بسته حمایت از تولید در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تصویب می شود

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صمت گفت:مسائل بانکی چه در حوزه ریالی و چه ارزی، موضوعات مالیاتی، ​ گمرک و تامین اجتماعی و همچنین موضوعات مرتبط با زیرساخت‌ها از چالش‌های اصلی تولید هستند که همگی شناسایی شده، پیشنهاد‌های اولیه برایشان در قالب بسته‌های حمایتی تهیه و به زودی در اختیار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور که اولین جلسه آن به زودی برگزار خواهد شد، قرار خواهد گرفت.

 سیدمهدی نیازی با اشاره به شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری که به نام “تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها” نام گذاری شده است، افزود: از روز نخست فروردین امسال تعاملات خوبی با بخش خصوصی، تشکل‌ها و انجمن‌ها برای شناسایی موانع تولید صورت گرفت و بسته حمایتی در این خصوص در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.

وی با بیان اینکه موانع تولید در سه بخش دسته بندی شده است، گفت: بخش نخست چالش‌های کلان اقتصادی کشور است، بخش دوم موانعی است که در خود وزارت صمت شناسایی شده اند و سوم موانع بین بخشی و سایر دستگاه‌ها است.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صمت با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت محور تولید و شعار سال قرار دارد، ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که بخش عمده‌ای از موانع تولید در حیطه اختیارات وزارت صمت نیست؛ از این رو پیشنهاد‌هایی را در قالب بسته‌های حمایتی و تشویقی تهیه و در دستور کار ستاد تسهیل قرار دادیم که گزارش‌های اولیه اش در جلسه ستاد اقتصادی دولت که هفته گذشته برگزار شد ارائه و مقرر شد تصمیماتی در این حوزه اتخاذ شود.

نیازی درباره موانعی که در حیطه وزارت صمت قرار دارد، گفت: دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت تکلیف کرد که با محوریت ستاد تسهیل، ​موانع تولید شناسایی و در یکی دو روز آینده حل و فصل و تعیین تکلیف شود.

وی در تشریح موانعی که در حوزه وزرات صمت وجود دارد اضافه کرد: موضوعاتی مانند ثبت سفارش مواد اولیه واحد‌های تولیدی که از خارج تهیه می‌کنند، صدور کارت‌های بازرگانی و تمدید این کارت‌ها، همچنین بعضی از سهمیه بندی‌های مواد اولیه و خرید از بورس از جمله موانعی هستند که در وزارت صمت برای رفع موانع آن‌ها به زودی تصمیماتی اتخاذ خواهد شد تا در قالب مقررات موجود، حل و فصل شوند.

نیازی با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های حوزه تولید گفت: مسائل بانکی چه در حوزه ریالی و چه ارزی، موضوعات مالیاتی، ​ گمرک و تامین اجتماعی و همچنین موضوعات مرتبط با زیرساخت‌ها از چالش‌های اصلی تولید هستند که همگی شناسایی شده، پیشنهاد‌های اولیه برایشان در قالب بسته‌های حمایتی تهیه و به زودی در اختیار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور که اولین جلسه آن به زودی برگزار خواهد شد، قرار خواهد گرفت.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صمت با بیان اینکه برخی موضوعات رفع موانع تولید، نیاز به مجوز‌های قانونی دارد، افزود: با وجود تعاملاتی که با مجلس برقرار شده و آمادگی که نمایندگان مجلس در این زمینه دارند برخی مسائل با اصلاح قوانین قابل حل است همچنین در حوزه دولت نیز اگر مواردی وجود دارد که به مصوبه هیات وزیران نیاز دارد هماهنگی‌ها در سطح دولت صورت گرفته است.

نیازی به بخش مهم دیگر شعار امسال اشاره کرد و گفت: پشتیبانی‌ها از تولید در دو حوزه تعیین مشوق‌ها و تسهیل سازی تعریف می‌شود که بخشی از آن در وزارت صمت و بخش دیگر آن در قالب دستور کار دیگر دستگاه‌ها قرار می‌گیرد که در بسته پیشنهادی، ارائه به ستاد تسهیل دیده شده است.

وی اضافه کرد: موضوع مشوق‌ها به بحث سرمایه گذاری‌ها، تسهیل روند سرمایه گذاری ها، تامین منابع بانکی، مشوق‌های استفاده از بازار سرمایه و بخشودگی جرائم، منوط به حفظ اشتغال را شامل می‌شود که در دستور کار وزارت صمت قرار دارد.

نیازی مهم‌ترین موضوع برای رفع موانع تولید را مطالبه گری از سایر دستگاه‌ها و ایجاد مشوق‌ها دانست و افزود: بالاخره نظام اداری و بروکراسی و قواعد کشور با رویکردی تنظیم شده که اگر بخواهیم از حالت قبلی مبتنی بر نگاه تولید تغییر یابد نیازمند زمان است و قطعا با چالش‌هایی نیز همراه خواهد شد، با این همه اتفاق‌هایی که در این دو سال افتاد و با تمرکز و وحدت رویه‌ای که مقام معظم رهبری بر روی موضوع تولید در کشور ایجاد کردند توانستیم اقدامات مطلوبی در حوزه اقتصاد با نگاه تولید انجام دهیم هرچند تا نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

وی با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی و بحران کرونا در سال گذشته گفت: با وجود این بحران‌ها کار‌های اساسی صورت گرفت که توانستیم صدمات این دو موضوع را خنثی کنیم با این همه امیدواریم با این تصمیم و تمرکز نگاهی که در مقوله پشتیبانی و رفع موانع تولید اتفاق می‌افتد هماهنگی بین دستگاه‌ها را با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و اختیارات حوزه ستاد رفع موانع تولید و هم افزایی و همگرایی بیشتر دستگاه‌ها بحث تولید در کشور را با سرعت بیشتری به جلو ببریم و موانع را با سرعت بیشتری برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.