درددل صادرکنندگانی که عطای صادرات را به لقایش بخشیدند

یکی از اعضای اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین گفت: پس از اعمال تحریم‌ها و ایجاد محدودیت از جانب دشمنان باید این محدودیت را به‌گونه‌ای دیگر جبران می‌کردیم اما متأسفانه دولت قبل با آیین‌نامه‌های متفرقه و متضاد و برخوردهای چکشی موجب شد تا صادرکنندگان عطای صادرات را به لقایش ببخشند.

اصغر آهنی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای فعالیت‌های اقتصادی باید درون‌زایی و برون‌گرایی را مدنظر قرار دهیم، برای برون‌گرایی در کشور باید تولیدات خود را به سمتی ببریم که صادرات‌محور باشند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته تکیه‌گاه اصلی ما نفت بود اما امروز به‌خاطر تحریم توجه دولتمردان به سمت صادرات معطوف شده است تا ارز مصرفی خود را خودمان تأمین کنیم بنابراین صادرات غیرنفتی مدنظر قرار گرفت.

عضو اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین تصریح کرد: برای صادرات باید در مقررات ثبات داشته باشیم در غیراین صورت نمی‌توانیم با بی‌ثباتی بازاری پایدار برای کشور ایجاد کنیم؛ از سال ۹۷ که مقوله صادرات جدی‌تر شد تا امروز بخشنامه و دستورالعمل و قوانین مختلف برای بخش صادرات وارد شد که بسیاری از آنان با یکدیگر در تناقض بودند.

صادرکنندگان در خط مقدم جبهه اقتصاد هستند

وی اشاره کرد: صادرکنندگان در خط مقدم جبهه اقتصاد هستند ولی مسئولان آنان را به رانت‌خواران تشبیه می‌کنند، افرادی که تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی می‌کنند نتوانستند به‌اندازه یک‌ قلم خودکار صادرات داشته باشند و در حقیقت از صادرات چیزی نمی‌دانند اما متأسفانه برای این بخش تصمیم‌گیری می‌کنند.

آهنی‌ها بیان کرد: مسئولین برای تدوین بخشنامه و قوانین باید نشستی با فعالان آن بخش برگزار کنند تا ضمن آشنایی و دریافت مشاوره آئین‌نامه و دستورالعمل بنویسند.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که ایجاد شد میزان صادرات ۲۰ درصد افت پیدا کرده است اگر بخواهیم این مسیر را طی کنیم باید دولت برای مسیر صادرات ریل‌گذاری کند تا به نتیجه برسیم اگر این کار صورت نگیرد قطعاً به نتیجه نخواهیم رسید.

عضو اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین گفت: پس از اعمال تحریم‌ها و ایجاد محدودیت از جانب دشمنان باید این محدودیت را به‌گونه‌ای دیگر جبران می‌کردیم اما متأسفانه دولت قبل با آیین‌نامه‌ها متفرقه و متضاد و برخوردهای چکشی موجب شد تا صادرکنندگان عطای صادرات را به لقایش ببخشند.

وی اظهار کرد: باید بخش صادرات را تسهیل کنیم که دراین‌بین نیاز است سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه وارد میدان شوند تا ضمن تسهیل روند صادرات برای کشور نیز ارزآوری داشته باشیم.

آهنی‌ها اظهار کرد: وقتی‌که به کشورهای منطقه مانند عراق و افغانستان صادرات داریم بازگشت ارز به‌صورت سنتی و ریالی انجام می‌شود؛ اگر با ریال گردش داشته باشیم قدرت پول افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: خسارت‌های سنگینی به بسیاری از تولیدکنندگان وارد شده درحالی‌که وظیفه دستگاه دولتی تسهیلگری است و اگر دولت از صادرکنندگان ارز می‌خواهد باید مکانی برای انتقال داشته باشد چون با مشکلات موجود نمی‌توانیم ارز منتقل کنیم.

تصمیمات یک‌شبه مسئولان…

عضو اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین اشاره کرد: در بازار بی‌ثباتی در قوانین وجود دارد و گاهی مسئولین به‌یک‌باره صبح از خواب بیدار می‌شوند و یک‌شبه جلوی صادرات را می‌بندند درحالی‌که صادرکنندگان قرارداد امضا کردند و باید به تعهد خود پای‌بند باشند.

وی با بیان اینکه باید در تصمیم‌گیری‌ها ثبات رویه داشته باشیم، ادامه داد: بسیاری از کشورها برای همکاری با ایران علاقه‌مند هستند ولی تصمیمات یک‌باره و نقض قراردادها موجب می‌شود از همکاری منصرف شوند.

آهنی‌ها اشاره کرد: تولیدکنندگان با سختی ارز را تأمین می‌کنند؛ تا نیازهای اساسی کشور وارد شود، به تولیدکننده می‌گویند ارز خود را بیاورد و در سامانه نیما ۲۰ درصد ارزان‌تر به واردکننده بفروشد.

وی بیان کرد: اما برای صادرکننده جایزه صادراتی اختصاص نمی‌دهند، صادرکنندگان ارز را با قیمت پایین‌تر به واردکننده می‌فروشند تا واردکننده کالاهایی که در کشور بدان نیاز نداریم را وارد کنند؛ البته این رویه به تولیدکنندگان داخلی هم آسیب وارد می‌کند و هیچ سودی برای اقتصاد کشور ندارد.

