ایران و ارمنستان شهرک صنعتی مشترک احداث می‌کنند

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان از احداث شهرک صنعتی مشترک میان دو کشور خبر داد و گفت: بدون در نظر گرفتن تبادل انرژی به نظرم حجم تجارت دو کشور می‌تواند به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برسد.

هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان گفت: در تلاش هستیم با رایزنی با مقامات کشور ارمنستان بستری فراهم کنیم که فعالان اقتصادی دو کشور ایران و ارمنستان با هدف دستیابی به بازارهای دوردست‌تر مثل بازارهای اروپایی و کانادا با هم سرمایه‌گذاری و کالا تولید کنند.

وی افزود: در حال حاضر تعرفه ترجیحی چندین کشور اروپایی و کانادا با ارمنستان ۴ درصد است و در این شرایط اگر کالای مشترکی با سرمایه‌گذاری بین ایران و ارمنستان تولید و به این بازارها صادر شود ما در واقع با ۴ درصد گمرکی وارد آن بازارها خواهیم شد.

به گفته یاریجانیان، وزیر اقتصاد ارمنستان از توسعه اقتصادی دو کشور بسیار استقبال کرده و قرار است چیزی حدود ۵۰ هکتار زمین را به ساخت شهرک صنعتی مشترک بین ایران و ارمنستان اختصاص دهند؛ در واقع شهرک‌های صنعتی ایران با همکاری شهرک‌های صنعتی ارمنستان قرار است یک شهرک صنعتی دوجانبه احداث کنند و این می‌تواند باعث انتقال تکنولوژی و سرمایه از جمهوری اسلامی ایران و فرآوری و صادرات کالا از ارمنستان انجام شود.

وی افزود: ما از نظر بانکی و مالی و کشاورزی و کشت‌های فراسرزمینی هم می‌توانیم فعالیت‌های مشترک انجام دهیم. امروز ایران با بحران آب مواجه است و در این شرایط می‌توانیم بسیاری از محصولات خودمان را در زمین‌ها و مراتع ارمنستان کشت دهیم.

به گفته یاریجانیان، حجم تجارت ایران و ارمنستان قطعا تا ۳ برابر کنونی می‌تواند توسعه پیدا کند؛ امروز میزان تجارت دو کشور در دامنه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار بوده که بخش مهمی از آن انرژی است اما بدون در نظر گرفتن تبادل انرژی به نظرم حجم تجارت دو کشور می‌تواند به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برسد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان خاطرنشان کرد: از نظر اقتصادی و تجاری ارمنستان کشوری وارد کننده محسوب می‌شود و ایران بعد از روسیه و چین شریک سوم تجاری این کشور است، اما باتوجه به داشتن مرزهای مشترک و همسایه بودند که روی کاهش هزینه‌های تجاری اثر بسیار زیادی دارد ما کاملا می‌توانیم جای چین را در بازار این کشور بگیریم و به شریک دوم اقتصادی ارمنستان بدل شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.