رشد صادرات ایران به آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و اروپا

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران در بخش دانش و فنّاوری در میان ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد، گفت: صادرات کشور به آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و حتی کشورهای اروپایی رشد خوبی داشته‌ است.

«مهدی صفری» در نخستین همایش دیپلماسی اقتصادی اظهار کرد: معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه سال‌هاست که فعالیت می‌کند، اما امسال موجی در کشور ایجاد شده و هر وزارتخانه در امور مربوط به خارج از کشور دیپلماسی اقتصادی را به دستور کار اضافه کرده است.

وی افزود: جایگاه دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه است، زیرا نیمی از کار در ایران و نیمی دیگر در خارج از مرزها توسط دیپلمات‌ها باید پیگیری شود.

صفری با بیان اینکه وزارت امور خارجه در هشت محور دیپلماسی اقتصادی را دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: صادرات و واردات برای کشور ارزآوری دارند که چند منبعی کردن واردات و افزایش تولید داخل می‌تواند وابستگی ایران را به کشورهای دیگر کاهش دهد. این موضوع با اقتصاد مقاومتی امکان‌پذیر است که در بندرعباس در حال انجام است.

معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران در بخش دانش و فنّاوری میان ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد، اظهار داشت: در زمینه نانو، بایو تکنولوژی و تجهیزات پزشکی در سطح بالایی قرار داریم که رئیس‌جمهور در سفرهای اخیر خود به‌جای محصولات صادراتی، تجهیزات پزشکی هدیه می‌کنند؛ همچنین تجهیزات جراحی رباتیک از راه دور به اندونزی اهدا شده و ۵۶۰ پزشک آموزش دیده‌اند که به‌زودی بیمارستان مشترکی تاسیس می‌شود و نشان می‌دهد مسئله دانش‌بنیان‌ها که در فرمایشات مقام معظم رهبری بر آن تاکید شد، نیز از اهداف اصلی وزارت امور خارجه است.

وی تاکید کرد: ۶۳۰ شرکت دانش‌بنیان با قابلیت صادراتی، مارکتینگ را بر عهده دارند و هر کشوری که سه یا چهار کالای ما را بخواهد، نمایندگی آن اهدا می‌شود.

صفری گفت: در وزارت امور خارجه بر اساس هشت فاکتور از دانش‌بنیان‌ها، صادرات و  از واردات ارزآوری داریم.

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه صادرات رشد خوبی داشته است، تاکید کرد: در صادرات به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز، روسیه و حتی کشورهای اروپایی رشد داشته‌ایم. این کشورها هم به ما کالا می‌دهند و هم محصولات نفتی از ما خریداری می‌کنند.

وی افزود: در هفته جاری از یک کشور اروپایی روغن آفتابگردان، جو و گندم واردات و سه کالای پتروشیمی و نفتی صادر کردیم. مذاکره این اتفاقات همه با سفیر و وزارت امور خارجه بوده و همه ارگان‌های داخلی هماهنگی خوبی با وزارت امور خارجه در توسعه دیپلماسی اقتصادی دارند.

صفری در خصوص کریدور شمال و جنوب نیز گفت: اکنون سه ماه و نیم است که تردد از قطر، اینچه‌برون، سرخس و آذربایجان انجام می‌شود و تلاش‌مان این است کریدور شمال و جنوب آستارا و رشت نیز زیرساخت‌ها فراهم شود.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: باید تلاش کنیم بخش دولتی و خصوصی در هماهنگی با هم این امور را اجرایی کنند./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.