برای ترخیص کامیون‌های وارداتی، به رانندگان تسهیلات ریالی پرداخت شود

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران برای حل مشکل ترخیص کامیون‌های وارداتی از اروپا پیشنهاد ارائه تسهیلات ریالی به رانندگان از سوی دولت را مطرح کرد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران با اشاره به مشکلات ترخیص کامیون‌های وارداتی اروپایی گفت: ازآنجاکه سازمان‌های زیادی در امر واردات خودرو دخیل هستند باید در دستورالعمل مربوط به واردات کامیون و کشنده از اروپا بازنگری اساسی صورت بگیرد.

سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با بیان اینکه در یک سال گذشته از ۶ هزار و ۵۰۰ کامیون ثبت سفارش شده تنها حدود هزار و ۲۰۰ دستگاه ترخیص شده و هنوز حدود چهار هزار دستگاه کامیون وارداتی از اروپا در گمرک باقی مانده بیان کرد: از همان زمان که بحث نوسازی ناوگان جاده‌ای مطرح شد کمیسیون لجستیک در دوره هشتم اتاق، آیین‌نامه پیشنهادی خود برای واردات این کامیون‌ها را به معاونت راه و شهرسازی ارائه کرد. متأسفانه این آیین‌نامه در دولت با تغییرات زیادی همراه شد. هدف ما این بود که بتوانیم بحث نوسازی حمل‌ونقل بین‌المللی را عملیاتی کنیم. چون کامیون‌هایی که در خطوط اروپایی در رفت‌وآمد هستند به دلیل فرسودگی، هزینه‌های زیادی داشتند. در نهایت اما وقتی دستورالعمل از دولت به دستمان رسید، دیدیم که تغییرات زیادی داشته و در عمل این آیین‌نامه بیشتر به سمت حمل‌ونقل داخلی متمرکز شده است.

او تأکید کرد: در زمان ابلاغ این آیین‌نامه و شروع به ثبت سفارش‌ها بنده چند بار با رئیس سازمان توسعه و تجارت و نماینده بانک مرکزی صحبت کردم که محل تأمین ارز ورود این کامیون‌ها مشخص نیست. همان موقع کاملاً قابل پیش‌بینی بود که با واردات آن‌ها مشکلاتی در ترخیص ایجاد خواهد شد. حالا همین اتفاق افتاده و کامیون‌های وارداتی درگیر مسائل بانکی شده‌اند.

حسینی با اشاره به مشکلات پیش روی ترخیص کامیون‌های وارداتی ادامه داد: بااینکه رانندگان ثبت سفارش انجام دادند اما بانک مرکزی به آن‌ها کد ساتا برای ترخیص نمی‌دهد. مسئله دیگر مسئله سلیقه‌ای عمل کردن شرکت‌های نمایندگی این کامیون‌ها در ایران و دریافت هزینه‌های بالاسری از رانندگان است. از طرف دیگر در بخش خدمات پس از فروش هنوز موفق نشده‌اند کشورهای خودروساز را متقاعد کنند تا ۳ درصد دریافت کنند و شرکت‌ها ارقام مختلفی را برای این منظور دریافت می‌کنند.

او افزود: نحوه ورود این کامیون‌ها هم مشکلاتی را به وجود آورده است. مثلاً برخی از این کامیون‌های وارداتی در دست شرکت‌های حمل‌ونقل است و این شرکت‌ها به راننده می‌گویند برای ترخیص باید دو دانگ کامیون را به نام آن‌ها کند؛ درحالی‌که تمام پول کامیون را راننده پرداخت کرده است.

حسینی گفت: مسئله دیگر در این مورد مشکل فک پلاک خودروی فرسوده است. طبق آیین‌نامه باید در قبال هر کامیون وارداتی خودروی فرسوده فک پلاک و تحویل دولت می‌شده است. درحالی‌که این فرآیند به درستی پیش نمی‌رود و این موضوع هم یکی دیگر از دلایل عدم ترخیص این کامیون‌ها است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران با تأکید بر اینکه به دلیل تحریم‌ها ما در تولید کشنده‌ها مشکل داریم گفت: باید مسئله ترخیص کامیون‌های وارداتی زودتر حل شود. بهتر است دولت تسهیلات ریالی به این موضوع اختصاص دهد. چراکه هزینه‌های مربوط به ترخیص آن‌قدر بالاست که قیمت کامیون وارداتی به نرخ بازار نزدیک شده است. خریدار با ۶۰ تا ۷۰ هزار یورو کامیون دست‌دوم اروپایی را خریداری کرده تا وارد کشور کند. اما حالا در این سوی مرز معادل همین هزینه به قیمت تمام‌شده کامیون اضافه‌شده است.

حسینی تأکید کرد: باید مکانیزم‌های جدید و درستی برای حل مشکل ترخیص کامیون‌ها تعریف شود. ازآنجاکه سازمان‌های زیادی در امر واردات خودرو دخیل هستند باید بازنگری اساسی در آیین‌نامه صورت بگیرد.

او با بیان اینکه ادامه این روند هم باعث زیان واردکننده و هم دولت خواهد بود گفت: یک راننده در حدود دو یا سه میلیارد سرمایه خود را دو سال گذاشته و کالایی وارد کرده که در گمرک مانده است. از سوی دیگر هم دولت باید بابت مصرف بالای سوخت کامیون‌های موجود یارانه بیشتری بپردازد. به‌هرحال کامیون‌های فعلی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از کامیون‌ها و کشنده‌های وارداتی سوخت مصرف می‌کنند./ اتاق ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.