از نگاه مسئولان، تولیدکنندگان مجرم هستند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین تشریح کرد: امیدوارم با روی کار آمدن رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم مشکلات تولید حل شود، بسیاری از موارد مانند احترام به تولیدکننده هزینه‌ای برای دولت ندارد. وقتی به برخی از ادارات مراجعه می‌کنیم با تولیدکنندگان مانند مجرم برخورد می‌کنند؛ از نگاه آنان ما مجرم هستیم مگر اینکه خلافش ثابت شود.

مهدی عبدیان اظهار کرد: کشورمان در طول سال‌های پس از انقلاب همیشه تحریم را تجربه کرده و شرایط سال‌به‌سال بدتر شده است و بدترین آن از سال ۹۷ اتفاق افتاد که تحریم‌های آخر به کشورمان بسیار ضربه زد. دولت هم در داخل می‌توانست از تولیدکنندگان حمایت کند و راهکاری داشته باشد تا تولیدکنندگان کمتر متضرر شوند اما این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: از سال ۹۷ به بعد ۸۵ درصد ارزش پول ملی خود را از دست دادیم، وقتی ارزش دلار در سال ۹۷ حدود ۳۵۰۰ تومان و امروز ۲۸ هزار تومان است این نشان می‌دهد که ارزش پولی خود را از دست دادیم و تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای تولید با کمبود سرمایه در گردش مواجه شدند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین بیان کرد: ارزش پولی ازدست‌رفته و متأسفانه سرمایه در گردش همان میزان سابق است برای مثال وقتی واحد تولیدی ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه در گردش داشت اکنون ۸۰۰ درصد بیشتر از این مبلغ برای تولید دارد ولی متأسفانه سرمایه‌اش تغییری نکرده با همان رقم مشغول به فعالیت اقتصادی است که در حال حاضر نقدینگی بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان است.

وی بابیان اینکه در صدور مجوزها مشکلات بسیار وجود دارد، تصریح کرد: از زمانی که تحریم‌های جدید وضع شده منابع نفتی را برای صادرات از دست دادیم و درعین‌حال فشار دولت روی مالیات بیشتر شده است. از جهات مختلف به‌جای اینکه ادارات و ارگان‌های مختلف کنار صادرکنندگان باشند رو به روی صادرکننده و تولیدکننده قرار دارند که این امر بیشترین لطمه را وارد کرده است و متأسفانه از تولیدکننده یا صادرکننده تکریم صورت نمی‌گیرد.

عبدیان خاطرنشان کرد: روزبه‌روز توجه و احترام کمتر از گذشته می‌شود و بسیاری از تولیدکنندگان رغبتی برای ادامه فعالیت ندارند و اگر شرایط با همین روند پیش برود سراغ بازرگانی و حتی دلالی خواهند رفت. این‌گونه زحمت کمتر و سود بیشتری خواهند داشت درحالی که «تولید» با خود زحمت بیشتری به همراه دارد.

برای رفع موانع تولید اتفاق خاصی رقم نخورده است

وی با اشاره به اینکه به نظر من برای رفع موانع تولید اتفاق خاصی رقم نخورده است، اضافه کرد: از ابتدای سال که مقام معظم رهبری بر رفع موانع تولید گذاشتند مسئولان موانعی بر موانع گذشته اضافه کردند و از جانب دولت در سطح ملی مانعی رفع نشده است. در صادرات موضوع رفع تعهد ارزی وجود دارد که بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان گرفتار این مشکل هستند و مسئولان هنوز نتوانستند این مشکل را حل کنند؛ هرچند این امر مقداری تسهیل شده است ولی اتفاقی که باید بیفتد نیفتاده است، بسیاری از صادرکنندگان عطای صادرات را به لقایش بخشیدند چون گرفتاری خاص خودش را دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین اظهار کرد: در حال حاضر صادرکنندگان مبالغ زیادی طلب دارند اما برای کمبود سرمایه در گردش باید از بانک‌های عامل وام بگیرند و سود بپردازند، اگر قسط وام آنان ۲ روز دیر شود باید دیرکرد پرداخت کنند؛ این اتفاقات زیبنده تولید و صادرات کشور نیست؛ در دنیا دولت کنار تولیدکننده و صادرکننده می‌ایستند ولی متأسفانه در کشورمان تا حدود زیادی رو به روی آنان ایستاده‌اند.