صادرکنندگان از دولت انتظاری ندارند

عضو اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین اظهار کرد: در شرایط کنونی در بخش واردات باید تصمیمات جدیدی گرفته شود و علاوه بر آن باید برای صادرات برنامه با ثباتی تعریف کنیم، صادرکنندگان می‌گویند دولت سنگ‌اندازی نکند ما هیچ نمی‌خواهیم و این به یک ضرب‌المثل در بین تولیدکنندگان تبدیل شده است.

وی مطرح کرد: باید نیازهای داخلی تأمین و تولید سهل شود تا تولیدکننده ارز وارد کشور کند و از سویی دیگر اشتغال پایدار ایجاد شود. اگر کالا صادر نکنیم اشتغال کاهش پیدا خواهد کرد و تنها راه برای افزایش اشتغال این است که صادرکننده به‌صورت تخصصی در بازارهای بین‌المللی ورود پیدا کند.

آهنی‌ها خاطرنشان کرد: متاسفانه در هیچ زمینه‌ای برای صادرکنندگان سیستم تشویقی وجود ندارد؛ از طرفی تا به امروز دیپلماسی اقتصادی وجود نداشته است و اقدامات اولیه دولت سیزدهم نشان می‌دهد حرکت جدی در دیپلماسی اقتصادی شکل‌گرفته است.

عضو اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین اظهار کرد: دولت قبل نتوانست برای صادرکنندگان انگیزه ایجاد کند اما تولیدکنندگان در تلاش هستند در فشار اقتصادی ناجوانمردانه که به کشور وارد می‌شود اقتصاد کشور را حفظ کنند.

وی گفت: بازارهای منطقه‌ای مانند افغانستان، پاکستان، آذربایجان و عراق بازارهایی هستند که ضریب نفوذ خوبی دارند و برای حمایت از بازرگانان باید مراکزی در کشورهای هدف ایجاد شود تا بازارهای دائمی داشته باشیم؛ البته نباید از بازارهای فرامنطقه‌ای غفلت کنیم چون زمینه توسعه در این بخش نیز وجود دارد.

آهنی‌ها بیان کرد: بعد از شیوع کرونا محدودیت‌هایی در رفت‌وآمد بین کشورهای هدف صادرات داشتیم اما صادرکنندگان سعی کردند تا حدودی این بازارها را حفظ کنند، پیش از این بیش از ۴۰ میلیارد دلار صادرات داشتیم که امروز این میزان به ۳۴ میلیارد دلار رسیده است، البته بخشی از کاهش صادرات به دلیل اعمال برخی از مقررات و آئین‌نامه‌هایی است که برای صادرکنندگان گذاشتند.

مسئولان برای صادرات تسهیل‌گری کنند

وی ادامه داد: قابلیت صادرات بیش از این ارقام را داریم که می‌تواند مشکل جدی کشور را در بخش نقدینگی، ارز و حتی اشتغال حل کند؛ لذا مسئولان تصمیم‌گیر باید در بخش صادرات تسهیلگری داشته باشند.

عضو اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین متذکر شد: دستگاه‌های اجرایی کشور در دهه‌های گذشته به‌صورت جزیره‌ای اداره شدند و منافع کشور را در نظر نگرفته و تنها به منافع دستگاه خود فکر کردند؛ بسیاری از صادرکنندگان از نحوه برگشت ارزش‌افزوده و محاسبات مالیاتی ناراضی هستند.

وی اشاره کرد: به عنوان مثال قرار بود کالاهای گیاهی و صنایع غذایی را به‌وسیله هواپیما با سرعت بالا و هزینه کم صادر کنیم ولی عملاً این اتفاق نیفتاد و صادرکنندگان هزینه‌های حمل‌ونقل بسیاری را متحمل شدند.

چالش حمل و نقل

آهنی‌ها گفت: یکی از چالش‌های ما در صادرات موضوع حمل‌ونقل است، سیستم حمل‌ونقل دولتی به‌یک‌باره هزینه‌ها را افزایش داد و صادرکنندگان خسارت‌های سنگینی متحمل شدند و این موضوع گاهاً موجب عدم تعهد صادرکنندگان نسبت به خریداران شده است.

وی افزود: نحوه انتقال ارز برای ما بسیار مهم است و برای وارد کردن ارز وارد سیکل پیچیده‌ای می‌شویم؛ یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان این است که قیمت‌های پایه کالاهای صادراتی به‌روز نیستند.

عضو اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین مطرح کرد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما تحریم است که باعث شده نقل‌وانتقال ارز با مشکل مواجه شود البته حمل‌ونقل کالا به‌صورت دریایی و هوایی کار را برای صادرکنندگان دشوار کرده و باعث بروز مشکل برای صادرکنندگان شده است.

وی تصریح کرد: دولت پس از بررسی می‌تواند سیاست‌های یک سال آینده را اعلام کند تا صادرکنندگان انگیزه پیدا کنند؛ اگر بخواهیم برنامه‌ریزی دقیقی برای بازارهای دنیا داشته باشیم حداقل به سه سال برنامه‌ریزی نیاز داریم. بهتر است دولت با نمایندگان بخش خصوصی سیاست‌های کلان بخش صادرات را برای سه سال آینده تدوین کنند.

آهنی‌ها یادآور شد: واردات بی‌رویه باعث شده است ارزهای حاصل از صادرات بخار شود؛ البته قیمت‌گذاری دستوری نیز موجب متضرر شدن صادرکنندگان و منتفع شدن واردکنندگان می‌شود./ ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.