بازگشایی مرز زمینی ارمنستان تا ۴۸ ساعت آینده/ اتصال ایران به دریای سیاه با پروژه ریلی منطقه‌ای

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اظهار داشت: مرز خاکی ایران و ارمنستان از طریق آذربایجان شرقی و مرز نوردوز پابرجا و راه‌های مبادلاتی ما در زمینه کالا کاملا باز است. رفت و آمد مسافران به خاطر کرونا قطع شده بود که طبق اعلام سفارت جمهوری اسلامی ایران ظرف 24 تا 48 ساعت آینده از طریق اتوبوس برقرار خواهد شد.

هرویک یاریجانیان در مورد روند تجاری ایران و ارمنستان اظهار کرد: روابط تجاری ایران و ارمنستان متاثر از چند عامل است؛ به رغم اینکه ما به اتحادیه اوراسیا پیوستیم ولی روابط تجاری دو کشور متاثر از کرونا، جنگی که در ارمنستان اتفاق افتاد و انتخابات دو کشور قرار گرفت، یعنی در عمل سه اتفاق بازدارنده در روابط تجاری دو کشور اتفاق افتاد که به نظر می‌رسد این روند آرام آرام درحال احیا است.

وی با اشاره به صادرات خدمات فنی و مهندسی به ارمنستان گفت: همچنین در مرحله بازسازی مناطق جنگ‌زده ارمنستان شرکت‌های مهندسی ایرانی حضور پیدا کرده‌اند. علاوه بر این با توجه به روند صادرات سوخت، این روند قبل از پایان سال میلادی رشد به مراتب بهتری داشته باشد. شرکت‌های ساختمانی ما در ارمنستان در مناقصه‌ها شرکت می‌کنند و در صورت تداوم حضور آنها، رشد تجارت ما با ارمنستان تا پایان سال 2021 می‌تواند به بیش از 30 درصد برسد.

یاریجانیان اضافه کرد: با در گرفتن این پروژه‌ها چند مزیت نسبی در رقابت با سایر رقبا داریم. برای مثال مواد اولیه که ما استفاده می‌کنیم به مراتب ارزان‌تر از سایر کشورها است. به عنوان مثال سیمان، میلگرد، آهن‌آلات و سایر مصالح را از کشور خود فراهم می‌کنیم، علاوه بر این افزایش نرخ ارز در کشور باعث شده که به مراتب قیمت ما نسبت به سایر رقبا کمتر باشد و این یک مزیت کاملا رقابتی برای ما ایجاد کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر ارمنستان با سایر کشورهای منطقه مثل ترکیه نیز آنچنان رابطه دوستانه‌ای ندارد که آنها بتوانند به عنوان رقیب در این مناقصات شرکت کنند. ‌می‌توان گفت یک بازار کاملا دربست در اختیار ما قرار گرفته که باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم. اگر رفتار ما حرفه‌ای و بر اساس مناسبات بین‌المللی باشد و مسائل بانکی حل شود یعنی اگر قرار است پیمانکار ما در ارمنستان ضمانت بانکی یا بیمه‌ای دهد به مشکل برنخورد؛ با توجه به این مزایای رقابتی می‌توانیم بسیاری از پروژه‌ها را در دست بگیریم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان تصریح کرد:  البته نباید به شکلی باشد که پیمانکاران ما در مورد ضمانتنامه یا چرخه مالی به مشکل بر بخورند، پیمانکاران در انتقال پول به داخل کشور با چالش مواجه می‌شوند درحالی که نیروی انسانی و کالاهای اولیه از داخل کشور تامین می‌شود. دولتمردان ما باید این مسئله را حل کنند تا کار برای پیمانکارها راحت‌تر و روان‌تر باشد.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: یک پروژه انتقال برق که پروژه بسیار بزرگی است، یک پروژه پل‌سازی بین ارمنستان و گرجستان  و چند پروژه عمرانی بسیار بزرگ الان در اختیار شرکت‌های ایرانی است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر برگزاری انتخابات در ایران و ارمنستان بر تجارت دوکشور گفت: دو کشور ایران و ارمنستان روابط بسیار طولانی چندین ساله با یکدیگر دارند. این روابط هیچگاه تحت تاثیر هیچ انتخاباتی قرار نگرفته است. تمامی دولت‌هایی که در ایران و ارمنستان روی کار آمدند، روابط بسیار دوستانه با یکدیگر داشتند. هیچگاه رابطه ارمنستان با ایران با تغییر دولت‌ها تغییر نکرده است؛ اما وزرای موثر برای مثال  وزیر صمت یا وزیر نیروی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، یعنی کارایی وزرا بسیار مهم است.

