افزایش ۵۱ درصدی صادرات ایران به کشورهای عضو اکو

سخنگوی گمرک ایران گفت: حجم کالاهای صادراتی کشورمان به ۹ کشور عضو سازمان اکو در ۱۰ ماهه سال۱۴۰۰، هشت میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه ۵۱ درصد افزایش داشته است. 

سید روح اله لطیفی در خصوص تجارت کشورمان با سازمان اکو، اظهار کرد: از مجموع تجارت ۱۳ میلیارد و ۱۱۱ میلیون دلاری ایران با اکو، ۲۱ میلیون و ۳۵ هزار و ۹۵۵ تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۴۱۹ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۳۵ دلار مربوط به صادرات کشورمان به اکو بوده است.

سخنگوی گمرک ایران افزود: میزان و حجم کالاهای صادراتی کشورمان به ۹ کشور عضو سازمان اکو در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ از حیث وزنی ۳۶ درصد و از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه ۵۱ درصد افزایش داشته است.

لطیفی در خصوص میزان صادرات کالا به هر یک از اعضای اکو توضیح داد: از بین ۹ کشور عضو اکو، صادرات به کشورهای ترکیه با ۱۲ میلیون و ۷۴ هزار و ۶۲ تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۵۳۰ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۱۰۷ دلار و رشد ۱۲۲ درصدی در ارزش، افغانستان با سه میلیون و ۵۸۴ هزار و ۳۸۹ تن به ارزش یک میلیارد و ۵۳۹ میلیون و ۳۰۱ هزار و ۵۹۶ دلار و کاهش ۱۹ درصدی در ارزش و پاکستان با ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۵۲ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۸ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۲۰۵ دلار و رشد ۲۶ درصدی، اصلی ترین مقاصد کالاهای ایرانی به اکو هستند.

وی افزود: کشور آذربایجان با خرید ۴۳۸ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۳۰ دلار و رشد چهار درصدی، ازبکستان با ۳۴۰ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۶۷۸ دلار و رشد ۱۹۶ درصدی، ترکمنستان با ۲۶۷ میلیون و ۷۰ هزار و ۱۵۳ دلار و رشد ۱۶۳ درصدی، قزاقستان با ۱۴۹ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۸۴۳ دلار و رشد ۱۸ درصدی، قرقیزستان با ۶۷ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۵۰۵ دلار و رشد ۱۱۱ درصدی و نهایتاً تاجیکستان با ۶۷ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۸ دلار خرید از کشورمان و رشد ۳۸۹ درصدی نسبت به مدت مشابه در رتبه‌های بعدی خرید کالاهای ایرانی در اعضای سازمان اکو قرار دارند.

لطیفی خاطر نشان کرد: مشتقات نفتی، لبنیات، مواد غذایی، انواع میوه‌های تازه و خشک، آب میوه و مرکبات، فرش، زعفران، ماهی، خاویار، آبزیان زینتی، انواع سنگ و تجهیزات ساختمانی، پوشاک، تجهیزات صنعتی، کیف و کفش، دارو و لوازم بهداشتی و مصنوعات پلاستیکی از عمده کالاهای صادراتی کشورمان به اکو بوده است.

سخنگوی گمرک ایران اضافه کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری بالغ بر سه میلیون و ۷۲۲ هزار و ۸۷۲ تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۶۹۱ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۸۶۳ دلار کالا از کشورهای عضو اکو واردات داشتیم که ۱۵ درصد از لحاظ وزنی کاهش و ۲۶ درصد از لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

لطیفی افزود: کشورهای ترکیه با سه میلیون و ۲۱۹ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۲۳۱ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۷۶۵ دلار و رشد ۲۴ درصدی در ارزش، پاکستان با ۲۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۰۲ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۲۰۶ دلار و رشد ۴۰ درصدی در ارزش، ازبکستان با ۵۵ هزار و ۲۸۴ تن به ارزش ۱۰۱ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۹۴۰ دلار و رشد ۳۹ درصدی، اصلی ترین کشورهای طرف معامله ایران برای تأمین نیازهای کشور از بین کشورهای عضو اکو بودند.

وی در خصوص میزان واردات ایران از سایر اعضای اکو گفت: قزاقستان با فروش ۴۹ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۱۲۹ دلار و رشد ۵۴ درصدی، آذربایجان با ۳۴ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۶۰۱ دلار و رشد ۷۵ درصدی، ترکمستان با ۲۶ میلیون و ۶۸۰ هزار و ۵۲۰ دلار و رشد ۶۵ درصدی، تاجیکستان با ۲۶ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۱۰۵ دلار و رشد ۳۳۰ درصدی، افغانستان با ۱۵ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۷۶۷ دلار و رشد ۴۹۰ درصدی و قرقیزستان با دو میلیون و ۷۵۷ هزار و ۸۳۳ دلار و کاهش ۴۱ درصدی نسبت به مدت مشابه، به ترتیب در جایگاه بعدی تأمین نیازهای کشورمان در بین ۹ کشور عضو اکو قرار دارند.

سخنگوی گمرک ایران افزود: کالاهای اساسی، ماشین آلات صنعتی، مواد اولیه تولید و ملزومات پزشکی و دارو کالاهای وارداتی کشورمان از اکو محسوب می‌شود.

لطیفی گفت: بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار، حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در ۱۰ کشور عضو، تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات از برنامه‌های سازمان اکو برای کشورهای عضو است، همچنین اکو در بسیاری از ابتکارات جهانی به عنوان یک شریک فعال و جدید می‌تواند حضور داشته و نقش سازنده و بی بدیلی در پیشبرد اهداف توسعه پایدار در بسیاری از حوزه‌ها ایفا کند که امیدواریم دولت سیزدهم با سیاست همگرایی منطقه‌ای و توسعه روابط با همسایگان و سازمان‌های عضو، نقش موثرتری را در این سازمان ایفا کند.

گفتنی است، ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان ۱۰ کشور عضو اکو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.