اتاق تعاملات تجاری بین ایران و باشقیرستان روسیه ایجاد می‌شود

در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با رئیس جمهوری ایالت باشقیرستان روسیه و هیات همراه، درخواست تشکیل اتاق تعاملات تجاری بین ایران و باشقیرستان ارائه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، «سیدرضا فاطمی‌امین» در دیدار با «رادی خابیروف» رئیس‌جمهوری باشقیرستان روسیه و هیات همراه با اشاره به پیشرفت‌های اقتصادی مطلوب میان ایران و روسیه، افزود: در سال گذشته مبادلات تجاری میان ایران و روسیه ۳۰ درصد پیشرفت داشته که این همکاری‌ها در حوزه‌های متنوع، مختلف و طیف وسیعی از محصولات شامل توربین گازی، کاتالیست‌ها، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، خودرو و غیره بوده است.

وی با اشاره به اینکه روابط بانکی و مالی بین ایران و روسیه ایجاد شده که مبادلات تجاری بین دو کشور را تسهیل و تسریع می‌کند، افزود: هرچند حجم مبادلات میان ایران و روسیه افزایش قابل توجهی داشته، اما به‌دلیل اینکه ظرفیت لازم وجود ندارد حجم مبادلات محدود شده است.

وزیر صمت با اشاره اینکه در حوزه صنعت نفت، به‌ویژه ماشین آلات و مواد مصرفی مانند کاتالیست‌ها، زمینه همکاری بسیاری میان طرفین وجود دارد و شاید اولویت نخست همکاری‌مان هم باشد، از رئیس جمهوری ایالت باشقیرستان دعوت کرد تا از صنایع ماشین‌سازی و ماشین‌آلات ایران در حوزه نفت بازدید کند.

وی با اشاره به اینکه بهترین اقدام برای تقویت هرچه بهتر روابط اقتصادی میان باشقیرستان و ایران، تقویت روابط میان شرکت‌های دو کشور است، تاکید کرد: در حوزه خدمات فنی- مهندسی از جمله ساختمان‌سازی، سدسازی، پل‌سازی، جاده‌سازی، حوزه تجهیزات پزشکی و دارو، حوزه کشاورزی و صنایع غذایی (نشان حلال)، حوزه صنایع سلولوزی و چوب، حوزه خودرو و حوزه لوازم خانگی هم می‌توان همکاری‌های طرفین را افزایش داد.

فاطمی‌امین درباره همکاری طرفین در حوزه گردشگری نیز تصریح کرد: برقراری خط هوایی به توسعه روابط دو کشور کمک می‌کند اما این خط نباید فقط مربوط به فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور باشد و نیاز است بحث گردشگری را هم در این موضوع در نظر بگیریم تا خطوط هوایی به دلیل پر نشدن پروازها، متضرر نشوند.

وی در مورد الحاق ایران به معاهده تجارت آزاد اوراسیا که مراحل نهایی را سپری می‌کند، اظهار داشت: امروز تخفیف تعرفه‌ای در مورد ۷۰۰ کالا بین ایران و روسیه وجود دارد که در صورت الحاق کامل ایران به اوراسیا که کمتر از یک‌سال طول خواهد کشید، این تعداد به هفت‌ هزار کالا افزایش پیدا می‌کند که تعرفه و سود بازرگانی آن صفر است؛ این فرصت بسیار بزرگی است که از همین امروز باید به آن فکر و زیرساخت‌های آن را آماده کرد.

وزیر صمت با ابراز امیدواری از اینکه سفر رئیس جمهوری ایالت باشقیرستان به ایران زمینه‌ساز و آغازگر مرحله جدیدی در توسعه روابط میان طرفین باشد، گفت: ایالت باشقیرستان ظرفیت‌های بالایی در حوزه کشاورزی و غلات دارد که در صورت انجام همکاری مشترک و ارسال آنها از مسیر ایران به کشورهای هدف نسبت به استفاده از دریای سیاه و کانال سوئز، ۳۰ درصد در زمان و هزینه شما صرفه‌جویی خواهد کرد.

