تنها چند گام تا امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا

پنجمین دور مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، جهت امضای موافقت نامه تجارت آزاد با این اتحادیه امروز آغاز می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت، پنجمین دور مذاکرات حضوری جمهوی اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از امروز، ۱۳ تیرماه در اصفهان آغاز می‌شود و‌ سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان مسئول مذاکرات تجاری کشور، ریاست هیات ایرانی را بر عهده دارد.

در همین راستا هیاتی متشکل از ۲۵ نفر از مدیران و کارشناسان تجارت بین‌الملل از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی و کمیسیون اقتصادی اوراسیا وارد اصفهان شدند.

در جریان این دور از مذاکرات در خصوص موارد باقیمانده از متن موافقت‌نامه تجارت آزاد گفتگو و مذاکره روی فهرست‌های کالایی انجام خواهد شد.

در طول چهار دور مذاکرات قبلی، متن موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا تا حدود زیادی نهایی شده است و موارد معدود باقیمانده نیز در دور پنجم مذاکرات که در اصفهان برگزار می شود، مورد بررسی قرار می گیرد.

از دور چهارم مذاکرات، مذاکرات دو طرف معطوف به فهرست‌های کالایی شده است. براین اساس دو طرف توافق کردند ۸۰ درصد اقلام تعرفه‌ای خود را تحت پوشش موافقت‌نامه قرار داده و نرخ تعرفه گمرکی این ۸۰ درصد را به تدریج به صفر برسانند.

۲۰ درصد اقلام باقیمانده نیز مشمول توافق نمی شود و نرخ تعرفه آنها دستخوش تغییر به واسطه این موافقت‌نامه نخواهد شد.

هیات‌های مذاکراتی دو طرف از روز دوشنبه تا چهارشنبه به مدت سه روز مذاکرات فشرده‌ای را برای نهایی‌سازی موارد باقیمانده در موافقت‌نامه تجارت آزاد خواهند داشت.

بر اساس توافق حاصله بین دو طرف مقرر شد تا پایان تابستان امسال مذاکرات به اتمام رسیده و متن موافقت‌نامه تجارت آزاد و فهرست های آن برای امضای مقامات آماده شود.

مذاکرات دور پنجم اتحادیه اوراسیا برای توافق تجارت آزاد، در اصفهان و‌ به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.