تجارت ۲۸ میلیارد دلاری ایران با کشور‌های عضو پیمان شانگهای

سخنگوی گمرک از تجارت ۲۸ میلیارد دلاری ایران با کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای خبر داد.

روح الله لطیفی گفت: میزان تجارت ایران با مجموعه کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های درسال ۹۹, ۵۵ میلیون تن به ارزش ۲۸ میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: از این میزان صادرات ایران به این کشورها، ۴۶ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و واردات ایران از این کشور‌ها ۹ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

سخنگوی گمرک گفت: ایران با ۱۱ عضو اصلی و ناظر پیمان شانگ‌های شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، مغولستان، پاکستان، هند، افغانستان و بلاروس، دارای تجارت فرامرزی است که در این میان بیشترین حجم تجارت ایران با چین به ارزش ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار است.

لطیفی خاطرنشان کرد: هند با ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، افغانستان با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و پاکستان با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی از نظر حجم تجارت قراردارند.

وی افزود: از میان دیگر کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های حجم تجارت ایران با ازبکستان ۲۵۶ میلیون دلار، قزاقستان ۲۰۵ میلیون دلار، قرقیزستان ۵۱ میلیون دلار، بلاروس ۳۰ میلیون دلار، تاجیکستان ۲۴ میلیون دلار و مغولستان ۳ میلیون دلار بوده است.

به گفته لطیفی، ایران درمیان کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های بیشترین حجم تجارت را با چین و کمترین میزان مبادلات تجاری را با مغولستان دارد.

سخنگوی گمرک کارنامه ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در تجارت ایران با ۱۱ عضو دیگر سازمان شانگ‌های را ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

لطیفی پیرامون نوع کالا‌های تجاری گفت: سبد صادرات کالا‌های ایران به مجموعه کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های بسیار متنوع است که شامل انواع ماهی و محصولات دریایی، سبزیجات، میوه، پارچه و مصنوعات نساجی، انواع ماشین آلات صنعتی و کشاورزی، لوازم خانگی، فرش گلیم، محصولات پتروشیمی، پسته و آجیل می‌شود و محصولات وارداتی نیز اغلب مواد اولیه صنعتی، قطعات ماشین آلات، گوشت، دارو، محصولات شیمیایی، تجهیزات پزشکی، قطعات و لوازم یدکی خودرو، انواع پارچه و مصنوعات هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.