آغاز فرآیند سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌های عامل با هدف پرداخت تسهیلات صادراتی

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از آغاز فرآیند سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌های عامل با هدف پرداخت تسهیلات صادراتی خبر داد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از آغاز فرآیند سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌های عامل با هدف پرداخت تسهیلات صادراتی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان پاک با بیان این خبر گفت: طی چند روز آینده صندوق توسعه ملی نسبت به سپرده‌گذاری در بانک‌های عامل جهت پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی در خصوص منابع ریالی و همچنین اعطای تسهیلات ارزی در قالب اعتبار خریدار اقدام خواهد کرد و پس از احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان توسط سازمان توسعه تجارت ایران، تسهیلات یاد شده به صادرکنندگان پرداخت می‌شود.
وی افزود: سیاست‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تسهیل صادرات غیرنفتی بوده و استقبال بانک‌های عامل از فراخوان سازمان توسعه تجارت ایران و صندوق توسعه ملی جهت انجام فرآیند سپرده‌گذاری بیانگر اقبال نظام بانکی به  صادرات و تبدیل آن از یک موضوع فرعی به موضوعی اصلی در مباحث اقتصادی و تجاری کشور است.
 دبیر شورای‌ عالی توسعه صادرات غیرنفتی ابلاغ مصوبه جدید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را اقدام اساسی در جهت تسهیل صادرات، توسعه تجارت خارجی کشور و ایفای تعهدات ارزی عنوان کرد و گفت: تلاش می‌شود با استفاده از نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی در کوتاهترین زمان ممکن، نسبت به رفع مشکلات صادرکنندگان اقدام شود.
 پیمان‌پاک ادامه داد: در خصوص شاخص‌های احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان و متقاضیان اعتبارات صادراتی، در صدد هستیم ضمن بازنگری و ویرایش شاخص‌ها، شرایطی فراهم شود تا مسیر ارائه تقاضا، احراز اهلیت صادراتی و در نهایت ارجاع موارد به بانک‌های عامل در حداقل زمان ممکن صورت پذیرد.
 وی از بانک‌های عامل خواست که به صادرات به عنوان یک اولویت نگاه کنند و در خصوص احراز اهلیت اعتباری صادرکنندگان، ضمن دقت، دغدغه‌های صادرکنندگان را نیز مد نظر داشته و در این خصوص مساعدت‌های لازم را مبذول دارند.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: اولویت اصلی کشور در حوزه تجارت خارجی، صادرات کالاها و خدمات واجد ارزش افزوده و دانش‌بنیان است که در حال حاضر هر تن کالای صادراتی ایران، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار ارزش دارد.
پیمان‌پاک گفت: در صورت تمرکز بر صادرات واجد ارزش افزوده و کالاهای دانش‌بنیان می‌توان انتظار داشت کیفیت و کمیت صادرات غیرنفتی کشور بهبود یابد و سبد صادراتی کشور از کالاهای خام و دارای ارزش افزوده پایین به سمت کالاها و خدمات دانش بنیان و واجد ارزش افزوده بالا تغییر کند.  
وی با اشاره به مفاد بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۱۴۰۰ در خصوص سپرده‌گذاری یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی در بانک‌های عامل جهت پرداخت تسهیلات در قالب اعتبار خریدار، هماهنگی و همکاری کلیه بخش‌ها از جمله سازمان توسعه تجارت ایران، صندوق توسعه ملی، صندوق ضمانت صادرات ایران و بانک‌های عامل را حائز اهمیت توصیف کرد و توجه به تغییرات نرخ ارز و پوشش ریسک این تغییرات را لازمه استفاده صادرکنندگان از منابع ارزی دانست.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در سال جاری نیز مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به این موضوع اختصاص یافته که بانک‌های عامل نیز ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع خود را به این مهم اختصاص داده اند و در مجموع ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش سرمایه در گردش صادراتی با نرخ‌های ترجیحی پرداخت خواهد شد. ضمن آنکه این مبالغ به غیر از مانده منابع سال‌های قبل است که در بانک‌های عامل سپرده‌گذاری شده است.  
پیمان‌پاک در پایان، اعلام کرد: ظرف چند روز آینده نسبت به برگزاری جلسه کمیته ماده ۳ بسته حمایت از صادرات غیرنفتی با هدف تصمیم‌گیری در خصوص میزان سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌های عامل  به تفکیک بانک‌های عامل با توجه به ارزیابی‌های انجام شده از عملکرد سال ۱۳۹۹ بانک‌های سپرده‌پذیر اقدام خواهد شد و سپس صادرکنندگان قادر خواهند بود با مراجعه به سامانه‌های معرفی شده، نسبت به ثبت تقاضاهای خود جهت دریافت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.