بیمه صادراتی جایگزین LC می شود

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه بیمه صادراتی می تواند جایگزین LC شود، گفت: در حال حاضر در حوزه اوراسیا، افریقا و آمریکای جنوبی سیستم شبه سوئیفت یا اجرا شده و یا در دست اجرا قرار دارد.

 علیرضا پیمان پاک با اشاره به اینکه ضمانت صادرات از جمله مسائل مورد توجه ماست، اظهار کرد: در حال حاضر نقل و انتقال ارز چالش اصلی نیست زیرا صراف با یک هزینه‌ای از هر جای دنیا می‌تواند ارز را بگیرد و بفرستد دقیقاً مثل کاری که در این ماه‌ها انجام شد. البته این کار هزینه دارد و باید فرایند آن تسهیل شود اما هم اکنون مشکل اصلی ما سیستم اسناد اعتباری و ال سی است.

معاون وزیر صمت گفت: در حال حاضر اکثر صادرکنندگان ما به صورت اعتباری کار می‌کنند به این شکل که صادرکننده یا کالا را به کشور ایکس می‌فرستد و بعد ارز را می‌گیرد یا اول ارز را می‌گیرد و بعد کالا را ارسال می‌کند، تضامین این اقدام در دنیا با ال سی حل شده و ال سی هم بر پایه سوئیفت است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ما به دنبال ابزارهایی برای جایگزین کردن سوئیفت هستیم، اظهار کرد: ساده‌ترین ابزار جایگزین سیستم صندوق ضمانت صادرات است که تقویت خواهد شد. این صندوق با صندوق متناظر در کشور ایکس قرارداد می‌بندد و از طریق این قرارداد صادرکنندگان دو کشور بیمه می‌شوند. بنابراین بیمه صادراتی به عنوان یکی از راهکارهای تضمین صادرات، به راحتی جایگزین ال سی می‌شود.

پیمان پاک گفت: به عنوان نمونه ممکن است صادرکننده کالا را به مشتری تحویل دهد اما در مقابل پولی دریافت نکند، در این صورت می‌تواند با ارائه اسناد به صندوق ضمانت صادرات پول بگیرد و بیمه نیز خسارت را بدهد.

پیاده سازی سیستم شبه سوئیفت

وی با اشاره به نحوه پیاده سازی سیستم شبه سوئیفت نیز تصریح کرد: سیستم شبه سوئیفت به این صورت است که دو بانک در دو کشور روی پول محلی کدهایی را تعریف می‌کنند که می‌تواند جایگزین سوئیفت شود، از این طریق خود به خود ال سی به وجود می‌آید.

به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در حال حاضر در حوزه اوراسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی سیستم شبه سوئیفت یا اجرا شده و یا در دست اجرا قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.