بازارچه‌های مرزی، فرصتی برای توسعه تجارت منطقه‌ای ایران

 رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه بازنگری در کارکرد بازارچه‌های مرزی می‌تواند مبادلات مرزی را در مسیر جدیدی قرار دهد، گفت: توسعه بازارچه‌های مرزی امکانی برای افزایش تجارت با همسایگان و کشورهای منطقه است و باید از این فرصت استفاده کنیم.

«آیت‌الله سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری با آغاز دولت سیزدهم بارها بر توسعه تجارت با همسایگان و افزایش فعالیت بازارچه های مرزی تاکید کرد.

رییس جمهوری با خاطر نشان کردن اهمیت ایجاد بازارچه‌های مرزی و مبادلات مرزنشینان، گفت: تبادلات مرزی مرزنشینان را در قالب یک بازار کاملا قانونمند و سامان‌یافته، بسیار سودمند می‌دانم. این تبادلات هم ایجاد اشتغال می‌کند و هم نحوه تجارت و داد و ستد با کشورهای همجوار را سامان می‌دهد و از قاچاق کالا جلوگیری می‌کند.

آیت الله رییسی همچنین خواستار ایجاد دیپلماسی اقتصادی مناسب برای افزایش مبادلات با ۱۵ کشور هم مرز با ایران شده است. وی افزوده است: «توسعه تجارت با همسایگان و کشورهای منطقه اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم بوده و ساز و کار مناسب، پیگیری و اجرای این سیاست در وزارت امور خارجه طراحی و عملیاتی شده است.»

از سوی دیگر در این زمینه «رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن تجارت به عنوان دستگاه متولی تجارت خارجی نیز با برآورد توسعه صادراتی ۳۵ میلیارد دلاری و افزایش تجارت ۷۰ میلیارد دلاری کشور طی چهار سال آینده، توسعه تجارت با همسایگان را از اولویت های دولت و از نیازهای کشور اعلام کرد.

ایران با ترکیه، عراق، ارمنستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان و افغانستان مرزهای زمینی دارد و بازارچه های مرزی می تواند با ایجاد فضایی تجاری ارتباط با این کشورها را افزایش دهد.

از سوی دیگر مردم منطقه با فعالیت در بازارچه های مرزی امکان ارائه کالا و خدمات خود را دارند که هم زمینه اشتغال را افزایش می دهد و هم به ایجاد رونق در مرزها کمک بسیاری می کند.

در همین راستا، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: باید نگاهی جامع به بازارچه های مرزی داشت و نباید آن را به معیشت و امنیت مرزنشینان محدود کرد.

وی اضافه کرد: بازنگری در کارکرد این نوع بازارها می تواند مبادلات مرزی را در مسیر جدیدی قرار دهد.

«مجیدرضا حریری» با بیان اینکه باید از تجربیات کشورهای دیگر در این زمینه بهره مند شویم تا بازارچه های مرزی از حالت خنثی خارج شوند، اظهار داشت: در شرایط کنونی مرزهای کشور، فضایی برای قاچاق فراهم کرده است که در صورت داشتن برنامه مناسب برای تجارت خارجی، بازارچه مرزی می تواند توسعه صادرات و واردات را رقم بزند.

وی در خصوص افزایش صادرات نیز خاطرنشان کرد: باید تحلیل و بررسی دقیقی از آنچه که تاکنون آزموده ایم، جمع آوری شود و هر اشتباهی را از مسیر آینده حذف کنیم تا بتوانیم به اهداف صادراتی کشور دست یابیم.

حریری افزود: ۵۵ درصد صادرات کشور شامل فرآورده های نفتی و پتروشیمی است که با حداقل فراوری و به صورت خام به فروش می‌رسد، همچنین ۱۸ تا ۲۳ درصد دیگر نیز شامل محصولات معدنی مانند سنگ آهن است که به عنوان ثروتی خدادادی در ایران وجود دارد که به صورت خام استخراج و صادر می شود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه خام فروشی یکی از اشکال تجارت خارجی است، تاکید کرد: می توانیم در صادرات محصولاتی که تکنولوژی فراوری آن در کشور وجود ندارد با جذب مشارکت بهترین بهره برداری را داشته باشیم و صادرات آن را انجام دهیم.

وی اظهار داشت: ۳۰ درصد صادرات کشور مربوط به محصولات کشاورزی است که با توجه به کاهش بارندگی ها و خشکی حاصل از آن نیز نیازمند برنامه ریزی بهتری برای تامین داخل و صادرات وجود دارد.

حریری با بیان اینکه تولیدات صنعتی کشور به دلیل اندک بودن تنها به افغانستان و عراق صادر می شود، اظهار داشت: باید کالاها در بخش های مختلف صادراتی احصا شود و در زمینه محصولاتی که مزیت فروش جهانی داریم تولید صادراتی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات فعلی به صورت خودجوش از سوی فعالان اقتصادی انجام می شود، اظهار داشت: در صورت تولید محصولات صادراتی استاندارد می توانیم بدون نگرانی از قدرت رقابت سایر کالاها وارد بازار بین المللی شویم و به سرعت صادرات کالا را توسعه دهیم.

به گزارش ایرنا، ایران به عنوان کشوری واقع در قاره آسیا و منطقه خاورمیانه با کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق مرزهای زمینی و با جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، روسیه، قزاقستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، عربستان و کویت مرز دریایی دارد که می تواند با افزایش تجارت، از مزایای همسایگی بهره‌مند شود.

آمارهای تجاری نیمه نخست سال جاری ایران با ۱۵ کشور همسایه حکایت از رشد ۳۷ درصدی در وزن و ۵۲ درصدی در ارزش دارد. میزان مبادلات به بیش از ۴۷ میلیون تن کالا به ارزش ۲۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون دلار رسیده است.

بر اساس این آمار، عراق با سه میلیارد و ۸۴۰ میلیون، ترکیه با ۲ میلیارد و ۳۰۸ میلیون، امارات با ۲ میلیارد و ۲۴۳ میلیون، افغانستان با ۹۹۹ میلیون و پاکستان با ۵۴۴ میلیون دلار، پنج مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی و عمان با ۲۷۷ میلیون، روسیه با ۲۷۰ میلیون، جمهوری آذربایجان با ۲۱۲ میلیون، ارمنستان با ۱۵۶ میلیون، ترکمنستان با ۱۴۵ میلیون، قزاقستان با ۸۰ میلیون، قطر با ۷۵ میلیون، کویت با ۶۵ میلیون، بحرین با سه میلیون دلار و عربستان با ۳۹ هزار دلار در رتبه های بعدی قرار دارند.

همچنین در زمینه واردات کالا امارات با هفت میلیارد و ۳۰۵ میلیون، ترکیه با ۲ میلیارد و ۴۳۵ میلیون، روسیه با ۶۳۹ میلیون، عراق با ۴۹۹ میلیون و عمان با ۲۷۰ میلیون پنج کشور طرف معامله با ایران برای تامین کالاها و پاکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت، افغانستان، قطر و بحرین در رتبه های بعدی قرار دارند.

بر اساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور در هفت ماهه سال جاری ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.