امضای قرارداد‌های صنعتی به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار، در سفر رئیسی به چین

رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به چین، تنها در حوزه صنعت، معدن و تجارت ۱۹ سند، قرارداد و موافقت‌نامه غیر از ۲۰ سند اصلی امضا کردیم که رقم قرارداد‌ها ۳.۵ میلیارد دلار است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت و به نقل از شاتا، «علیرضا پیمان‌پاک» رئیس سازمان توسعه تجارت، در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر در پاسخ به این پرسش که یکی از اهداف سفر رئیس جمهور به چین اجرایی کردن توافق جامع بود. این توافق در چه مرحله‌ای است و در این سفر چه تصمیماتی راجع به آن گرفته شد؟، گفت: این اسنادی که تعریف می‌شود به‌صورت یک برنامه‌های اجرایی و عملیاتی می‌آید و آن سند را پوشش می‌دهد.

وی افزود: تفاوت این سفر با سفر‌های دیگر و نکته مهمی که داشت پیش از سفر و چند هفته قبل از سفر، هیات‌های تخصصی، شرکت‌ها و بنگاه‌ها و حوزه‌های فعالیت تخصصی حضور داشتند و با شرکای‌شان مذاکرات جدی داشتند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: برخی از وزرا مثل آقای فاطمی‌امین وزیر صمت از چند روز زودتر به چین رفتند و در پکن در شهر‌های مختلف در کارخانجات و واحد‌های بزرگ و مجموعه‌های بزرگ صنعتی حضور داشته و مذاکرات جدی صورت انجام دادند.

وی اضافه کرد: در این زمینه و تنها در حوزه صنعت، معدن و تجارت، ۱۹ سند، قرارداد و موافقت‌نامه غیر از ۲۰ سند اصلی امضا کردیم، برخی از آن‌ها قرارداد و برخی موافقت‌نامه بود، رقم قرارداد‌ها ۳.۵ میلیارد دلار است.

پیمان‌پاک با اشاره به اینکه در حوزه معدن مذاکرات جدی و دستاورد‌های خیلی خوبی صورت گرفت، یادآور شد: در حوزه صنعت، مشارکت‌های صنعتی، بحث انتقال تکنولوژی و بحث همکاری‌های مشترک هم در حوزه چین و هم در حوزه ایران، در حوزه خودرو مطرح شد؛ در حوزه تجارت الکترونیک و در حوزه احیای تعرفه ترجیحی و توافقات ترجیحی و در حوزه مربوط به مسائل برگزاری نمایشگاه‌ها و حضور جدی شرکت‌های ایرانی و به عبارتی شرکت‌های چینی در بازار ایران توافاتی صورت گرفت.

ارتباط با یک پلتفرم در چین با ۵۰ تا ۸۰ میلیارد دلار گردش مالی

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه مربوط به بحث‌های مارکتینگ و موضوع بازاریابی‌ها، ارتباط با پلتفرم‌های بزرگی مانند یک پلتفرم که در چین ۵۰ تا ۸۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد، برقرار شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: برای استفاده از ظرفیتی که در بازار بزرگ چین وجود دارد، یعنی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون دلار واردات در آن وجود دارد، باید برنامه‌ریزی کنیم زیرا سهم ما از بازار چین با توجه به تعاملات نزدیک سیاسی و بحث‌های بین‌المللی، حدود 13 تا 14 میلیارد دلار است.

وی افزود: کار بسیار خوبی در حوزه خشکبار، لبنیات، محصولات مختلف کشاورزی صورت گرفت و با استفاده از این پلتفرم، عرضه خرده فروشی را در چین دنبال کرده تا ارزش افزوده بیشتری به بار آوریم. حتی در زمینه محصولات خام و نیمه خام مذاکرات جدی صورت گرفت تا بتوانیم از ظرفیت فروش مویرگی در چین استفاده کرده تا از همان کالای مشخصی که صادر می‌کنیم با تناژ مشخص ارزش افزوده بیشتری در طی زنجیره تامین به‌دست آوریم.

پیمان‌پاک در پاسخ به این پرسش که این مذاکرات چقدر به عملیاتی شدن نزدیک است؟ تصریح کرد: در برخی از این مذاکرات، حتی مدیران عامل شرکت‌ها و اعضای هیات مدیره آنها حضور داشتند، نفرات حقوقی و نفرات فنی بخشی از این‌ها از چند ماه پیش شروع شده بود من جمله در حوزه خودرو. دو سه قرارداد خیلی خوبی داشتیم که به مرحله قرارداد رسید و وارد فرآیند عملیاتی و اجرایی شد.

