تفاهم‌های ۷۰۰ میلیون یورویی دستاورد حضور ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی/ رشد 400 درصدی در صادرات خدمات فنی و مهندسی

رئیس سازمان توسعه تجارت از امضای تفاهم‌نامه‌های 700 میلیون یورویی در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه خبر داد و گفت: در 4 ماه ابتدایی امسال نیز 21 درصد رشد صادرات غیر نفتی داشتیم و در خدمات فنی و مهندسی نیز شاهد رشد 4 برابری (400 درصدی) بودیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت با حضور در برنامه تهران بیست شبکه 5 سیما به تشریح آخرین اقدامات سازمان توسعه تجارت و دولت سیزدهم در توسعه و رونق صادرات و واردات پرداخت.

وی در خصوص اقدامات و دستاوردهای سازمان توسعه تجارت در یک سال گذشته گفت: وزیر صمت از قبل از شروع کار به‌عنوان وزیر، برنامه‌ای را جهت توسعه تجارت غیرنفتی آماده کرده بودند که ما ذیل این برنامه، نقشه راهی را تعریف کردیم و بر اساس آن حرکت کردیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه برنامه اصلی دو برابر کردن صادرات غیر نفتی تا 1404 است، ادامه داد: برنامه این است که صادرات غیرنفتی از 35 میلیارد دلار به بیش از 70 میلیارد دلار برسد که در سال 1400 یک رشد 39 درصدی داشتیم و در 4 ماه ابتدایی امسال نیز 21 درصد رشد صادرات غیر نفتی داشتیم و در خدمات فنی و مهندسی نیز شاهد رشد 4 برابری (400 درصدی) بودیم.

وی با اشاره به اینکه اعداد و ارقام به تنهایی نمی‌تواند گویای اقدامات انجام شده باشد، افزود: دنبال برنامه تحولی در توسعه تجارت خارجی بودیم که اولین و کوتاه‌ترین گام مانع‌زدایی بود. به این ترتیب که در تعامل با صادرکنندگان این موانع احصا شد که مهمترین ان متوازن نبودن سیاست های تجاری با سیاست های ارزی کشور بود.

پیمان‌پاک با بیان اینکه شاید هدف خیری در این مدل سیاست‌گذاری‌ها داشتند اما این سیاست‌ها مانع توسعه تجارت و مشخصا صادرات شده بود، افزود: مشکلاتی که در قوانین، دستورالعمل‌ها، گمرک و … بود همگی احصا و سعی کردیم تا جائیکه می‌شود همه آنها را برطرف کنیم. در نهایت در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با عنوان تسهیل تجارت خارجی داشتیم.

وی با اشاره به این مصوبه خاطرنشان کرد: در این مصوبه انواع روش‌های بازگشت ارز صادراتی را تسهیل کردیم و به بدهکاران برای رفع تعهد ارزی مهلت مناسب دادیم. ضمن اینکه فضای تهاتر و واردات برابر صادرات را هم فراهم کردیم.

معاون وزیر صمت در ادامه گام دوم را تغییر نگرش و اقدامات سازمان توسعه تجارت عنوان کرد و گفت: براساس نقشه راهی که داریم تغییر رویکرد دادیم و جای اینکه همکارانمان در سازمان پشت میز بنشینند و گزارش بگیرند، همگی متمرکز شدند تا موانع تجارت با کشورهای هدف از قبیل مشکلات پولی وبانکی و قوانین و مقررات و … بررسی شد و برای هرکدام راهکار مشخص کردیم.

وی اضافه کرد: در این مسیر مشکلاتی که به سازمان توسعه تجارت مرتبط نبود را رها نکردیم بلکه خود را محور و نماینده تجار دیدیم و حل تک تک مشکلات را از بخش‌های مرتبط پیگیری کردیم و تعدادی را به نتیجه رساندیم.

پیمان‌پاک به اقدامات انجام شده در خصوص توسعه بازار نیز اینگونه اشاره کرد: امروز نمایشگاه‌ها هدفمند برگزار می‌شود، در یکسری نمایشگاه‌ها مانند همین نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه حاضر شدیم. این نمایشگاه بزرگترین حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی بود که با حضور فعال 60 شرکت ایرانی به انعقاد تفاهمنامه‌هایی به ارزش 700 میلیون یورو انجامید که امیدواریم با پیگیری‌های مناسب، به قرارداد تبدیل شود.

