سقف و سابقه واردات برداشته شد / صادرکنندگان بر اساس ارزش افزوده کالاهای صادراتی خود رتبه بندی می شوند

وزیر صمت با بیان اینکه سقف و سابقه واردات از امروز برداشته شد، گفت: صادرکنندگان بر اساس ارزش افزوده کالاهای صادراتی خود رتبه بندی می شوند و قول می دهم پاسخ تلفن کسانی که رتبه اول شوند را حداکثر ظرف ٢۴ ساعت بدهم.

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت در نشست هم اندیشی وزیر صمت با صادرکنندگان و روسای اتاق های بازرگانی سراسر کشور گفت: تنظیم تراز تجاری کشور. بیش از اینکه به عهده بانک مرکزی و وزارت نفت باشد به عهده صادرکنندگان است. ما ۴ سال است که تورم بالای ٢۵ درصد داشتیم؛ پس مردم قدرت خرید ندارند و باید تقاضای خارجی را وارد کرد تا بخشی از تقاضای داخلی را به حرکت درآورد و ارزآوری کند.

وی افزود: نقش دولت، اولویت گذاری، تنظیم گری، تسهیل گری و نظارت که باید به خوبی ایفای نقش نماید؛ البته باید در نیمه دوم سال جاری ۵ میلیارد دلار بیش از سال قبل صادرات داشته باشیم؛ اما صادرکنندگان نقش آفرینان اصلی هستند؛ اما باید توجه داشته باشیم ١۴ میلیارد دلار صادرات مواد خام پتروشیمی و ١٠ میلیارد دلار فلزات اساسی در این رقم صادراتی کنونی گنجانده شده است؛ در حالیکه این قابل افتخار نیست.

فاطمی امین گفت: باید دید چقدر در قالب این کالاها آب یا فناوری صادر می کنیم؛ بر این مبنا از این پس صرفا میزان کالاها و ارزش آنها مهم نیستند؛ بر این اساس صادرات را اولویت گذاری کنیم و با توجه به تنوع مبادی و مقاصد صادراتی کار را پیش بریم.

وی افزود: درخواست ما این است که مقاصد صادراتی را متنوع کنیم.

فاطمی امین گفت: امروز مصوبه ای داریم که از سوی معاون اقتصادی رییس جمهور ابلاغ شده است که در شرایط کنونی راهگشا است؛ البته در دوران گذار بخشی از این محدودیت‌ها را بخواهیم داشت ضمن اینکه باید صادرکنندگان را رتبه بندی کنیم و البته ترکیب صادرات هم در این موضوع مهم است که باید کالای ارزش افزوده را رتبه بالاتری داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: صادرکنندگان نمونه را بر مبنای این انتخاب می کنیم که چقدر کالای با ارزش افزوده صادرات شده است.اگر صادرکنندگان نمونه شوند کمتر از ٢۴  ساعت پاسخ تلفن وی را خواهم داد و افرادی که در رتبه های بعدی باشند حداکثر ظرف یک هفته پاسخ تلفن او را خواهم داد.

وی افزود: امید تا شش ماه پایان سال لیست مسایل را حل خواهیم کرد تا در سال آینده دچار مشکل نشویم؛ رییس جمهور تاکید بر دیپلماسی تجاری دارد و تیم اقتصادی دولت هم کاملا هماهنگ است./ اکسپورتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.