وی گفت: ۹۰ درصد مشکلات تولیدکننده مربوط به تصمیمات ملی است که تأمین مواد اولیه، خرید مواد اولیه از بورس و عدم ثبات ازجمله آن‌هاست. برخی از ماشین‌آلات واحدهای تولیدی به‌روز نیست و برای به‌روزرسانی تجهیزات سرمایه در گردش ندارند.

عدم سیستم تشویقی در دولت

عبدیان مطرح کرد: درآمد دولت کاسته شده است و فشار مالیات و بیمه‌ها افزایش پیدا کرده است؛ به‌عنوان یک تولیدکننده و صادرکننده تا به امروز هیچ سیستم تشویقی در دولت ندیدم در حالی که سیستم تنبیهی بسیار مشاهده می‌شود برای مثال به‌عنوان یک صادرکننده اگر از سیستم امور مالیاتی طلب داشته باشد و چند ماه آن را پرداخت نکنند هیچ اتفاقی نمی‌افتد ولی اگر بیمه‌ها و بانک جریمه‌ای بنویسند تأخیر در پرداخت موجب مسدود کردن حساب‌ها و ورود آنان خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر تحریم هستیم و وضعیت مطلوبی نداریم؛ اکنون نسبت به ۱۰ سال پیش ۷۰ درصد بیشتر برای امورات اداری وقت می‌گذاریم، مسئولان به‌جای اینکه از فضای مجازی استفاده کنند و بروکراسی اداری کاسته شود متأسفانه شرایط بدتر شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین تشریح کرد: امیدوارم با روی کار آمدن رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم این مشکلات حل شود، بسیاری از موارد مانند احترام به تولیدکننده هزینه‌ای برای دولت دربرندارد؛ مشکلات با زور، فشار و تهدید حل نخواهد شد در حالی که بسیاری از ادارات امورات خود را بدین طریق به پیش می‌برند. وقتی به برخی از ادارات مراجعه می‌کنیم با تولیدکنندگان مانند مجرم برخورد می‌کنند و از نگاه آنان ما مجرم هستیم مگر اینکه خلافش ثابت شود.

وی تصریح کرد: با توجه به تحریم‌های کشورمان، بهترین زمان برای کمک گرفتن و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی است؛ بیاییم صادرات محصولات کشاورزی، کانی‌ها و دیگر محصولات را در دستور کار قرار دهیم با تحریم یک محصول، می‌توانیم با صادرات بخش‌های دیگر خلأ آن را جبران کنیم، بنابراین در صادرات نباید به صادرات یک کالای خاص بسنده کنیم.

به صادرات اهمیت داده نمی‌شود

عبدیان اشاره کرد: اشتغال و ارزآوری با صادرات حل خواهد شد ولی متأسفانه به مقوله صادرات اهمیت داده نمی‌شود؛ بعد از تحریم‌های سال ۹۷ شرایط بدتر شد و فشار مضاعفی را بر صادرات کنندگان وارد کردند؛ ما با اصل موضوع مانند برگشت ارز موافقیم ولی به روش و شیوه اجرای آن نقد وارد می‌کنیم.

وی تأکید کرد: به کشورهای مختلف کالا صادر می‌کنیم و قطعاً هر کشور قوانین خاص خود را دارد و باید خود را با شرایط آن کشور هماهنگ کنیم در حالی که بانک مرکزی در مقوله برگشت ارز همه این کشورها را با یک دید نگاه می‌کند که این امر اشتباه است و باید روش‌های مختلفی برای بازگشت ارز تعریف کنند.

صادرکنندگان ارز را تقدیم واردکنندگان می‌کنند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین اشاره کرد: در حال حاضر صادرکنندگان با دشواری محصول را صادر کرده و ارز حاصل از آن را به واردکنندگان تقدیم می‌کنند؛ صادرکنندگان کارگر هستند و ارز را به واردکنندگان می‌دهند تا هر طور که می‌خواهند محصول وارد کشور کنند.

