ایران، غافل از حجم 1200 میلیارد دلاری تجارت همسایگان

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به بازار 1200 میلیارد دلاری کشورهای منطقه گفت: این در حالی است که حجم کل صادرات سالانه غیرنفتی ایران در سال های اخیر سالانه بین 30 تا 40 میلیارد دلار بوده است.

یحیی آل اسحاق با اشاره به وضعیت صادرات غیرنفتی کشور گفت: در حالی که مجموع صادرات و واردات سالانه 15 کشور همسایه حدود 1200 میلیارد دلار است اما  حجم صادرات سالانه غیرنفتی کشور در سال های اخیر  بین 30 تا 40 میلیارد دلار بوده است و در بخش خدمات فنی و مهندسی نیز حجم صادرات  کشور در سال های اخیر رقم قابل توجهی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه حجم صادرات در اغلب کشورهای دنیا رقم قابل توجهی است، بیان داشت: همانطور که اشاره شد حجم واردات و صادرات سالانه به 15 کشور همسایه حدود 1200 میلیارد دلار است که با مختصر تحرکی برای توسعه صادرات قادر خواهیم بود که سالانه بین 150 تا 300 میلیارد دلار از حجم صادراتی این کشورها را به خود اختصاص دهیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه یکی از شروط و الزامات صادرات یک کالا عرضه کالاهای با کیفیت و دارای خدمات پس از فروش است، افزود: برای حضور پرقدرت در بازارها و امکان رقابت با رقبا بخش خصوصی باید به ارائه کالاهای با کیفیت بپردازد.

وی گفت: حاکمیت نیز باید با بستر سازی مناسب و سیاستگذاری در امر صادرات زمینه صادرات کالا را در کشورهای مختلف برای فعالین اقتصادی و صادرکنندگان فراهم کند و از آنها پشتیبانی کند./خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.