تجارت ایران و فرانسه ۵۳ درصد رشد کرد/ صادرات ۲۲۵ میلیون یورویی فرانسه به ایران در ۸ماه

مبادلات تجاری ایران و فرانسه در ۸ماهه سال جاری میلادی ۵۳ درصد رشد کرده و فرانسه در این دوره ۲۲۵ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده است.

تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و فرانسه در ۸ماهه سال جاری میلادی با رشد قابل توجه ۵۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 235.4 میلیون یورو رسیده است.

مبادلات تجاری ایران و فرانسه در ماه‌های ژانویه تا اوت سال قبل ۱۵۳٫۲ میلیون یورو اعلام شده بود.

رشد ۵۳ درصدی تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۲ در حالی است که طی چهار سال گذشته تجارت ایران و فرانسه روندی نزولی را طی کرده به طوری که در سال ۲۰۱۸، ۳۶ درصد، در سال ۲۰۱۹، ۸۳ درصد، در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳۱ درصد و در سال ۲۰۲۱ نیز ۱۰ درصد از حجم تجارت دو کشور کاسته شده بود.

مبادلات تجاری ایران و فرانسه در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۳۹۴ میلیون یورو بوده که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۲۷۱ میلیون یورو و در سال ۲۰۲۱ به ۲۴۲ میلیون یورو کاهش یافته بود.

بر اساس این گزارش صادرات فرانسه به ایران در ۸ماهه ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۸ درصد رشد کرده و از ۱۴۲ میلیون یورو به ۲۲۵ میلیون یورو افزایش یافته است. صادرات ۲۲۵ میلیون یورویی فرانسه به ایران در ۸ماهه امسال از کل صادرات این کشور به ایران در ۱۲ماهه سال قبل بیشتر بوده است. فرانسه در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۲۴ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

با وجود رشد قابل توجه صادرات فرانسه به ایران در ماه‌های ژانویه تا اوت امسال، واردات این کشور از ایران در این مدت 7 درصد کاهش یافته و به 10.4 میلیون یورو رسیده است. فرانسه در ۸ماهه سال قبل ۱۱٫۲ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.