امیدواری‌ فعالان اقتصادی به احیای تعاملات با وزارت خارجه

در نشستی که دوشنبه گذشته در وزارت امور خارجه برگزار شد، نمایندگان اتاق بازرگانی با حسین عبداللهیان وزیر خارجه پیرامون چگونگی هم‌پیمان شدن دو طرف برای احیای بازارهای تجاری ایران به گفت‌و‌گو نشستند. رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در این دیدار، ایجاد امنیت همه‌جانبه برای صادرکنندگان کالا به همسایه شرقی را در شرایط کنونی، ضروری دانست.

نخستین نشست هم‌اندیشی وزارت امور خارجه و اعضای اتاق بازرگانی عصر دوشنبه گذشته در باغ ملی و محل ساختمان وزارت خارجه برگزار شد. در این نشست، حسین عبداللهیان وزیر امور خارجه به همراه معاون دیپلماسی اقتصادی و مدیران کل این وزارتخانه درباره توسعه روابط تجاری ایران با دیگر کشورها به ویژه همسایگان و طرف‌های اصلی تجاری به گفت‌و‌گو با نمایندگان بخش‌خصوصی از اتاق بازرگانی نشست. در این جلسه هم‌اندیشی، رئیس اتاق ایران و جمعی از روسای اتاق‌های بازرگانی مشترک و فعالان اقتصادی به تشریح وضعیت بازارهای تجاری ایران پرداختند و راهکارهایی را برای گسترش مناسبات اقتصادی و البته، چگونگی همکاری و تعامل وزارت خارجه با فعالان اقتصادی بیان کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در همین رابطه سید حسین سلیمی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان از ابتکار وزارت امور خارجه در برگزاری این نشست هم‌اندیشی با فعالان بخش‌خصوصی به نیکی یاد کرد و آن را نشانه‌ای از امیدواری‌ها برای تعامل سازنده این وزارتخانه با بخش‌خصوصی در آغاز فعالیت دولت سیزدهم دانست.

سلیمی با تاکید بر اینکه حضور مستمر ایران در بازارهای تجاری منطقه و دیگر نقاط جهان، نیازمند همکاری و هم‌فکری بیشتر فعالان اقتصادی و وزارت امور خارجه است، گفت: در این دیدار، وزیر امور خارجه پس از شنیدن مشکلات و موانع تجارت با شرکای تجاری به ویژه در کشورهای همسایه، از آمادگی خود و وزارتخانه متبوعش برای رسیدگی به مشکلات موجود و رفع آن با همکاری اتاق بازرگانی و بخش‌خصوصی فعال در عرصه تجارت خارجی خبر داد و تصریح کرد که طی جلسات آتی با نمایندگان اتاق بازرگانی که از این پس قرار است به طور مستمر برگزار شود، گزارش پیشرفت رسیدگی به مطالبات و راهکارهای مطرح شده از سوی اتاق بازرگانی به اطلاع فعالان این بخش خواهد رسید.

سلیمی با بیان اینکه او در این نشست هم‌اندیشی، موضوع عدم الحاق ایران به FATF و ناکامی‌های ناشی از بلاتکلیفی در پیوستن به این ساز و کار بین‌المللی که همچنان گریبان‌گیر تجار و بازرگانان ایران است، مطرح شد، افزود: وزیر امور خارجه نیز تایید کرد که عدم پیوستن ایران به FATF مشکلاتی را برای نقل و انتقالات پولی فعالان اقتصادی ایجاد کرده و این معضل باید سریع‌تر برطرف شود، با این حال به گفته وی، چگونگی برخورد با این معضل به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شده‌است.

وی همچنین تصریح کرد که در نشست با وزیر امور خارجه، مسئله صادرات ایران به افغانستان از سوی وی مطرح و تاکید شد که برای تداوم تجارت کالا و خدمات ایران با کشور همسایه شرقی، باید روابط سیاسی با ثبات با ان کشور برقرار باشد و صادرکنندگان ایران این اطمینان را به طور کامل دریافت کنند که مراودات آنها با بازار افغانستان در امنیت کامل برقرار خواهد ماند. سلیمی یادآور شد که در این ارتباط نیز، عبداللهیان خاطرنشان کرد که تجار و بازرگانان ایران با قدرت به تحکیم روابط تجاری ایران با کشورها و بازارهای هدف ادامه دهند و بهبود روابط سیاسی را دولت و وزارت امور خارجه به طور جد پیگیری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.