شایعات مطرح شده در خصوص تجارت ایران و افغانستان صحت ندارد

سخنگوی گمرک گفت: برخلاف شایعات مطرح شده در فضای مجازی، روابط تجاری میان ایران و افغانستان برقرار است و شایعاتی مبنی بر صفر شدن تجارت دو کشور صحت ندارد.

سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در خصوص آخرین وضعیت تجارت ایران و افغانستان گفت: برخلاف شایعات مطرح شده در فضای مجازی، تبادل کالاهای تجاری میان ایران و افغانستان برقرار است و شایعاتی مبنی بر صفر شدن تجارت دو کشور صحت ندارد.

وی ادامه داد: در مرز دوغارون فعالیت‌ها به روال سابق ادامه دارد با وجود اینکه در یک ماهه اخیر تردد کامیون‌ها از این مرز ۵۰ درصد کاهش یافته بود در هفته گذشته کمی بهبود یافته و ۱۰ درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافته است و در حال حاضر روزانه به طور کلی ۵۰۰ کامیون ورودی و خروجی از این مرز در حال تردد هستند.

وی افزود: در خصوص مرز ماهیرود نیز همان شرایط گذشته برقرار است و همچنان قریب به ۵۰ درصد کل تجارت دو کشور از طریق این مرز صورت می‌گیرد. بنابراین در این مرز نیز تقریباً هیچ کامیون متوقف یا درصف غیر معمول نیست و تعداد کامیون‌های خروجی از آن گمرک به طور متوسط بیش از ۵۰۰ دستگاه کامیون تخمین زده می‌شود.

لطیفی بیان کرد: اکنون صرفاً در مرز میلک به دلیل تحولات این روزهای نزدیک این مرز، تردد کامیون‌ها موقتاً متوقف شده است که آن هم پیش بینی می‌شود تا اوایل هفته آینده و عادی شدن اوضاع، میزان تجارت از این مرز نیز به روال سابق بازگردد.

سخنگوی گمرک در پایان اظهار کرد: افغانستان با ۴۱۵ هزار تن به ارزش ۲۵۸ میلیون دلار یکی از مقاصد اصلی کالاهای ایرانی در تیر ماه سال جاری بوده که در این ماه نسبت به تیر ۹۹، با وجود کاهش ۳۷ درصدی در وزن کالاهای ایرانی، ۱۸ درصد ارزش کالاها نسبت به تیرماه سال ۹۹ بیشتر بوده است. همچنین شایان ذکر است که در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۸۰۱ هزار تن کالا به ارزش ۷۲۸ میلیون دلار به افغانستان صادر شد که با وجود تحولات داخلی در این کشور، افغانستان همچنان پنجمین مقصد کالاهای صادراتی کشورمان بعد از چین، عراق، امارات و ترکیه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.