رشد ۲۷۹ درصدی صادرات آهن اسفنجی، در عین بی‌نیازی از واردات

طبق آمار، طی هفت ماهه امسال بالغ بر ۸.۵ میلیون صادرات فولادی از شمش فولاد تا انواع مقاطع، محصولات فولادی و آهن اسفنجی صادر شده است. این در حالیست که علیرغم صفر شدن واردات آهن اسفنجی، بیشترین میزان صادرات فولادی‌ها در هفت ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته مربوط به آهن اسفنجی معادل ۲۷۹ درصد (افزایش صادرات) است.

بر اساس آمارانجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ، از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه چهار میلیون و ۵۷ هزار تن انواع شمش فولادی (شامل اسلب، بلوم و بیلت) صادر شده است که به نسبت سه میلیون و ۱۹۱ هزار تن صادر شده در نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۹ افزایش ۲۷ درصدی داشته است.  

کل مقاطع طویل فولادی صادر شده در هفت ماه سال جاری به یک میلیون و ۴۸۶ هزار تن رسیده که نسبت به یک میلیون و ۳۳ هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته، ۴۴ درصد رشد داشته است. همچنین میزان صادرات کل مقاطع تخت فولادی در مدت مذکور سال جاری برابر ۳۶۹ هزار تن است که در مقایسه با ۳۱۲ هزار تن صادر شده در هفت ماهه ابتدایی سال گذشته، ۱۸ درصد بیشتر شده است.  

همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، یک میلیون و ۸۵۵ هزار تن انواع محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، انواع ورق، نبشی و غیره) صادر شد. این آمار در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۳۴۵ هزار تن ثبت شده است و بر این اساس امسال میزان صادرات آن ۳۸ درصد افزایش داشته است.

بیشترین درصد افزایش نیز متعلق به آهن اسفنجی است که با رشد ۱۷۹ درصدی صادرات در هفت ماهه ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه سال گذشته به ۶۹۸ هزار تن رسیده است. از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه ۱۳۹۹، میزان صادرات آهن اسفنجی ایران به ۲۰۰ هزار تن هم نرسید (در هفت ماهه ابتدایی ۱۳۹۹ حدود ۱۸۴ هزار تن آهن اسفنجی صادر شده بود).

محصولات فولادی بیشترین میزان واردات به ایران را دارد…

همچنین در مجموع هفت ماهه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، میزان واردات به کشور در مقاطع طویل فولادی ۱۷ درصد و شمش فولاد ۲۵ درصد افزایش واردات داشته‌اند. این درحالیست که واردات مقاطع تخت فولادی سه درصد و محصولات فولادی یک درصد کمتر شده و کشور همچنان از واردت آهن اسفنجی بی‌نیاز است.

بیشترین میزان واردات فولادی طی هفت ماهه امسال محصولات فولادی معادل ۴۷۹ هزار تن بوده است که البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۴۸۲هزار تن) یک درصد کاهش را تجربه کرده است.

پس از آن میزان واردات مقاطع تخت فولادی نیز در هفت ماهه امسال معادل ۴۲۵ هزار تن ثبت شده است که از میزان واردات آن در مدت مشابه سال گذشته، سه درصد کمتر است. در مجموع هفت ماهه سال گذشته ۴۳۶ هزار تن مقاطع تخت فولادی صادر شده است.

از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه مجموع مقاطع طویل فولادی وارد شده نسبت به همین مدت در سال گذشته ۱۷ درصد افزایش یافته و از ۴۶ هزار تن به ۵۴ هزار تن رسیده است.

طبق آمار، واردات شمش فولادی (فولاد میانی شامل اسلب، بیلت و بوم) بیشترین کاهش صادرات را در این گزارش به خود اختصاص داده است. در مدت مذکور سال جاری ۳۰۰۰ تن شمش فولادی (فولاد میانی) به کشور وارد شده است که نسبت به میزان واردات آن در مدت مشابه سال گذشته، ۱۰۰۰ تن کمتر است و ۲۵ درصد کاهش واردات را ثبت کرده است.

همانطور که اشاره شد، کشور از واردات آهن اسفنجی بی‌نیاز است و همچنان واردات این محصول معدنی صفر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.