تشکیل صندوق مدیریت عوارض صادراتی/ واردات مواد معدنی از پاکستان

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: وزیر صمت صندوق مدیریت عواض صادرات را تعریف کرده است و پیگیر است تا درآمدهای حاصل از این صندوق صرف زنجیره سازی شود.

علیرضا پیمان پاک امروز در نشست صبحانه کاری با نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه طی سه ماه گذشته حدود هزار و ۵۰ جلسه با صادرکنندگان برگزار و در این جلسات مشکلات صادرکنندگان مطرح شد، اظهار کرد: بخشی از مشکلات به گذشته باز می‌گردد، ضمن اینکه برای برخی مشکلات به وجود آمده بر اساس قوانین و مقررات غلط باید راهکار تعریف شود. متاسفانه بعضی از بخش‌های صادرات با چالش‌ مواجه است که نتیجه ساز و کارهای غلطی مانند بحث بازگشت ارز است که ما در حال تلاش برای مشکلات هستیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به موضوع عوارض صادراتی گفت: یکی از برنامه های وزیر صمت تشکیل صندوق مدیریت عوارض صادرات است. تفکر وزیر صمت این است که باید از خام فروشی به سمت زنجیره ارزش حرکت کرد و کسی هم مخالف نیست، اما اینکه عوارض از صنایع بالا دستی گرفته و خرج بودجه عمومی دولت شود، همه مخالف هستند.

وی ادامه داد: وزیر صمت صندوق مدیریت عواض صادرات را تعریف کرده است و برای تشکیل آن در دولت می‌جنگند. وزیر صمت پیگیر است تا درآمدهای حاصل از این صندوق صرف زنجیره سازی شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در حوزه سامانه جامع تجارت نیز اصلاحاتی در حال انجام است، اظهار کرد: در مورد تعرفه‌های دو جانبه و ایجاد کانال‌های مالی و بانکی کار در حال پیشرفت است و در این باره رایزنی‌هایی با بانک مرکزی صورت گرفته است. همچنین معتقدیم که محدودیت گذاشتن باعث کمبود منابع ارزی می شود و مشکلی را حل نمی‌کند، اگرچه بین بانک مرکزی و وزارت صمت در این حوزه اختلاف نظر وجود دارد.

پیمان پاک گفت: مساله ممنوعیت صادراتی کاملا غلط است و تجارت باید آزاد باشد، هیچ کدام از کشورهایی که در فضای تجارت آزاد حرکت می‌کنند، ممنوعیت برای تجارت قرار نمی‌دهند و فضا کاملا رقابتی است، اما در کشور ما به دلایل مختلف محدودیت‌هایی وجود دارد.

واردات مواد معدنی از پاکستان

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه درباره تجارت ایران و سوریه، اظهار کرد: سوریه مهمترین بستر برای کشت فراسرزمینی است و می‌توان از این کشور برای کشت پنبه استفاده کرد.

وی افزود: سوریه اواخر سال شمسی قطعا به اتحادیه عرب بازخواهد گشت که این سه ماه فرصت بسیار مهم و تاریخی است که ما خط کشتیرانی راه اندازی کنیم و بتوانیم در حوزه صنایع کوچک و متوسط از این فرصت فعلا استفاده کنیم.

پیمان پاک افزود: کشور پاکستان نیز برای تهاتر اعلام آمادگی کرده است که صرفا تجارت ایران با پاکستان صادرات نفت و ال پی جی در مقابل برنج نیست، اما رسانه ها این موضوع را فقط مطرح کردند. تراز تجاری پاکستان ۵۰ درصد منفی است و لذا با مقام مسئول این کشور صحبت کرده‌ایم تا ذخایر معدنی را در اختیار ما قرار دهد و از این کشور در حوزه واردات مواد معدنی از جمله سنگ آهن استفاده کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در حال حاضر ۷ خط کشتیرانی در حوزه دریای خزر راه اندازی کرده‌ایم و برای تجارت روان باید تعاملات لازم انجام شود. این در حالی است که کانال های مالی در برخی از کشورها راه اندازی شده است و آماده گشایش ال سی هستند و در بعضی از کشورها کانال مالی و بانکی راه اندازی شده است و امکان جابه جایی پول وجود دارد اما نکته مهم این است که باید مشتری وجود داشته باشد و مشتری هم دنبال سوزاندان کانال نباشد. لذا باید ساز و کار تعریف شود و مجموعه متقاضی این کانال را استفاده کند و این کانال نیز فعال شود.