وی ادامه داد: در خصوص اعزام هیات‌های تجاری تنها به صدور مجوز اکتفا نکردیم بلکه با مجموعه‌های متناظر خود در کشورهای دیگر مکاتبه کردیم تا هیات‌های تخصصی اعزام و این اعزام‌ها هدفمند باشند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به فعال شدن موافقتنامه‌های تجارت آزاد و تعرفه ترجیحی با کشورهای دیگر تصریح کرد: تنها در خصوص پیوستن‌مان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در 9 ماه گذشته به اندازه 3 سال پیش از آن نشست برگزار شده و کار در حال نهایی شدن است.

وی همچنین به ورود سازمان توسعه تجارت به رفع مشکلات پولی و بانکی و تبادلات مالی تجار به علت تحریم ها نیز اشاره و افزود: قبلا این خدمات تنها به بخش دولتی اختصاص می‌یافت اما برای بخش خصوصی نیز سعی کردیم با یکسری اقدامات مشکلات آنها را حل کنیم.

پیمان‌پاک در پاسخ به این پرسش مجری مبنی بر اینکه با پیوستن ایران به پیمان همکار‌ی‌های شانگهای، چه زمانی شاهد تاثیر آن در بازار داخلی خواهیم بود؟، یادآور شد: ما هنوز عضو این پیمان نشدیم. بلکه عضو فعال شدیم و در حال طی مسیر عضویت هستیم. اما نکته مهم این است که شانگهای یک پیمان سیاسی-امنیتی است و باید بتوانید از فضا و فرصت پیش آمده، استفاده اقتصادی ببریم.

وی به رویکرد دولت سیزدهم در فعال شدن دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد و افزود: این دیپلماسی خودش را در افزایش 129 درصدی صادرات به روسیه و یا … درصدی صادرات به عمان و افزایش 30 درصدی صادرات به چین، افزایش 100 درصدی صادرات به آفریقا در سال 1400 نسبت به 1399 و افزایش 40 درصدی این صادرات در 4 ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

معاون وزیر صمت در ادامه به اقدامات سازمان توسعه تجارت در بازار کشورهای هدف اشاره کرد و گفت: با ایجاد پلتفرم‌های B2B، برقراری ارتباط تجار بزرگ دو کشور، افزایش اعزام رایزن بازرگان، تاسیس مراکز تجاری در کشورهای هدف بازار برای کالایمان پیدا کردیم که منجر به ایجاد تقاضا شده است اما این تقاضا پاسخ می‌خواهد.

وی به وجود مشکلات زیر ساختی در پاسخ به این تقاضا اشاره و تاکید کرد: در حال حل این مشکلات هستیم اما زمان‌بر خواهد بود. در این میان شاهد رشد تجارت هستیم اما نه با آن سرعتی که انتظار می‌رود.

پیمان‌پاک با ذکر مثالی از توسعه تجارت با روسیه خاطرنشان کرد: آماده شدن زیر ساخت‌ها 6 ماه تا یکسال زمان می‌برد، پل آستارا اردیبهشت 1402 به بهره‌برداری می‌رسد و لایروبی آستارا نیز برای حرکت کشتی در مهرماه به اتمام می‌رسد. اکنون خط مستقیم ماخاچ قلعه از امیرآباد و انزلی و خط مستقیم بندرعباس به عمان  یک ماه است که فعال شده‌اند.

وی نکته مهم در توسعه صادرات را صادرات محور نبودن کشور بیان کرد و ادامه داد: همیشه مازاد تولید داخل را صادر کردیم و در این راه، یک باره صادرات یک کالا به علت کمبود در داخل و افزایش قیمت داخل ممنوع می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که تولید ما بر اساس صادرات محوری نباشد، نمی‌توانیم به جهش مناسب در توسعه صادرات برسیم.

وی در خصوص تجارت با رمز ارزها نیز اینگونه توضیح داد: یکی از راهبردهای ما تغییر از تجارت سنتی به تجارت مدرن است. استفاده از رمز ارز یکی از همین برنامه‌های گذار از سنت به مدرنیته است. در این مسیر از بستر بلاکچین نیز برای ایجاد پلتفرم‌های B2B و B2C استفاده کردیم تا پلتفرم‌های بازاریابی داخلی‌مان با پلتفرم‌های بزرگ دیگر کشورها ارتباط بگیرند و کالا را جای اینکه به دست خریدار عمده برسانیم، با ارزش افزوده به دست مصرف کننده بدهیم.

