اختلاف ۱۱ درصدی نرخ ارز نیمایی و بازار رانت ایجاد کرده است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: اختلاف ۱۱ درصدی میان ارز نیمایی و ارز واقعی موجب انحراف و رانت است و مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان واقعی ایجاد می‌کند.

به گزارش صدا و سیما، علی شریعتی مقدم اظهار داشت: اختلاف ۱۱ درصدی میان ارز نیمایی و ارز واقعی موجب انحراف و رانت است و مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان واقعی ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران افزود: در این بین حتی در فروش ارز نیز رقابت میان ارزهای پتروشیمی و دیگر ارزها در سامانه نیما و محدودیت‌های موجود در آن مشکلاتی را برای صادرکنندگان به وجود آورده که باید برای رفع آن، فروش ارز صادراتی را در اولویت قرار دهیم.

وی اضافه کرد: مشکلات تولید از جمله تأمین ارز نهاده‌ها باید در اولویت باشد تا در صنایع پایین دستی مشکل نداشته باشیم.

شریعتی مقدم گفت: به نظر می‌رسد که هیچ هماهنگی برای واقعی کردن اقتصاد کشاورزی در کشور وجود ندارد این ایراد بسیار بزرگی است که امیدواریم دولت جدید در بدو کار به آن توجه کند البته دست اندرکاران دولت جدید در دوران مناظره‌ها گاه‌های بخش خصوصی و تشکل‌ها را دریافت و از آن استفاده کردند.

وی گفت: مصوباتی وجود دارد که اگر صادرکنندگان تسویه ارزی خود را انجام دهند باید بتوانند از مزایای معافیت مالیاتی سال ۹۷ استفاده کنند که اگر این مصوبات ابلاغ شود کمک کننده خواهد بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: گمرک و اتاق بازرگانی پذیرفتند که سامانه پویا برای قیمت‌های پایه صادراتی ایجاد کنیم و اتاق هزینه‌های آن را تقبل خواهد کرد.

شریعتی مقدم گفت: توصیه‌ام به دولت جدید این است که در تصمیم سازی‌ها از دیدگاه‌های تشکل‌ها و بخش خصوصی استفاده کند.

وی ادامه داد: با این اقدامات امیدواریم تراز مثبت تجاری را در حوزه اقتصاد کشاورزی شاهد باشیم و در بخش‌هایی که صادرات کاهش یافته و یا متوقف شده بتوانیم این بخش‌ها را فعال کنیم و بعد از آن به افزایش صادرات اقدام کنیم.

شریعتی‌مقدم گفت: نکته دیگر این است که باید بتوانیم با افزایش راندمان قیمت تمام شده را کاهش دهیم و همچنین باید به موضوع افزایش هزینه‌های تولید که چند برابر شده توجه شود همچنین به نقدینگی لازم در بخش کشاورزی، تأمین نهاده‌ها و نیز مشکلات موجود در صنایع بسته‌بندی نیز باید توجه شود تا در نهایت متناسب با این توجهات، قیمت تمام شده نیز کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.