راه اندازی شرکت «رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان» در قزوین ضروری است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین گفت: در صورت راه اندازی شرکت واسط« رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان» و تامین ارز واردکنندگان از این طریق و تسریع در پرداخت ارزش افزوده بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی حل می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان روز یکشنبه به ریاست محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین و با حضور رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مجید برزگر معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت قزوین، زین آبادی مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری، نیک روشت مدیرکل گمرک استان، عبدیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان قزوین، خورگامی مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی قزوین و مدیران دستگاههای اجرایی عضو کارگروه در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد.

Capture

مهدی عبدیان در این جلسه اظهارداشت: صادرکنندگان در شرایط تحریم با دهها مشکل داخلی و خارجی روبرو هستند اما برای کمک به دولت و نظام اسلامی و ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد با همه مشکلات مبارزه می کنند اما از دولت نیز انتظار حمایت جدی داریم.

وی بیان کرد: بیشتر مشکلات صادرکنندگان کالای غیر نفتی مربوط به تعهدات ارزی است که اگر برای آن تدبیر نشود این فشارها بیشتر خواهد شد.

عبدیان تصریح کرد: گاهی اوقات سیاست ها و رویکردهای مسئولان به جای تشویق و تشویق صادر کننده موجب بروز مشکلات بیشتر می شود و این تشویق به تنبیه تبدیل می شود که انتظار داریم ضمن توجه به نظر سرمایه گذاران و صادرکنندگانُ تصمیماتی گرفته شود که به رونق صادرات کمک کند.

این صادرکننده نمونه کشور یادآورشد: نرخ بازار متشکل حدود ۳۶ هزار تومان و بازار آزاد بیش از ۴۰ هزار تومان است و این مابه التفاوت برای صادرکننده زیان قابل توجهی است که میتواند برای آن تدبیر شود.

Capture----

عبدیان افزود: پیشنهاد می کنیم شرکتی تحت عنوان «رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان» در قزوین راه اندازی شود تا بعنوان یک حلقه واسط بین واردکننده و صادرکننده عمل کرده و ما بتوانیم ارز ناشی از صادرات را به واردکنندگان بفروشیم و زیان نبینیم و بخشی از هزینه های خود را جبران کنیم.

این تولیدکننده برتر کشور تصریح کرد: با مقررات کنونی به نظر می رسد واردکننده از تولیدکننده وصادرکننده سود بیشتری می برد و ما باید همچنان با فرایندهای سخت و طولانی و دست و پاگیر تولید و صادرات دست و پنجه نرم کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین اظهارداشت: با راه اندازی این شرکت که در چند استان از جمله اصفهان کلید خورده وتجربه موفقی بوده می توانیم زمینه ارتباط واردکننده وصادرکننده و تامین ارز را با این روش انجام دهیم و رضایت نسبی نیز برای صادرکننده ایجاد شود.

عبدیان افزود: موضوع دیگر ارزش افزوده است که برای دریافت آن باید ماهها منتظر ماند که این روند برای صادرکننده که نیازمند گردش مالی مستمر و بالاست چالش برانگیز است.

photo_2023-01-08_16-13-53

وی گفت: وقتی بانکها برای سپرده ها سودهای 24 درصدی پرداخت می کنند بدون تردید پرداخت تسهیلات با سود 18 درصد برای آن ها جذابیت لازم را نخواهد داشت به همین دلیل مدتی است هیچ رغبتی برای پرداخت تسهیلات بانکی به تولیدکننده و صادرکنندگان دیده نمی شود که انتظار داریم این رویکرد تغییر کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین اظهارداشت: ظرفیت های صادراتی استان قزوین بسیار بالاست و در صورت رفع موانع دست و پاگیر و حمایت جدی از صادرکنندگان قادریم تا دو برابر میزان فعلی، کالاهای مختلف را به کشورهای هدف صادر کنیم./برنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.