صادرات جوجه ایرانی به کشورهای روسیه، افغانستان و عراق

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: جوجه تولید داخل نژاد آرین به کشورهای افغانستان و عراق صادر می‌شود و تفاهم‌نامه‌ای را هم برای صادرات به روسیه امضا کرده‌ایم.

ناصر فخاری با بیان اینکه تامین امنیت غذایی در جهان بسیار مهم است، گفت: هلدینگ‌های کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر دو موضوع محوری اقتصادی بودن و تامین امنیت غذایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که کار بسیار مشکلی است همزمان پیش می‌برند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: بودجه سازمان نسبت به سال گذشته 50 درصد رشد داشته و توانسته به امنیت غذایی کشور کمک کند.

فخاری گفت: در بحران جوجه یکروزه این سازمان توانست جوجه‌های مازاد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جمع‌آوری کند، در عین حال تولیدات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه دهد و با این اقدام مانع از حذف جوجه‌ها و افزایش قیمت آنها شد، به طوری که اکنون شاهد صادرات مرغ به کشورهای دیگر هستیم و اگر چنین اقدامی انجام نمی‌شد، شاید بازار مناسب و پایدار فعلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نداشتیم.

وی با بیان اینکه انجام اقدامات اقتصادی با هزینه‌های پایین و در کنار آن تامین امنیت غذایی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی است گفت: اقدامات سازمان تا حدود زیادی توانسته از تکانه‌های بازار جلوگیری کند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر درباره اقدامات سازمان کوثر در تامین نهاده گفت: در حالی که بسیاری از شرکت‌ها سال گذشته با افزایش قیمت‌ها با بحران مواجه بودند، اما شرکت‌های این سازمان سود شناسایی کرده و درآمدشان 50 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

فخاری همچنین افزود: هلدینگ صبا از زیر مجموعه‌های این سازمان در حالی که سال گذشته 70 میلیارد تومان نهاده تامین کرده بود امسال این رقم به هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

فخاری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که مفاد این تفاهم چه بود، گفت: اینها شرکت‌های زیر مجموعه سازمان هستند که همکاری‌های آنها می‌تواند علاوه بر تامین نقدینگی در کاهش هزینه‌ها هم کمک کند.

وی افزود: این دو شرکت در زمینه تامین دانه‌های روغنی و نیز تولیدات صنعتی با همدیگر تفاهم امضا کردند که البته ضلع سوم یعنی بخش خصوصی هم می‌تواند در این زمینه به آنها کمک کند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس که سازمان اقتصادی کوثر فعالیت های بین‌المللی دارد، چه اقداماتی اخیرا در این زمینه انجام شده است، اظهار داشت: اخیراً صادرات جوجه‌های داخلی نژاد آرین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کشورهای افغانستان و عراق انجام می‌دهیم و در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای هم با روسیه منعقد کرده‌ایم.

فخاری ادامه داد: علاوه بر آن صادرات محصولات صنعتی در زیر مجموعه این سازمان، از جمله سیم و کابل به کشورهای همسایه هم داریم.

وی همچنین گفت: جنگ اخیر روسیه و اوکراین نتوانسته در تامین نهاده‌های داخل کشور مشکل ایجاد کند، به طوری که طی مذاکرات با کشورهای آمریکای لاتین صادرات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به طول کامل انجام داده‌ایم.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در پاسخ به این سوال که نهاده پاشنه آشیل تامین امنیت غذایی کشور است، آیا راهکاری در این زمینه وجود ندارد، گفت: توسعه گلخانه‌ها در کشور و افزایش سطح زیرکشت نو نیز ارتقا بهره‌وری می‌تواند مهم‌ترین عامل در افزاش تولید نهاده‌ها در داخل کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.