آخرین وضعیت مبادلات تجاری ایران و اوکراین/ اتاق مشترک دو کشور نیمه‌فعال شد

نایب رییس اتاق مشترک ایران و اوکراین خاطر نشان کرد: اوکراین به لحاظ اقتصادی کشور مهمی برای ایران محسوب نمی‌شود و حجم مبادلات ایران با این کشور پیش از آغاز جنگ با روسیه از مرز 200 میلیون دلار تجاوز نمی‌کرد.

رضا نورانی در پاسخ به این پرسش که اوکراین اعتبارنامه سفیر ایران در اوکراین را تمدید نکرد و آیا این مسئله در حجم مبادلات تجاری بین این دو کشور تاثیر می‌گذارد؟ گفت: اوکراین به لحاظ اقتصادی کشور مهمی برای ایران محسوب نمی‌شود و حجم مبادلات ایران با این کشور پیش از  آغاز جنگ با روسیه از  مرز  200 میلیون دلار تجاوز نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه تنش‌های اخیر در اوکراین نقش این کشور را در مبادلات اقتصادی جهان کمرنگ کرد، افزود: اوکراین جزو بزرگترین‌ تولیدکنندگان غلات در دنیا محسوب می‌شود و ایران نیز از این کشور غلات و نهاده‌های دامی وارد می‌کرد؛ اما به نظر می‌رسد با حذف اوکراین از بازار تامین‌کنندگان، ایران به سمت بازارهای جدید رو آورده و در میان کشورهای حوزه CIS و روسیه را انتخاب کرده است.

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران؛ تحریم‌ها امکان مراودات مالی مستقیم را برای تجار  سلب کرده، و امکان صادرات در مسیرهای دور مانند اروپا و کشورهای آسیایی شرقی برای تجار و بازرگانان ایرانی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های، خاطر نشان کرد: پیمان شانگهای تاثیر مهمی در توسعه تجاری ما خواهد گذاشت، درست است که کشورهای عضو شانگ‌های عموما تولیدکننده محسوب می‌شوند و می‌توان نیاز ما در حوزه غلات را تامین کنند اما از سوی دیگر ما نیز می‌توانیم برخی از اقلام تولیدی خود را به این کشورها صادر کنیم.

نورانی ادامه داد:  عضویت در سازمان شانگهای بازارهای جدیدی را برای ما گشوده است و بدون تردید محصولات  کشاورزی و صنعتی ما به ویژه محصولات شیلاتی و پروتئینی ما خریداران زیادی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه افزایش توسعه تجارت نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌های صادراتی است، افزود: حمل‌و نقل جاده‌ای ما فرسوده است و این مسئله باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات صادراتی ما شده است اما ما باید پیش از اینکه وارد بازارهای جدید بشویم، نخست باید برای توسعه زیرساخت‌ها تلاش کنیم تا زمانی‌که بازارهای جدید برای ما باز شد بتوانیم از عهده آنها برآیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: برای توسعه زیرساخت‌های صادراتی باید عزم ملی ایجاد شود؛ بیش از 25 سال است که صادرکنندگان اعلام می‌کنند که با کمبود کانتینرهای یخچالی مواجه‌اند اما به بهانه اینکه ما در داخل کشور اقدام به تولید کانتینر یخچالی می‌کنیم از ورود آنها به داخل کشور جلوگیری می‌شود و کمتر به این نکته فکر شد که این مسئله می‌تواند یکی از پیش‌نیازهای توسعه صادرات باشد.

نورانی تاکید کرد: باید پتانسیل‌های خود را در تولید بررسی و محصولاتی که آب‌بری آنها کمتر است را در دستور تولید قرار بدهیم. برای نیل به هدف و توسعه صادرات باید بین تشکل‌ها و مسئولان یک ارتباط دو سویه برقرار شود و در این میان می‌توان از علم و فن آوری شرکت‌های دانش بنیان‌ها استفاده کنیم.

بنا به اظهارات نایب رئیس اتاق مشترک ایران و اوکراین؛ اتاق مشترک دو کشور به دلیل مشکلات و قطع روابط بین این دو کشور  نیمه تعطیل شده است. /ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.