وی اظهار کرد: باید ساز و کاری تعریف شود که مجموعه متقاضی دریافت تسهیلات از کانال‌های مالی استفاده کنند و بانکی که در کشور ثالث ریسک را پذیرفته باید تقاضا برای خدماتش وجود داشته باشد لذا باید سازمان توسعه تجارت ایران بتواند این فرایند را به بهترین شکل انجام دهد.

پیمان پاک با بیان اینکه انتخاب صادرکنندگان نمونه به اتاق بازرگانی واگذار شده و ما فقط سیاستگذار هستیم، گفت: آماده هستیم، اولین کمیسیون مشترک را میان ایران و اتریش با فعالان اقتصادی برگزار کنیم.

وی در مورد بحث ورود موقت نیز افزود: هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، لذا باید نشست برگزار کرد و مصداقی مشکلات را مطرح و برای آن راهکار تعریف شود. قیمت پایه‌های صادراتی نیز در حال حل شدن است که بتوانیم موارد آن را حل و فصل کنیم.

پیمان پاک از احتمال افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران خبر داد و اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه قبول کرده که برای صادرات، ۵۰۰ میلیون دلار افزایش اولیه سرمایه صندوق را عملیاتی کنیم. همچنین اعتبارات صندوق ضمانت صادرات ایران را جایگزین ال سی خواهیم کرد.

پیمان پاک گفت: در حوزه سقف و سابقه ما و وزیر صمت مخالف هستیم که سقفی وجود داشته باشد، بنابراین تلاش ما این است که این روند را اصلاح کنیم. نباید صادرکننده و واردکننده را در چارچوب یک کالای مشخص قفل کرد، اگرچه ملاحظاتی وجود دارد اما هر کس افزایش صادرات دارد فارغ از سقف و سابقه است.

وی در مورد کارت های بازرگانی و مشکلات صدور کارت بازرگانی در حوزه فرش نیز بیان کرد: این موضوع مصداقا به حوزه فرش بر می‌گردد و برای حل آن راهکار تعریف می‌کنیم.

امسال یک ریال مشوق صادراتی پرداخت نشده است

پیمان پاک در مورد پرداخت مشوق های صادراتی گفت: سال گذشته کلا ۳۵ میلیارد تومان مشوق پرداخت شده است و تا به امروز نیز یک ریال از این مشوق ها پرداخت نشده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: برای سال بعد مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی مطرح شد، در حالی که این مشوق ها عملیاتی نمی شود، لذا مطرح کرده ایم با سازمان برنامه که این مبالغ را سازمان توسعه تجارت از منابع نفت و گاز تامین کن. بنده یک ماهه این را تبدیل به پول خواهم کرد و اگر همین میعاناتی را که نمی توانند بفروشند به سازمان توسعه تجارت بدهند ما آن را می فروشیم و تبدیل به پول می کنیم و این منابع را هزینه اولویت های مطرح خواهیم کرد.

وی افزود: توسعه بازار، لجستیک، گمرکات و تعرفه ها و مسائل مالی و بانکی باید در اولویت باشد تا مسائل زیر ساختی کامل شود؛ ما روی این موارد کار می کنیم و کار رایزن بازرگانی نباید تهیه گزارش کشوری باشد، زیرا تاجر به راحتی ۵۰ برابر رایزن می تواند اطلاعات کسب کند.

معاون وزیر صمت درباره نقشه توسعه صادرات کشور اظهار کرد: در حوزه های مختلف کشورها اولویت بندی شده اند، اما به کمک بخش های فعال در این حوزه‌ها نیاز داریم.

پیمان پاک افزود: افرادی که در سازمان توسعه تجارت هستند، برخی در سال های مختلف کارمند بوده اند و بیش از ۶۰۰ نفر کارمند مستقیم در سازمان توسعه تجارت وجود دارد که از این تعداد ۲۵۰ نفر دیپلم و زیر دیپلم هستند و از این افراد نمی‌توان انتظار داشت که جهش صادراتی در کشور ایجاد کنند، بنابراین بهترین کار آن است که خود تشکل‌های خصوصی کمک کنند تا برنامه عملیاتی تعریف کنیم و ما به عنوان سازمان توسعه تجارت بازو و ابزار شما در کل دولت خواهیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.