وی مطرح کرد: به‌جای اینکه شرایط صادرات را تسهیل کنیم طی سه سال اخیر همه امورات برای واردکنندگان تسهیل شده است. در این سال‌ها به‌جای اینکه از تولید ملی و صادرکننده حمایت شود از واردکننده حمایت شده است.

عبدیان تشریح کرد: این موضوع برای تولیدکنندگان مانند موضوع بخشنامه‌های موجود است و تسهیلگری صورت نمی‌گیرد؛ یک تولیدکننده برای دریافت مجوز، امورات بیمه و مالیات اذیت می‌شود، در تحریم به‌جای حمایت از تولیدکنندگان جلوی پای آنان سنگ می‌اندازند. اگر دولت کنار ما قرار گیرد و امورات را تسهیل کند مشکلات حل خواهد شد.

عمده مشکل صادرکنندگان بازگشت ارز است

وی بابیان اینکه عمده مشکل صادرکنندگان بازگشت ارز است، خاطرنشان کرد: دولت باید این امور را تسهیل کند؛ البته مخالف شفاف‌سازی نیستیم. تمامی هزینه‌های تولید با ارز آزاد است ولی صادرات با ارز نیمایی بازمی‌گردد، آنانی که غیررسمی در برخی از مشاغل فعالیت، تولید و صادرات دارند ارز خود را با نرخ آزاد در کشور می‌فروشند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین توضیح داد: نرخ ارز نیما و آزاد حدود ۲۰۰۰ تومان اختلاف قیمت دارد، مگر یک کالا چقدر برای یک تولیدکننده سود دارد که تفاوت این ۲ ارز را پرداخت کند؟! یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های ما چندنرخی بودن ارز است؛ اگر ارز تک‌نرخی اجرایی شود بسیاری از موضوعات حل خواهد شد و تولیدکنندگان می‌توانند با هم رقابت کنند.

وی بابیان اینکه ثبات نرخ ارز و تک‌نرخی شدن آن می‌تواند به تولید کمک کند، مطرح کرد: مهم‌ترین مشکل کشور بیکاری است و متأسفانه به تولیدکننده به چشم یک کارآفرین نگاه نمی‌کنند؛ اگر تولیدکنندگان مشاغل را توسعه دهند اتفاقات خوبی در حوزه اشتغال کشور رقم خواهد خورد.

عبدیان متذکر شد: هر موفقیتی حاصل کار گروهی است یک‌بار برای همیشه بخش خصوصی و دولتی به هم اعتماد کنند؛ قطعاً تحریم تأثیرگذار است ولی اگر کنار هم قرار بگیریم می‌توانیم ۸۰ درصد مشکلات را حل کنیم؛ کشورهای غربی هر تحریمی که می‌توانستند انجام دادند؛ تحریم‌های جدید یک نمایش است فراموش نکنیم که بدترین تحریم، تحریم بانک مرکزی ایران بود که توسط دشمن اعمال شد و دیگر تحریمی وجود ندارد که دشمن اعمال نکرده باشد.

به تولیدکننده و صادرکننده مانند رزمنده نگاه شود

وی مطرح کرد: اگر کنار هم قرار بگیریم مشکل بیکاری حل می‌شود و در پی آن بسیاری از معضلات اجتماع کاسته خواهد شد و دیگر نیازی به کمک‌های مؤمنانه نیست و اگر از تولید حمایت کنیم و در کنار تولیدکننده قرار بگیریم قطعاً معضلات اجتماعی نیز کاسته خواهد شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین یادآور شد: در دوران جنگ تحمیلی شرایط ما بدتر از امروز بود و در بسیاری از بخش‌ها تولید و واردات نداشتیم و حتی نمی‌توانستیم نفت خود را بفروشیم ولی چون همه کنار هم بودیم توانستیم در مقابل دشمن مقابله کنیم، امروز هم با همدلی می‌توانیم بسیاری از موضوعات را حل کنیم.

عبدیان در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدوارم به تولیدکننده و صادرکننده به‌مانند رزمنده هشت سال دفاع مقدس نگاه شود؛ الآن جنگ اقتصادی است البته تولیدکننده سود می‌برد ولی حفظ چرخ اشتغال موجب کاسته شدن مشکلات می‌شود./ ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.