تشکیل شرکت مشترک ایران و قزاقستان برای ارتقای تجارت

معاون نخست وزیر و وزیر تجارت قزاقستان گفت: مقرر شد جامعه کشاورزی دو کشور بتوانند یک شرکت مشترک صادرات و واردات تشکیل دهند تا تجارت مابین دو کشور ارتقا یابد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «سریک ژومانگارین» در حاشیه دیدار با وزیر جهاد کشاورزی ایران، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر روابط دو کشور ایران و قزاقستان به سطح استراتژیک خود رسیده است.

وی افزود: در خصوص مسایل تجارت ما بین دو کشور جلسات متعددی را در سطح روسای جمهور، وزرا و مدیران داشته‌ایم.

معاون نخست وزیر قزاقستان تصریح کرد: این جلسات باید به افزایش مبادلات تجاری منجر شود، امروز در خصوص سقف ۳ میلیارد دلار تجارت بین دو کشور بحث و تبادل نظر شد که حداقل از این میزان یک میلیارد دلار آن باید مربوط به محصولات کشاورزی باشد.

وی ادامه داد: ما آمادگی داریم گندم و جو را به ایران ارسال کنیم و آمادگی داریم واردات مرکبات، صیفی، خرما، پسته و خرمالو را از ایران انجام دهیم.

ژومانگارین با بیان اینکه لجستیک در تجارت بسیار حائز اهمیت است، گفت: استفاده از تمام امکانات لجستیکی اعم از راه آهن، خط هوایی، زمینی و دریایی مدنظر دو کشور است؛ لذا فردا به بندرعباس خواهیم رفت تا ترمینال یا زیربنای تجاری قزاقستان را در این منطقه احداث کنیم.

وی ادامه داد: امروز در زمینه سواپ نفت و محصولات کشاورزی تبادل نظر کردیم و مسئله صادرات برق میان سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان مطرح شده است، همچنین در خصوص ایجاد کمیته مشترک کشاورزی تبادل نظر شد و مقرر شد جامعه کشاورزی دو کشور بتوانند یک شرکت مشترک صادرات و واردات تشکیل دهند تا تجارت مابین دو کشور ارتقا یابد.

وزیر تجارت قزاقستان گفت: از سرمایه‌گذاران ایرانی دعوت می‌کنم برای سرمایه گذاری در شهر خاربز در مرز چین و قزاقستان سرمایه گذاری کنند تا بتوانند تبادلات تجاری با چین داشته باشند.

ژومانگارین در رابطه با لغو روادید عنوان کرد: توافقاتی را با وزیر راه ایران داشتیم که یک مموراندومی را برای لغو روادید امضا کنیم./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.