اجرای محاسبات و برنامه‌ریزی‌های مناسب برای کاهش فشار تورمی

­معاون دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت درباره علل تغییر مبنای محاسبه حقوق گمرکی اعلام کرد: موضوع تغییر نرخ محاسبه حقوق ورودی بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاده است.

نرگس باقری زمردی گفت: این بند در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نیز آمده بود، اما بنا به علل و مقتضیاتی همچون مشکلات ناشی از افزایش قیمت کالا‌ها و تورمی که ایجاد می‌کرد، دولت قبل و دولت فعلی، نتوانستند آن را اجرا کنند، بنابراین قرار شد محاسبات و برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش سود بازرگانی انجام‌شده و فشار تورمی تا حد ممکن کاهش یابد که این موضوع در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاده و اکنون، اجرایی است.

وی درباره لزوم انجام این تغییر نیز توضیح داد: اتفاقی که سال ۱۳۹۷ در خصوص شرایط ارزی کشور پیش آمد، باعث شد که نرخ ثابتی اعلام شود که در آن زمان چهار هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شد و در همان زمان نیز بالاتر از قیمت ارز در بازار بود.

معاون دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت ادامه داد: در آن مقطع، ارز سه هزار و ۸۰۰ تومان بود، اما نرخ بازار آزاد بیشتر بود و دولت وقت تصمیم گرفت که نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان را اعلام کند.

باقری زمردی تصریح کرد: نرخ ارزی که آن موقع برای حقوق ورودی کالا‌ها در نظر گرفته شد بیش از نرخ بانک بود، اما بازار نرخ بالاتری داشت؛ دولت نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان را برای این موضوع اعلام کرد، اما به‌مرور تفاوت نرخ ارز زیاد شد به گونه‌ای که نرخ نیما در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به هشت هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۱ هزار تومان رسید و فاصله بین نرخی که دولت به‌عنوان چهار هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد با نرخی که در بازار بود و نرخی که بانک به‌عنوان نرخ نیما اعلام می‌کرد، تفاوت فاحشی داشت و مشکلاتی را ایجاد کرد، یعنی کالایی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ وارد می‌شد و نرخ محاسبه هم چهار هزار و ۲۰۰ تومان بود، اما در بازار به نرخ آزاد به‌دست مصرف‌کننده می‌رسید و در عمل ایجاد مفسده و رانت کرده بود.

وی درباره این‌که چه کالا‌هایی با حقوق گمرکی یک درصد وارد می‌شوند نیز بیان کرد: سود بازرگانی همه کالا‌هایی که دارای حقوق ورودی پنج درصد هستند به صفر کاهش‌یافته است و برای بیش از ۵۰۰ ردیف تعرفه‌ای اعلام‌شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون بودجه امسال، کاهش حقوق گمرکی از چهار درصد به یک درصد را داشته‌ایم؛ همچنین حقوق ورودی برخی از این کالا‌ها پنج درصد بوده یعنی ۱+۴ بوده که چهار درصد حقوق گمرکی آن بر اساس قانون بودجه به یک درصد کاهش‌یافته و سود بازرگانی آن نیز بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران صفر شده است، بنابراین این اقلام با حقوق ورودی یک درصد وارد خواهند شد.

باقری زمردی یادآور شد: کالا‌هایی که مربوط به وزارت بهداشت هستند شامل دارو و تجهیزات پزشکی نیز با اجازه وزارت بهداشت اگر حقوق ورودی آن‌ها تا سال گذشته ۵ درصد بوده، اکنون برای واردات مشمول یک درصد حقوق ورودی می‌شوند.

معاون دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت تصریح کرد: اکنون برای تجهیزات پزشکی فهرستی اعلام‌شده است که در کتاب مقررات صادرات و واردات برای شفافیت و آگاهی واردکنندگان مشخص‌شده، اما برای اقلام دارویی فهرستی اعلام‌نشده که به‌عنوان مندرجات ذیل یادداشت فصول به متقاضیان اطلاع‌رسانی شده است در صورت موافقت وزارت بهداشت، دارو‌ها نیز می‌توانند شامل این کاهش حقوق گمرکی شوند.

باقری زمردی درباره علت تعلل در اجرای این مصوبه نیز گفت: سال گذشته که قانون بودجه ابلاغ شد، جلسات متعددی در کمیسیون ماده یک برای تغییر سود بازرگانی داشتیم و چندین شیوه نیز مطرح بود، اما به علت موضوع تغییر دولت، فشار تورمی احتمالی و جو روانی آن زمان، این اتفاق در دولت قبل نیفتاد در دولت جدید نیز با توجه به تغییر کابینه نیاز به بررسی مجدد وجود داشت، بنابراین دولت جدید نیز نتوانست سال گذشته به این جمع‌بندی برسد و این کار به سال ۱۴۰۱ موکول شد که درنهایت امسال اتفاق افتاد.

وی یادآور شد: میانگین حقوق ورودی در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۹ درصد بود که اکنون بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران و پیشنهاد وزارت صمت، این عدد به ۱۴ درصد کاهش پیداکرده است.

معاون دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت افزود: تمامی تغییرات صورت گرفته بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و مصوبه هیئت‌وزیران به همراه اصلاحات نمانکلاتور سال ۲۰۲۲ که شامل اصلاحات گسترده‌ای است در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۱ اعمال‌شده است و به‌زودی برای اطلاع و بهره‌برداری واردکنندگان، صادرکنندگان، تولیدکنندگان و سایر ذینفعان چاپ و منتشر خواهد شد./شاتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.