لزوم بهره‌گیری از تجربه ایران در دوره تحریم‌ها

رئیس جمهوری باشقیرستان با اشاره به توانمندی‌های این ایالت در حوزه تولید روغن آفتابگردان و حوزه صنعت نفت و پالایشگاه‌های مرتبط، گفت: ایران حتی در دوران سخت تحریم‌ها هم پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف داشت و توانمندی‌های خود را توسعه داد؛ تجربه‌ای که می‌تواند برای ایالت باشقیرستان مفید باشد.

وی با اشاره به اینکه باشقیرستان در حوزه تولید اتوبوس، اتوبوس برقی و نانوتکنولوژی پیشرفته‌های بسیاری داشته است، تاکید کرد: در مسیر همکاری‌های طرفین نیاز به تدوین نقشه راه و تامین زیرساخت‌های لازم به‌ویژه در حوزه حمل و نقل است. در این زمینه راه‌اندازی خط مستقیم هوایی میان تهران و اوفا، می‌تواند همکاری‌های تجاری و گردشگردی میان باشقیرستان و ایران را افزایش دهد.

خابیروف با اشاره به اینکه نیاز است کریدور حمل و نقل شمال به جنوب هرچه زودتر مورد استفاده قرار بگیرد، افزود: درصورت راه‌اندازی خط مستقیم هوایی میان تهران و اوفا و تا زمان رسیدن به سوددهی، سوبسید ویژه‌ای برای آن درنظر می‌گیریم تا دغدغه‌های موجود در این زمینه برطرف شود.

وی با بیان اینکه وظیفه‌ و ماموریت‌مان به‌عنوان مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور این است که تعامل میان تجار، شرکت‌های تجاری و سایر مشاغل ایران و باشقیرستان را آسان‌تر کنند، اضافه کرد: در این زمینه نمایندگانی از سمت دو طرف باید انتخاب شوند تا برنامه‌ها را تا رسیدن به نتیجه مطلوب، پیگیری کنند.

رئیس جمهور ایالت باشقیرستان روسیه همچنین تاکید کرد: در دو هفته آینده، نقشه راهی را با ارائه همه پیشنهادات‌مان در زمینه همکاری‌های تجاری، فرهنگی، علمی و غیره تنظیم کرده و در اختیارتان قرار می‌دهیم تا با نهایی شدن آن، در افزایش همکاری‌های طرفین نقش مهمی را ایفا کنیم.

فاطمی‌امین با بیان اینکه تدوین نقشه راه میان ایران و ایالت باشقیرستان پیشنهاد بسیار خوبی است، «علیرضا پیمان‌پاک» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران را به‌عنوان نماینده وزارت صمت در تدوین این نقشه راه به رئیس جمهور ایالت باشقیرستان معرفی کرد.

همچنین رئیس جمهور ایالت باشقیرستان روسیه درخواست ایجاد اتاق تعاملات تجاری بین ایران و باشقیرستان را ارائه کرد که وزیر صمت ایران این پیشنهاد را هم بسیار مطلوب برشمرد و اعلام کرد که با تشکیل چنین کارگروهی، می‌توان فعالیت‌های میان طرفین را به شکل جدی و دقیق پیگیری کرد.

همچنین فاطمی‌امین پیشنهاد همکاری میان استان مرکزی که استانی صنعتی در ایران است را با ایالت باشقیرستان روسیه ارائه کرد که این همکاری می‌تواند به تسریع اقدامات و افزایش همکاری‌های طرفین کمک کند.

در بخش پایانی این نشست، خابیروف رئیس جمهور ایالت باشقیرستان از وزیر صمت ایران برای حضور در نمایشگاه نفت، گاز و تکنولوژی با حضور بزرگترین شرکت‌های روسی از ۲۳ تا ۲۶ ماه می، دعوت به عمل آورد.

در این زمینه وزیر صمت ایران هم از رئیس جمهور ایالت باشقیرستان و تیم همراه دعوت کرد تا از هفتم تا دهم می سال ۲۰۲۳، در نمایشگاه بزرگ توانمندی‌های صادراتی ایران که در نمایشگاه بین‌المللی تهران و با حضور وزرا و هیات‌های تجاری بیش از ۵۰ کشور جهان برگزار می‌شود، شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.