صادرات دام زنده ابلاغ شد/ ۵٠٠ هزار راس دام صادر می شود

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: مصوبه جدید شورا برای صادرات دام زنده توسط وزیر جهاد ابلاغ و مقرر شده است طی دو هفته سقف و نوع دام صادراتی توسط معاونت امور دام به شرکت پشتیبانی اعلام شود.

افشین صدردادرس با اشاره به جلسات شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در هفته گذشته، گفت: جلسه نخست این شورا، جلسه‌ای کارشناسی بود و در جلسه دوم تصمیماتی گرفته شد.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم دام زنده سبک را معاونت امور دام حدود ۶۲ هزار تومان برآورد و اعلام کرده است، گفت: در این جلسه شرکت پشتیبانی امور دام قیمت پیشنهادی برای خرید دام زنده را ۴۵ هزار تومان اعلام کرد که هیچ مبنای کارشناسی ندارد.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در نهایت نیز خرید حمایتی دام سبک از دستور کار شورای قیمت گذاری خارج شد، افزود: مصوبه جدید شورا برای صادرات دام زنده توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ و مقرر شده است ظرف مدت دو هفته سقف و نوع دام صادراتی توسط معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی به شرکت پشتیبانی امور دام اعلام شود.

دادرس گفت: شنیده‌ها حاکی از این است که ۵٠٠ هزار رأس دام زنده از کشور صادر می‌شود.

وی افزود: با توجه به شرایط کشور برای کمک به خروج رکود حاکم بر بازار گوشت و در عین حال تعادل قیمتها در بازار صادرات باید در کنار خرید حمایتی داخلی و اعطای تسهیلات ارزان قیمت و تخصیص نهاده‌های یارانه ای به دامداران برای ممانعت از ارسال دام‌های مولد و بره‌های لاغر به کشتارگاه‌ها انجام شود لذا این مصوبه نیاز به تکمیل دارد که بر همین اساس اتحادیه مرکزی دام سبک کشور پیشنهاد تکمیلی خود را در قالب یک بسته حمایتی به وزارت جهاد کشاورزی و اعضای شورا ارائه کرده که امید است مورد توجه واقع شود.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: به این ترتیب در کنار حمایت از دامداران، خروج دام‌های کم بازده از چرخه تولید، توزیع روزانه گوشت گرم در بازار، کمک به دامداران برای پروار بره‌های لاغر و خرید بره‌های پروار شده با کمک و حمایت از تولیدکنندگان بتوان به تعادل بازار و حمایت از مصرف کنندگان دست یافت و گفته‌های وزیر جهاد کشاورزی را در این زمینه محقق کرد.

دادرس افزود: با حذف دام‌های کم بازده فشار روی مراتع و هزینه‌های دامداران کاهش یافته، با تخصیص نهاده و اعطای تسهیلات ارزان قیمت بنیه مالی دامداران برای پروار بره‌های لاغر افزایش یافته و همچنین توان دامدار برای نگهداری دام‌های مولد افزایش می‌یابد و با خرید بره‌های پروار شده دام پروار انباشته شده در پرواربندیها جمع آوری می‌شود، همچنین با کشتار و توزیع روزانه دام‌های خریداری شده توسط دولت از طریق شبکه مویرگی توزیع قیمت گوشت بدلیل خرید و عرضه مناسب بدون حضور عوامل واسطه‌ای به تعادل خواهد رسید.

دادرس افزود: شنیده‌ها حاکی است که وزیر جهاد کشاورزی برای بررسی مجدد موضوع حمایت از دامداران دستور برگزاری مجدد شورا را در هفته آینده داده اند که امید است جلسه آینده با نتیجه مناسبی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان همراه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.