بازگشت ارز صادرکنندگان به ۵۷ میلیون یورو رسید/ ایفای ۸۲ درصدی تعهدات ارزی

دبیر کمیته اقدام ارزی اظهار داشت: از ۲۲ فروردین ۹۷ تا ۲۳مرداد ۱۴۰۰ از تعهدات ارزی حدود ۶۹ میلیارد یورویی تقریبا ۵۷ میلیارد یورو به چرخه اقتصادی بازگشته است.

احسان قمری با اشاره به اظهارات رییس جمهور در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در مورد شناسایی و رفع موانع ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان، اظهار کرد: تلاش می‌شود با استفاده از ابزارهای تشویقی، موجبات تسهیل و تسریع ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان فراهم شود.

وی افزود: از جمله مهمترین موانع پیشاروی ایفای تعهدات ارزی صادر کنندگان، اطلاع رسانی ناکافی در خصوص ضوابط و مقررات ایفای تعهدات ارزی بوده و لازم است ضمن اطلاع‌رسانی شفاف، نسبت به تبیین مقررات و قوانین موجود اقدام شود.

قمری در ادامه اضافه کرد: با تفویض اختیار انجام شده در مورد پیگیری ایفای تعهدات ارزی توسط، وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی از مشکلات حوزه ایفای تعهدات ارزی استخراج و مرتفع شده است و این روند  ادامه خواهد داشت.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: لازمه حل شدن مشکلات پیشاروی ایفای تعهدات ارزی، تصمیم گیری توسط مجموعه‌ای متولی و استفاده از نظرات و دیدگاه‌های سایر بخش‌ها در تصمیم سازی است و امیدواریم با استمرار پیگیری‌ها و استفاده از نظرات کارشناسان، موانع و مشکلات برطرف شود.

وی در ادامه تصریح کرد: لازمه ارزیابی و برنامه‌ریزی برای تسهیل و تسریع در ایفای تعهدات ارزی وجود آمار و اطلاعات صحیح بوده و لازم است تمام دستگاه‌های مسئول، ضمن در اختیار قراردادن آمار و اطلاعات مربوط به صادرات، ایفای تعهدات ارزی به تفکیک روش‌ها و دوره‌های مختلف و همچنین وضعیت هر یک از صادرکنندگان در ایفای تعهدات ارزی، شرایطی فراهم کنند که از طریق درگاهی واحد، اطلاعات پردازش و مورد استفاده و بهره برداری قرار بگیرد.

دبیر کمیته اقدام ارزی خاطر نشان ساخت: لازم است شرایطی فراهم شود که صادرکنندگان به صورت برخط و صرفا با استفاده از یک سامانه، نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام کرده و با خیالی آسوده نسبت فعالیت صادراتی خود را انجام دهند.

قمری با اشاره به ایفای تعهدات ارزی ۸۲ درصدی صادرات  اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با ابلاغ و تخصیص تمام یا بخشی از مشوق‌های صادراتی مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۰کشور، امکان استفاده از ابزارهای تشویقی با رویکرد ایفای تعهدات ارزی فراهم شود.

وی در مورد میزان تعهدات ارزی ایفا شده گفت: از ۲۲فروردین ۹۷ تا ۲۳مرداد ۱۴۰۰ از تعهدات ارزی حدود ۶۹میلیارد یورویی حدود ۵۷میلیارد یورو به چرخه اقتصادی بازگشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.