امکان ترانزیت کالاهای ایرانی از عراق به زودی فراهم می‌شود

رئیس اتاق ایران به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس، معاون بین‌الملل و رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران که به همراه هیات تجاری ایران در عراق به سر می‌برند، با حضور در سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق با رئیس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

عمر عدنان الوائلی، رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق با استقبال از غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران و هیات همراه گفت: بیشتر از هر وقت دیگری نیازمند برگزاری جلسات تخصصی با ایران هستیم تا بتوانیم نتایج مشخص و مثبتی بگیریم.

غلامحسین شافعی ضمن تقدیر از میزبانی عراق و همچنین برگزاری جلسه تخصصی در حوزه حمل‌ونقل، گفت: مرزها دریچه‌های منحصربه‌فرد مبادلات اقتصادی کشورها هستند. چگونگی کارکرد مرزها در هر کشوری در قیمت تمام‌شده کالاهای ورودی و خروجی تعیین‌کننده است و درزمینهٔ ماشین‌آلات و پیشرفت کشورها مؤثر است.

وی ادامه داد: در مورد مرزهای مشترک ایران با عراق، استفاده از تجهیزات جدید گمرکی و توسعه زیرساخت‌ها بسیار حائز اهمیت است. اگر این مسئله مورد توجه قرار نگیرد، در مبادله به عراق با مشکل مواجه خواهیم شد. بنابراین هم ایران و هم عراق در استفاده از زیرساخت‌ها در مرزها باید برنامه‌ریزی جدی و اقدام متقابل انجام دهند.

رئیس اتاق ایران در مورد ساعت کار گمرکات در مرزهای بین ایران و عراق، گفت: همه مرزها از نظر قوانین و مقررات باید هماهنگ باشند و بر اساس حجم فعالیت ساعت کار داشته باشند. مسئله مهم دیگر تعطیلی مرزها بدون اطلاع قبلی است که به این دلیل انبوه وسایل حمل‌ونقل پشت مرزها می‌مانند و به فعالان اقتصادی هزینه تحمیل می‌کنند.

در ادامه این نشست عمر عدنان الوائلی رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق گفت: در مورد توسعه زیرساخت‌ها در گذرگاه‌های مرزی مشترک، هیئت گذرگاه‌های مرزی عراق اقداماتی انجام داده و استان‌های مرزی در حال توسعه گذرگاه‌ها هستند.

من با شما هم‌نظر هستم که وضعیت کنونی گذرگاه‌ها مطلوب نیست و باید از هر جهت بازنگری شود و همچنین هم‌نظر هستم که باید زمان‌بندی فعالیت بین گذرگاه‌های دو طرف هماهنگی ایجاد شود.

وی ادامه داد: در مورد تعطیلی بدون اطلاع قبلی نیز در صورت‌جلسه امروز، بندی را برای لزوم تبادل اطلاعات و اطلاع‌رسانی پیش از تعطیل شدن گذرگاه‌ها خواهیم آورد تا موضوع پیگیری شود و به نتیجه برسد.

شافعی در ادامه به فرصت‌های دو کشور درزمینهٔ ترانزیت اشاره کرد: مسئله حمل‌ونقل و ترانزیت مؤلفه اقتصادی مهمی است که رقابت در آن وجود دارد. موقعیت ایران و عراق به علت جایگاه ژئوپلیتیک برای فعالیت در ترانزیت کالا مناسب است.

وی ادامه داد: به راحتی می‌توان ترانزیت به آسیای مرکزی، هند، چین و بخشی از آسیای جنوب شرقی را با همکاری هم برای کشورهای منطقه مورد پوشش قرار دهیم. موقعیت عراق به گونه‌ای است که می‌توانیم با کمک هم در حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت به کشورهای سوریه و لبنان فعالیت کنیم. 

در ادامه این نشست سید علی حسینی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران به فرایند پیوست عراق به کنوانسیون تیر اشاره کرد و گفت: با وجود پیوستن عراق به کنوانسیون تیر در سال ۲۰۱۹، مراحل تکمیل آن در دولت عراق هنوز انجام نشده است. ایران از سال ۱۹۷۰ عضو کنوانسیون تیر است و موسسه ضامن آن در ایران اتاق ایران است.

 وی ادامه داد: با تحولات اقتصادی که در آینده عراق پیش‌بینی می‌شود، صادرات از عراق به کشورهای همسایه رونق خواهد گرفت و می‌توان کریدورهایی در مسیر شرق – غرب و شمال – جنوب را فعال کرد تا ترانزیت کالا منافع مشترکی را برای دو کشور داشته باشد.

به گفته او، در حال حاضر عدم نقل یکسره کالا خسارت‌های زیادی به تجار دو کشور وارد می‌کند.

 عدنان الوائلی در این زمینه گفت: مقررات مربوط به ترانزیت کالا در عراق در حال نهایی شدن است و به زودی این امکان از سوی عراق فراهم خواهد شد تا دو کشور بتوانند از منافع آن بهره ببرند. این موضوع به غیر از منافع اقتصادی نشان‌دهنده روح برادری و همسایگی ما با ایران است.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست خواستار بهبود زیرساخت‌ها در مرز شلمچه به بصره برای بهره‌برداری از فرصت‌های این مرز شد.

در این نشست همچنین آرش زره‌تن لهونی و شهریار حیدری نمایندگان کرمانشاه، سرپل‌ذهاب و قصرشیرین در مجلس مسائلی را در مورد فعالیت مرزهای مشترک بین دو کشور مطرح کردند./اتاق ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.