وی بیان کرد: در حوزه فولاد کار‌های خوبی کردیم که همه اجرایی و عملیاتی می‌شود و سفارشات خرید و سفارشات حوزه مشارکت و عملیاتی گذاشته شد. همانگونه که آقای رئیس جمهور اشاره کرد، این موارد باید دنبال شود. در برخی از این حوزه‌ها و بنگاه‌ها نفرات تخصصی در چین ماندند که بتوانند پیگیری کنند و برنامه اجرایی و عملیاتی را تعریف کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه اظهار کرد: در موضوعی که با وزارت بازرگانی داشتیم، ما کمیته مشترکی تشکیل داده و نفرات معاون وزیر و بنده از سمت وزیر صمت معرفی شدیم. در این زمینه، یک نقشه راه تعریف کردیم تا مرتب و مداوم ماهانه پیگیری شود، پایش شود و بتوانیم از توافقات بسیار خوبی که به‌وجود آمد، بتوانیم دستاورد‌ها و خروجی‌ها ملموسی داشته باشیم.

دنبال شدن موضوع توسعه تجارت و موضوع روابط اقتصادی

وی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید الان در کشورمان زیرساخت لازم را برای عملیاتی شدن این توافقات داریم یا باید یک سری اقدامات جدید انجام شود؟ اظهار کرد: این مذاکرات انجام و توافقات صورت گرفته است. به‌صورت کلی و جامع بود و بخشی از این‌ها در فرآیند تولید بود. در موضوع توسعه تجارت و موضوع روابط اقتصادی، یکی از کار‌های خوبی که در این سفر دنبال شد این بود که یک هیات خوب تجاری و فعالان اقتصادی حضور داشتند.

پیمان‌پاک اضافه کرد: با توجه به اینکه هنوز چین از فضای قرنطینه خارج نشده، ما بیش از ۵۰ فعال و بیش از ۵۰ بنگاه خصوصی تجاری بخش خصوصی را در این هیات همراه داشتیم. نشست خیلی خوبی به همت مرکز توسعه تجارت چین انجام و ارتباطات و نشست‌های یوتیوبی برقرار شد. در این مذاکرات تولید مشترک و حتی سرمایه‌گذاری برای صادرات به کشور‌های ثالث صحبت شد. در مذاکرات جدی آقای وزیر با وزیر بازرگانی حتی قرار شد از ظرفیت حضور ایران در بازار اوراسیا با استفاده از تولید مشترک با چین، استفاده شود.

وی افزود: یکی از نکات ویژه‌ای که اتفاق افتاده است، افزایش هزینه‌های حمل و نقل باعث شده است که بازار‌ها عموما به سمت منطقه‌ای سیر کنند. این که یک کالا از چین به سمت ایران بیاید و یا سمت عراق یا آسیای میانه بیاید.

رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید چین بتواند در بحث بریکس کمک کند؟ بیان کرد: حضور ایران در این مجموعه‌ها و تجارت جهانی، از نظر وجه بین‌المللی موثر هست. همچنین حضور ایران در این مجموعه‌ها و اتحادیه بزرگ جهانی هم از نظر وجه بین‌المللی مهم است و ارتباط ما با کشور‌های عضو آن اتحادیه بسیار نزدیک می‌کند. در این کشورها شورای بازرگانان و شورای تجار وجود دارد و پیوستن ایران به این موضوعات، ارتباط نزدیک بین تجار این کشور‌ها و تجار ایرانی برقرار می‌کند. همچنین در کمیته علم و فناوری سازمان شانگ‌های ارتباط نزدیکی در حوزه علم و فناوری برقرار می‌کند.

افزایش صادرات در حوزه تولید

وی با بیان اینکه در حوزه تولید، تلاش داریم صادرات‌مان را افزایش دهیم، ادامه داد: نهاد‌ها و مجموعه‌های حوزه علم و فناوری، عضویت‌شان در این مجموعه قطعا باعث ارتقای بهره‌وری و راندمان و افزایش ارتباط دو جانبه در صادرات فناوری و اخذ و پذیرش توانمندی‌ها و دانش فنی و توانمندی‌های فناورانه کشور‌های عضو دارد.

به گفته رئیس پیمان‌پاک در حوزه صنعت و بحث‌های مورد تاکید خود رئیس جمهور و نخست وزیر چین بود. ارتباط بین شرکت‌های کوچک متوسطه ایرانی و کوچک متوسطه چینی بود و این که یک شهرک صنعتی مشترک را در ایران با هدف همکاری، توسعه و رونق تولید برای صنایع کوچک و متوسط ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی باید انجام شود تا وقتی فضا مساعد شد، از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم؟ تاکید کرد: اصلی که وجود دارد در کل زنجیره تجارت یعنی از تولید بحث فرآوری و بسته‌بندی و بستر نشان تجاری، مساله بسیار مهمی که روی آن ضعف داریم و عقب‌تر از سایر حوزه‌ها و آقای بذرپاش بحث لجستیک و حمل و نقل است؛ باید بحث افزایش راندمان تولید کالا‌ها را افزایش داد و باید این کالا به سمت مقصد حمل شود و به سوی هدف حمل شود که در آن ضعف داریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در حوزه گمرکات اقدامات خوبی صورت گرفت، ظرفیت آن افزایش داده شده و سعی شده ۲۴ ساعته شود، گفت: گمرکاتی که فعال نبوده، باز شده و ظرفیت بنادری توسعه پیدا می‌کند و نوسازی تجهیزات جدی سازمان بنادر توجه ویژه‌ای وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.