صادرات ما محدود و از طریق واسطه‌هاست

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا اظهار داشت: بیشتر صادرات ایران به اروپا از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود، بنابراین آمار منتشره نمی‌تواند دقیق باشد. با این حال صادرات ایران به اسپانیا در سال ۲۰۱۹ به میزان ۹۲ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۵۶۰ یورو و در سال ۲۰۲۰ به میزان ۶۳ میلیون و ۸۶۲ هزار و ۲۸۰ یورو بوده است.

اصغر آهنی‌ها در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و اسپانیا اظهار کرد: با توجه به اینکه ما هنوز برای تجارت خارجی به خصوص در حوزه اروپا، مراودات بانکی نداریم و کار‌ها بیشتر از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود، ارقام زیادی را شامل نمی‌شود. با اسپانیا در مورد بعضی از صنایع مانند کاشی و سرامیک، محصولات پزشکی و حوزه‌های نفتی با یکدیگر همکاری داریم و شرکت‌ها باهم کار می‌کنند، ولی این همکاری‌ها فعلا جدی نیستند. علت این امر ترس شرکت‌های اسپانیایی از ارتباط گرفتن با شرکت‌های ایرانی به خاطر تحریم‌ها و جرایم دولت آمریکا و همچنین مشکل مراودات بانکی است که باعث افزایش هزینه فعالان اقتصادی برای حل مشکلات خود در بخش تولید شده است.

وی افزود: علی رغم اشتراکاتی که ایران و اسپانیا دارند و می‌توانند فعالیت‌های خوبی را باهم داشته باشند، اما متاسفانه سطح مراودات و همکاری‌های اقتصادی امروز رقم قابل توجهی نیست. با توجه به شیوع بیماری کرونا و همه‌گیری آن بهبودی هم در آن حاصل نشده است.

آهنی‌ها در مورد قرار گرفتن نام اسپانیا در میان مقاصد صادراتی خوردوی ایرانی گفت: صادرات خودرو در کشور ما هنوز به آن بلوغ نرسیده که بتواند وارد بازار‌های اروپایی شود. در بازار‌های اروپایی خودرو‌های لوکس با قیمت ارزان عرضه می‌شوند و ورود به این بازار‌ها مستلزم ایجاد بسیاری از زیرساخت‌ها در کشور ما است؛ اما با توجه به ساختار خودروسازی ایران، اگر این روند ادامه پیدا کند ما نخواهیم توانست این جایگاه را به دست بیاوریم. در مورد باقی کالا‌ها هم صادرات ما به اسپانیا بیشتر به صورت غیرمستقیم است و بسیار محدود است.

وی با اشاره به آمار تجاری ایران و اسپانیا بیان کرد: از آنجا که ممکن است شرکت‌ها دچار مشکل شوند بیشتر صادرات از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود، بنابراین آمار منتشره نمی‌تواند دقیق باشد. با این حال طبق آمار منتشر شده، صادرات ایران به اسپانیا در سال ۲۰۱۹ به میزان ۹۲ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۵۶۰ یورو و در سال ۲۰۲۰ به میزان ۶۳ میلیون و ۸۶۲ هزار و ۲۸۰ یورو بوده است. از این میان در سال ۲۰۲۰ سهم صادرات محصولات صنعتی و فناوری ۱۷ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۸۹۰ یورو، کالا‌های مصرفی ۱ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۹۵۰ یورو، نوشیدنی‌ها ۷ هزار و ۹۴۰ یورو و صنایع غذایی و کشاورزی ۴۴ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۵۰۰ یورو بوده است.

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا تصریح کرد: مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به اسپانیا در این مدت شامل زعفران، فولاد و آهن، خشکبار، مواد اولیه پلاستیکی سنگ گرانیت و مرمر و محصولات بهداشتی بوده است. زعفران ایران بیشتر به صورت غیرمستقیم به کشور‌های دیگر از جمله اروپا می‌رود برای مثال وارد افغانستان شده و از این کشور صادر می‌شود.

وی افزود: در بین کشور‌های خاورمیانه در صادرات به اسپانیا ایران بعد از عربستان، عراق، اسرائیل، قطر، امارات و بحرین در رتبه هفتم قرار دارد، در حالی که در سال ۲۰۱۹ ایران در جایگاه پنجم قرار داشت.

آهنی‌ها همچنین با اشاره به آمار وارداتی از این کشور اضافه کرد: واردات ایران از اسپانیا در سال ۲۰۱۹ به میزان ۲۲۵ میلیون و ۷۶۸ هزار و ۲۵۰ یورو بود که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۲۰۵ میلیون و ۶۱۴ هزار و ۲۶۰ یورو کاهش یافت. از این رقم سهم واردات محصولات صنعتی و فناوری ۱۷۷ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۷۶۰ یورو، کالا‌های مصرفی ۷ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۱۰ یورو، نوشیدنی‌ها ۲۴۴ هزار و ۵۰ یورو و صنایع غذایی و کشاورزی ۲۰ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۴۴۰ یورو بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کالا‌های وارداتی از اسپانیا شامل تجهیزات انتقال مایعات، ماشین‌آلات حمل و نقل و باربری، حفاظت از محصولات کشاورزی، افزودنی‌های غذایی، محصولات دارویی، مواد غذایی دام، تجهیزات، قطعات و لوازم جانبی خودرو، خمیر کاغذ و کاغذ، فولاد و آهن بوده است.

آهنی‌ها در ادامه متذکر شد: در حوزه واردات از اسپانیا جایگاه ایران در بین کشور‌های خاورمیانه پس از عربستان، امارات، اسرائیل، قطر و کویت در رتبه ششم بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.