حذف اختلاف نرخ ارز نیما و بازار آزاد/خنثی شدن اثر منفی افزایش نرخ سوخت صنایع فولادی

دکتر مجید عشقی رییس سازمان بورس در نخستین نشست خبری اعلام کرد : شرکتهای صادرات محور می توانند با مجوزبانک مرکزی ارزهای خود را به نرخ رقابتی و بازار در سامانه نیما عرضه کنند تحقق این موضوع باعث از بین رفتن فاصله قیمتی حدود 5 هزار تومانی میان نرخ ارز نیما و بازار آزاد خواهد شد.

 دکترعشقی،در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز، یکشنبه، ۲۱ آذر ماه در محل سازمان بورس برگزار شد، ضمن اشاره به نوسانات بازار از سال گذشته، اظهار کرد: امید می رود با تلاش‌های سازمان و دولتمردان در زمینه سیاستگذاری و همچنین مجلس و کمکی که رسانه ها و فعالان بازار در راستای شفافیت و ارتقای کارایی بازار انجام می دهند، بازار به ثبات برسد.

وی بازگشت اعتماد به بازار را دغدغه اصلی خواند و ادامه داد: تمام تلاش سازمان در این مدت کوتاه ریاست جدید در راستای بازگشت اعتماد به بازار بوده که البته امری سخت و زمان بر است. 

بخشی از لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال 1401 به نرخ سوخت صنایع باز میگردد که تغییر قابل توجه نرخ گاز صنایع فولادی، با توجه به ارزش بازار قابل توجه فولادی ها در بازار سهام، باعث نگرانی اهالی بازار شده است. اما این نگرانی حتی با در نظر گرفتن مفروضات کاملا محتاطانه و حتی بدون در نظر گرفتن رشد عواملی چون نرخ دلار و نرخ های جهانی فولاد به نظر نمیرسد موضوعیتی داشته باشد.

بخشی از لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال 1401 به نرخ سوخت صنایع باز میگردد که تغییر قابل توجه نرخ گاز صنایع فولادی، با توجه به ارزش بازار قابل توجه فولادی ها در بازار سهام، باعث نگرانی اهالی بازار شده است.

اما این نگرانی حتی با در نظر گرفتن مفروضات کاملا محتاطانه و حتی بدون در نظر گرفتن رشد عواملی چون نرخ دلار و نرخ های جهانی فولاد به نظر نمیرسد موضوعیتی داشته باشد.

میزان گاز مصرفی در کشور سالانه حدود 200 میلیارد مترمکعب است. از این مقدار حدود 8.5 میلیارد متر مکعب سهم صنایع فولادی در ازای تولید 30 میلیون تن فولاد در کشور است. طبق قانون بودجه سال 1400 در سال جاری قیمت این مقدار گاز مصرفی برای صنایع فولادی بر مبنای 30% نرخ خوراک پتروشیمی در ماه قبل تعیین میشده است. به طور مثال در شهریورماه 1400، نرخ خوراک پتروشیمی ها حدودا 4100 تومان بوده که بر همین مبنا، قیمت سوخت صنعت فولاد در مهرماه 1260 تومان تعیین شده است.

اما مبتنی بر لایحه بودجه سال 1401 نرخ سوخت صنایع فولادی این بار معادل 100 درصد نرخ خوراک پتروشیمی تعیین شده است یعنی با مبنا گرفتن مهرماه 1400 نرخ سوخت صنایع فولادی به 4100 تومان افزایش می یابد، که این صورت به صورت سالانه 24 هزار میلیارد تومان از سود صنعت فولاد کاهش یافته و عاید دولت میشود. اما از سویی دیگر سالانه 10 الی 15 میلیون تن محصولات صنایع فولادی معادل 6 الی 9 میلیارد دلار صادر میشود که باتوجه به خبر خوب دکتر مجید عشقی رییس سازمان بورس مبنی بر مجوز شرکتهای صادرات محور برای عرضه ارزهای خود به نرخ رقابتی در سامانه نیما و از بین رفتن فاصله قیمتی حدود 5 هزار تومانی میان نرخ ارز نیما و بازار آزاد، چیزی حدود  30 الی 45 هزار میلیارد تومان به سود صنایع فولاد اضافه می شود. در واقع با حذف اجبار صنایع به فروش ارز در سامانه نیما و فروش با نرخ آزاد ، 6 الی 20 هزار میلیارد تومان سود مازاد بر “افزایش هزینه ناشی از افزایش نرخ سوخت” برای صنایع فولادی جبران میشود.

لازم به ذکر است که این محاسبات مبتنی بر نرخ خوراک پتروشیمی ها در شهریور ماه و متعاقبا مبتنی بر نرخ سوخت صنایع فولادی در مهرماه است، و با فرض ثابت ماندن نرخ ارز و میزان فروش محصولات فولادی است در صورتیکه هرگونه افزایش نرخ ارز یا افزایش میزان فروش محصولات فولادی میتواند سودآوری این صنعت را به صورت جهشی ارتقا دهد.

فاکتور مثبت دیگر موثر بر سود شرکتهای حاضر در بازار سرمایه خبر بسیار مهم معافیت 5 درصدی مالیاتی بر واحدهای تولیدی بوده که این عامل نیز باعث رشد سودآوری صنعت فولاد و سایر صنایع خواهد شد. مشخصا در مورد صنعت فولاد، این معافیت مالیاتی میتواند موجب افزایش قابل توجه 5 هزار میلیارد تومانی در سود این صنعت شده و جذابیت و ارزندگی فولادی ها و سایر صنایع را افزایش دهد./پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

چشم انداز مثبت و افزایش سودآوری در صنعت فولاد در سال 1401
عوامل موثرتغییر در سود صنعت فولاد
افزایش سود ناشی از حذف دلار نیمایی 30 الی 45 همت افزایش سود
افزایش سود ناشی از معافیت 5 درصدی مالیاتی5 همت افزایش سود
کاهش سود ناشی از رشد قیمت گاز سوخت24 همت کاهش سود
خالص تغییرات سود صنعت فولاد با توجه به لایحه بودجه  140111 الی 26 همت افزایش سود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.