بازارچه‌های مرزی دروازه‌ای برای معرفی کالاهای تولید داخل

 رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بازارچه های مرزی بهترین محل برای ارائه و معرفی کالاهای تولید داخل و یک تبلیغ عملی برای صادرات محصولات کشور محسوب می‌شود.

«آیت‌الله سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری در روزهای گذشته در سخنانی، ایجاد بازارچه‌های مرزی و مبادلات مرزنشینان را مورد اهمیت دانست و گفت: تبادلات مرزی مرزنشینان را در قالب یک بازار کاملا قانونمند و سامان‌یافته بسیار سودمند می‌دانم. این تبادلات هم ایجاد اشتغال می‌کند و هم نحوه تجارت و داد و ستد با کشورهای همجوار را سامان می‌دهد و از قاچاق کالا جلوگیری می‌کند.

در همین راستا، رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بازارچه های مرزی یکی از مهمترین عناصر تجارت خارجی ایران با همسایگان محسوب می‌شوند، اظهار داشت: این نوع مبادله در مرزهای کشور در صورت کنترل و مدیریت مناسب می تواند هم برای مرزنشینان و هم برای کل کشور سودآور و مفید باشد.

«جمشید نفر» با بیان اینکه هدف ایجاد مناطق آزاد، راهکاری برای رشد صادرات و نه دروازه‌ای برای توسعه واردات بود، خاطرنشان کرد: بازارچه های مرزی در صورت مطالعه دقیق به سرعت می تواند اهدافی مانند بهبود تجارت با همسایگان و معیشت مناطق مرزی را دنبال و فضای قاچاق را محدود کند.

وی با تاکید بر اینکه بهبود بازارچه های مرزی برای معیشت مرزنشینان رونق به همراه دارد، تصریح کرد: همانند تمام کشورهای پیشرفته باید به مرزنشینان توجه شود و به دلیل اینکه مرزنشینان مسوول نگهبانی و پاسداری از مرزهای ایران هستند، معیشت آنها باید حتی از میانگین معیشت مردم ایران بهتر باشد اما وضعیت فعلی نشان دهنده این مهم نیست.

نفر تاکید کرد: تعاونی های مرزی یکی از راهکارهایی است که می تواند در توسعه تجارت مرزنشینان و بهبود معیشت آنها مثمرثمر باشد اما این تعاونی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند نقش قانونی خود را ایفا کنند. در دهه های گذشته بسیاری از افراد از طریق معافیت های مرزنشینان سودهای کلان برده اند ولی این موضوع باعث بهبود معیشت مردمان مرزی نشده است.

وی افزود: اگر قوانین به گونه ای باشد که فعالان اقتصادی به سهولت تجارت خود را داشته باشند به دنبال راهکارهایی مانند سواستفاده از شرایط مرزنشینان نخواهند رفت که این روند نیاز به مطالعه و بررسی دقیق برای یافتن مشکلات تجاری دارد تا تبعات موثری در تجارت بگذارد.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه هر کالایی که از طریق بازارچه های مرزی مبادله شود نیازی را در مرزهای کشور رفع می کند، اظهار داشت: باید انعطافی در قوانین وجود داشته باشد تا ورود کالاها به طور رسمی انجام شود و آمار دقیق را در اختیار مسوولان قرار دهد.

وی با بیان اینکه سخت کردن قوانین و ممنوع کردن ورود برخی کالاها فضا برای قاچاق فراهم می کند،  تصریح کرد: بر اساس آمارها حدود ۱۲ تا ۲۰ میلیارد تومان کالا به صورت قاچاق وارد کشور می شود که با توجه به واردات رسمی ۴۰ میلیارد دلاری در هر سال، حدود ۴۰ درصد کل ورود قانونی کالاها را در بر می گیرد.

نفر تاکید کرد: برای تاثیر قوانین باید نخست اقدام به ایجاد فضایی برای محدود کردن قاچاق باشیم تا کالاها با قیمتی گران تر وارد کشور نشود و معیشت مردم مرزی بهبود پیدا کند اما این موضوع بدون مطالعه و بررسی دقیق قوانین امکان پذیر نخواهد بود.

بر اساس آخرین اعلام گمرک مجموع تجارت خارجی ایران در پنج ماهه نخست سال‌جاری به ۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیارد دلار رسید که با تراز یک میلیارد دلاری مثبت سهم صادرات ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.