وی ادامه داد: اگر ما یک وزیر صمت قوی داشته باشیم که هدف او بازارهای بین‌المللی باشد، در مورد ارمنستان و چه دیگر کشورها بسیار تاثیر می‌گذارد. در کل فکر نمی‌کنم انتخابات در دو کشور روی روند تجاری ایران و ارمنستان تاثیر زیادی داشته باشد.

یاری‌جانیان در مورد تاثیر جنگ ارمنستان و آذربایجان بر تجارت این کشور با ایران بیان کرد: جنگ بین ارمنستان و آذربایجان هیچ تاثیری روی روابط تجاری با ایران نداشت.  ایران از زمان شروع جنگ مواضع بسیار روشن و مشخصی گرفت. بر خلاف سایر کشورهای منطقه که بسیار علاقه داشتند آتش این جنگ برافرروخته شود تا بتوانند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند، ایران مواضع بسیار مشخص و صلح‌طلبانه‌ای داشته است.

وی با اشاره به وضعیت مرزی دو کشور متذکر شد: مرز خاکی ایران و ارمنستان از طریق آذربایجان شرقی و مرز نوردوز پابرجا و راه‌های مبادلاتی ما در زمینه کالا کاملا باز است. رفت و آمد مسافران به خاطر کرونا قطع شده بود که طبق اعلام سفارت جمهوری اسلامی ایران ظرف 24 تا 48 ساعت آینده رفت و آمد مسافران از طریق اتوبوس برقرار خواهد شد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان خاطرنشان کرد: یک پروژه ریلی وجود دارد که در واقع پروژه منطقه‌ای است که آقای اسلامی، وزیر راه در سفر به ارمنستان روی آن تاکید زیادی داشتند. بنابراین فکر می‌کنم به زودی این موضوع به یک سرمایه‌گذاری هدفمند منجر شود. البته هنوز پروژه ریلی نداریم ولی در دست برنامه‌ریزی است. اگر راه ریلی ما به ارمنستان باز شود، می‌توانیم دسترسی آسان‌تری به دریای سیاه داشته باشیم و دریای سیاه به عنوان راهی جایگزین دیگر کشورها برای ما در اولویت قرار بگیرد.

وی در پایان با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان گفت: میزان مبادلات ایران و ارمنستان در نوسان بوده است، در سال 93 یا 94 میزان تبادلات دو کشور به کف خود یعنی 250 میلیون دلار رسید ولی با گذشت زمان امروز به حدود 600 میلیون دلار رسیده است. با توجه به پیوستن دو کشور به پیمان اوراسیا، مبادلات دو کشور به راحتی به بیش از 1 میلیارد دلار خواهد رسید. البته مشروط به اینکه بتوانیم به خوبی عمل کنیم.

یاریجانیان یادآور شد: ترکیه بیش از هزار کالای صادراتی به ارمنستان داشت که ارمنستان واردات آنها را ممنوع کرده است، کشوری که الان امکان جایگزینی ترکیه در بازار ارمنستان را دارد، ایران است و ما در حال تلاش هستیم که به این رکورد دست پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.