صادرات گوجه فرنگی قزوین به کشورهای منطقه کلید خورده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: محصول گوجه فرنگی مزارع استان به دلیل طعم و مزه خوب و کیفیت بالا در کشورهای منطقه دارای مشتری بوده و صادرات آن کلید خورده است.

مجید اسماعیلی افزود: این محصول از استان قزوین هم اکنون در حال صادرات به کشورهای مختلف منطقه از جمله عراق، امارات متحده عربی، قطر و عمان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: صادرات این محصول ارزآوری خوب و قابل توجهی را برای کشور به همراه دارد.

این مسوول در خصوص توجیه اقتصادی کشت این محصول و وضعیت آب بری آن اظهار داشت: در گذشته کشت این محصول با بذور معمولی و آبیاری آن به شکل سنتی انجام می شد که تولید به میزان پایین و هدررفت آب در آن بالا بود و در نهایت صرفه و توجیه اقتصادی نداشت.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد مزارع گوجه فرنگی در استان قزوین امروزه دارای آبیاری تیپ هستند و کشاورزان از بذور اصلاح شده و با عملکرد بالا استفاده می کنند ، گفت:  این موضوع صرفه جویی قابل توجه آب و افزایش چشم گیر تولید محصول را به همراه داشته و کشت این محصول را با توجیه اقتصادی همراه کرده است.

اسماعیلی اظهار داشت: البته با توجه به نیاز کشور اولویت کشت در دشت قزوین همچنان با محصولات استراتژیک و اساسی مانند گندم، جو و کلزاست و براین اساس سالانه سهمیه کشت برای محصولات مختلف درنظر گرفته می شود.

وی اظهار داشت: امسال ۶ هزار تن از اراضی کشاورزی استان قزوین به زیر کشت گوجه فرنگی رفته بود که از این مقدار حدود ۴۰۰ هزار تن برداشت شده است.

استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.