پیمان‌پاک با بیان اینکه تهاتر کالا نیز ارتباطی به تحریم ندارد، یادآور شد: امروز چین که تحریم نیست در حال ایجاد شهر تهاتری است. در حالیکه عده‌ای از همان زمان مناظرات انتخاباتی می‌گفتند که تحریم برای عهدبوق است. در ترکیه نیز به‌همین صورت و بر اساس داده‌ها، 30 درصد تجارت جهانی از طریق تهاتر انجام می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی سیستم تهاتر در دولت سیزدهم تاکید کرد: در تهاتر تنها بحث مشکلات ارزی و تحریم مطرح نیست، بلکه زمانیکه مثلا کالایی را به تاجر هندی می‌فروشید و دنبال جنسی از چین برای واردات می‌گردید، آن تاجر هندی می‌شود بازاریاب و شما را به تاجر چینی وصل می‌کند.

معاون وزیر صمت افزود: عده‌ای با غرض نمی‌خواهد ما در توسعه تجارت خارجی پوست اندازی کنیم و عده‌ای هم سری موضوع را سیاسی می‌کنند. در خصوص رمز ارزها نیز از سوی بانک مرکز اعلام شده که آن دسته افرادی که رمز ارز قانونی استخراج کرده‌اند، مجاز به واردات کالا با این رمز ارزها هستند.

وی ادامه داد: در حال طراحی سامانه‌ای هستیم که با توافق با کشورهای هدف، تجار صادرات و واردات با استفاده از رمز ارز انجام دهند.

پیمان‌پاک همچنین به موضوع رفع مشکلات تعهد ارزی و بازگشت ارز صادراتی گفت: این سیاست بازگشت ارز در همه کشورهای دنیا وجود دارد اما مانع آن بود که در یک سال 3 بار سیاست ارزی کشور را تغییر می‌دادند، به طور مثال در ورود موقت ابتدا گفتند تعهد ارزی ندارید، یک ماه بعد اعلام کردند که تعهد ارزی دارید. در این وضعیت تولید کننده که کار بسیاری انجام داده، روی بخشنامه اول و متضرر شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از این مشکلات حل شده است، تصریح کرد: دنبال سامانه‌ای هستیم تا امتیاز صادرات واگذار شود. اکنون می‌گوییم ارز نیمایی یکسری وارد کنندگان نهایی سر سفره مردم نمی‌آید و به قیمت ارز آزاد کالا عرضه می‌کنند، این وارد کنندگان وصل شوند به آن گروه کالاهایی که مواد اولیه خود را به قیمت یارانه‌ای تهیه نمی‌کنند، بتوانند ارزهای خود را با یکدیگر مبادله کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت به اصلاح زمان بازگشت ارز خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت: چطور انتظار داشتند که کسی که جاده می‌سازد و پولش را 3 سال بعد می‌گیرد، 4 ماهه بازگشت ارز داشته باشد؟ همه این موارد اصلاح شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: حرف دولت این است که راه بازگشت ارز باید تسهیل شود و اگر کسی بر نمی‌گرداند باید با آنها برخورد شود.

پیمان‌پاک در خصوص واردات گوشی همراه اینگونه توضیح داد: واردات گوشی های زیر 600 دلار هیچ مشکلی نداریم. در خصوص گوشی‌های لاکچری که افزایش ثبت سفارش داشتیم، با همکاری بانک مرکز در حال نوبت‌بندی برای تخصیص ارز هستیم.

وی اضافه کرد: حرف ما همیشه این بود که سوبسید نیمایی نباید به این گوشی‌ها اختصاص پیدا کند. اکنون واردات در مقابل صادرات برای گوشی را داریم. واردات گوشی بالای 600 دلار ممنوع نیست و این جوی که برخی ایجاد کردند که گوشی را گران کنند، درست نیست.

معاون وزیر صمت در خصوص ایجاد صندوق حمایت از صادرات نیز گفت: صندوق حمایت از صادرات، برای حمایت از صادرات محصولات دانش بنیان، در حال ایجاد است تا بتواند خط اعتباری مخصوص محصولات دانش بنیان ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.