ترانزیت خارجی خودروهای پلاک مناطق آزاد بجز برندهای آمریکایی آزاد شد/ استرداد حقوق ورودی مواد اولیه خارجی مناطق آزاد پس از صادرات

معاون گمرک ایران اظهار داشت: ترانزیت خارجی خودروهای سواری دارای پلاک و شماره گذاری شده در مناطق آزاد البته به غیر از خودروهای ساخت یا برند آمریکایی یا خودروهایی با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی و بوگاتی پس از انجام ثبت آماری مورد تایید دبیرخانه شورای عالی مابین مناطق آزادتجاری- صنعتی بلامانع است.

مهرداد ارونقی با اشاره به تفاهمات جدید بین گمرک ایران و مناطق آزاد   اظهار داشت: براساس تفاهمنامه‌ای که بین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد  با پلیس راهور منعقد شد؛ ترانزیت خارجی خودروهای سواری دارای پلاک و شماره گذاری شده در مناطق آزاد البته به غیر از خودروهای ساخت یا برند آمریکایی یا خودروهایی با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی و بوگاتی پس از انجام ثبت آماری مورد تایید دبیرخانه شورای عالی مابین مناطق آزادتجاری- صنعتی بلامانع است و گمرگ ایران هماهنگی لازم را در این خصوص انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: باتوجه به نظریه تاریخ اسفندماه سال 97 معاونت حقوقی رییس جمهور در خصوص لزوم ثبت سفارش و کالا به مناطق آزاد، با امعان نظر به مصوبه فروردین ماه سال 97 هیات وزیران اعلام شده واردات کالا از خارج کشور به مناطق آزاد و مبادلات بازرگانی بین مناطق یاد شده از تکلیف ثبت سفارش موضوع و مصوبه گفته شده خارج است و مصوبه یاد شده ناظر بر واردات کالا از مناطق مذبور و سایر موارد ورودی به داخل کشور است که الزام به اقدام در این خصوص در نامه اردیبهشت ماه سال جاری معاونت امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد ابلاغ شده است. طبق آن محقق شده ترانزیت خارجی کالا با مناطق آزاد ویژه اقتصاد از مبدا سایر مناطق آزاد یا مبادی ورودی کشور بدون نیاز به ثبت سفارش و صرفا براساس ثبت آماری کالا انجام شود.

وی ادامه داد: سازمان های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید کلیه اطلاعات کالای وارده به صورت برخط در اختیار گمرک قرار دهند.

معاون گمرک ایران با اشاره به توافقی که امروز بین مناطق آزاد و گمرک و بانک مرکزی صورت گرفته گفت: توافقات انجام شده بین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی درباره رفع تعهد ارزی کالاهای وارده از خارج کشور به مقاصد مناطق ویژه اقتصادی در چارچوب ابلاغیه تیرماه سال 98 و اصلاحیه های بعدی بانک مرکزی است.

وی افزود: برای رفع مشکلات تسویه ارزی کالاهای وارده به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مقرر شده گمرکات اجرایی مستقر در مناطق آزاد و گمرک ایران همکاری لازم برای تعیین ارزش استنباطی کالاهای وارده را انجام دهند./ایلنا

وی با اشاره به دیگر موضوعات مطرح شده در این توافقنامه اظهار داشت: با توجه به ماده 66 قانون امور گمرکی مقرر شده حقوق ورودی مواد اولیه خارجی پرداخت شده واحدهای تولیدی مستقر در مناطق آزاد ویژه اقتصادی پس از صادرات و رعایت مقررات مربوطه استرداد شود. همچنین گمرک ایران همکاری های لازم برای افزایش تعداد ردیف تعرفه های کالایی مجاز همراه مسافر را به عمل آورد.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شده ورود اطلاعت قبوض انبار کالاهای وارده به مناطق آزاد توسط سازمان مسوول منطقه در سامانه گمرک ایران و یا در سامانه خاص مناطق با ایجاد ارتباط سامانه ای انجام شود.

معاون گمرک ایران گفت: درباره مهلت توقف کالاها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار است فعلا براساس مصوبات ابلاغیه از سوی عالی شورای امنیت ملی اقدام و جلسات کارشناسی برای جلوگیری از انباشت کالا برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.