صادرات ۶۴۸ میلیون دلار کالا از قزوین/ 57 واحد صنعتی راکد در استان احیا شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: سال گذشته بیش از ١٠١۴ هزار تن کالا به ارزش ۶۴۸ میلیون دلار در گروه کالاهای صنایع معدنی و صنعتی، کشاورزی، پتروشیمی و پایه نفتی از طریق گمرک استان قزوین به خارج از کشور صادر شد.

عزیزالله افضلی با تشریح مهمترین اقدامات صورت گرفته در بخش صنعت و معدن استان قزوین اظهار کرد: استان قزوین با وسعت 15 هزار و 595 کیلومترمربع و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 300 هزار نفر در شمال غرب کشور قرار دارد و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، داشتن بزرگراه های مواصلاتی به شمال، جنوب، شرق و غرب و راه آهن تهران به قزوین و شمال غرب و فاصله کمتر از 150 کیلومتر از تهران، برخورداری انرژی مناسب با وجود نیروگاه شهید رجایی با تولید 2000 مگاوات برق، همچنین سابقه طولانی صنعتی و نیروی انسانی ماهر، مزیت های زیادی برای رشد و توسعه صنعتی دارد.

وی افزود: استقبال سرمایه گذاران برای فعالیت در این استان به ویژه در دو دهه اخیر موجب شده در حال حاضر با بهره برداری از 3540 واحد صنعتی زمینه اشتغال بیش از 151 هزار و 213 نفر در این بخش فراهم شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین تصریح کرد: در شهر صنعتی البرز و 18 شهرک و ناحیه صنعتی فعال در نقاط مختلف استان صنایعی مستقر شده و بیش از 1290 نوع محصول صنعتی در این واحدها تولید می شود.

افضلی اضافه کرد: مهمترین صنایع استان شامل صنایع شیمیایی، سلولزی، کانی های غیرفلزی، شوینده ها، انواع شیشه، لوازم خانگی مانند یخچال، فریزر (تولید شده در کارخانه لوازم خانگی پارس)، تولید کولر، آبگرمکن، بخاری (در شرکت سپهر الکتریک)، چرخ خیاطی (در کاچیران)، انواع قطعات خودرو (در نیرومحرکه)، موتورسیکلت و دوچرخه، انواع سرامیک، کاشی، ظروف مسی و انواع نخ، پارچه، موکت، قالی، ظروف بسته بندی، انواع دارو و محصولات مهندسی پزشکی، فرآوری محصولات کشاورزی و دامی از جمله مهمترین تولیدات صنعتی استان قزوین است.

وی بیان کرد: سال گذشته با صدور 630 فقره جواز تاسیس با سرمایه گذاری 37 هزار و 745 میلیارد و 700 میلیون تومان و زمینه اشتغال 21 هزار و 79 نفر فراهم شد و با صدور 371 فقره پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری بالغ بر 32 هزار میلیارد تومان برای 11 هزار و 376 نفر شغل ایجاد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه صدور پروانه های بهره برداری گفت: استان قزوین از لحاظ تعداد پروانه های صادر شده در رتبه هفتم و در صدور مجوز اشتغال در رتبه پنجم کشوری قرار دارد.

این مقام مسئول یادآورشد: در حوزه اشتغال در سال گذشته شاهد افزایش 113 درصدی بودیم و نرخ بیکاری در استان به کمترین میزان در سطح کشور رسید.

افضلی بیان کرد: در استان قزوین در سال گذشته تعداد 387 پروانه با اشتغال 11 هزار و 533 نفر صادر شده که در این سال سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش سلولزی صورت گرفت به گونه ای که دو واحد صنعتی به بهره برداری رسید و سرمایه گذاری جدید دیگری در بخش تولید شیشه های مظروف سبک صورت گرفت. 

وی با اشاره به دستاوردهای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان نیز گفت: با توجه به نام گذاری سال های اخیر با موضوعات اقتصادی و تولید، از سوی سازمان صمت در سال گذشته 91 جلسه تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل شد که 18 جلسه به ریاست استاندار برگزار شد و گره گشایی از مشکلات صنعتگران در دستور کار قرار گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین افزود: در این جلسات در کار گروه تخصصی، مشکلات مرتبط با بانکها، تامین اجتماعی، امورمالیاتی، شرکت گاز، جهاد و محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت و برای راه اندازی و یا بازگشت به تولید واحدهای راکد اقدام لازم صورت گرفت.

افضلی ادامه داد: برای رفع موانع از مسیر تولیدکنندگان با تعامل و همکاری بین بخشی و همراهی مسئولان ارشد استان بویژه استاندار اقدامات موثری صورت گرفت تا شاهد تحقق فرامین مقام معظم رهبری در بخش صنعت باشیم و رونق تولید عملیاتی شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در یکسال اخیر از مجموع 463 مصوبه تعداد 360 مصوبه اجرایی و 103 مصوبه برای اعمال دقت نظر و رعایت جوانب احتمالی در دست اقدام است.

وی گفت: در راستای کمک به احیای واحدهای راکد با اقدامات انجام شده و رفع موانع توانستیم 57 واحد تولیدی راکد را با آورده 205 میلیارد تومانی احیا کرده و اشتغال 1605 نفر را تامین کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اضافه کرد: همچنین با آورده 271 میلیارد تومان برای افزایش ظرفیت تولید 75 واحد صنعتی اقدام و برای 450 نفر شغل ایجاد شد.

افضلی خاطرنشان کرد: با ۱۲۸۱ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل 13 طرحی که به بهره برداری رسیده اقدام و زمینه اشتغال 45 نفر مهیا شد.

وی با اشاره به فعالیت های بازرگانی و توسعه تجارت نیز گفت: سال گذشته بیش از ١٠١۴ هزار تن کالا به ارزش ۶۴۸ میلیون دلار در گروه کالاهای صنایع معدنی و صنعتی، کشاورزی، پتروشیمی و پایه نفتی از طریق گمرک استان قزوین به خارج از کشور صادر شد.

این مقام مسئول با بیان اهمیت صادرات کالا به خارج از کشور تصریح کرد: مهمترین اقلام صادراتی استان شامل پلاستیک و نایلون های رولی، مواد شوینده، مواد غذایی از جمله چیپس و سیب زمینی سرخ شده نیمه آماده، رب، سرکه، ماکارونی، کاشی و سرامیک، کابل و مفتول های مسی، مشتقات نفتی شامل هیدروکربن ها، روغن های صنعتی، همچنین پارافین، انواع شیشه، رزین، موکت، کشمش، پریفورم و کولر آبی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اظهار کرد: صادرات سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن که 901 هزار تن به ارزش 560 میلیون دلار بود از نظر وزنی 12 درصد و از نظر ارزشی 16 درصد افزایش داشته است.

افضلی اضافه کرد: سال گذشته 12 جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی نیز به ریاست استاندار قزوین و با حضور مدیران دستگاه های اجرایی برگزار شد و با تصمیمات اجرایی مهمی که در زمینه توسعه تجارت خارجی استان در بازارهای هدف بین المللی اتخاذ شد تا شاهد رشد 120 درصدی صادرات استان نسبت به هدف گذاری تعیین شده در سال 1401 بودیم.

وی در خصوص فعالیت های نظارتی و بازرسی نیز گفت: در سال گذشته 83 هزار و 365 مورد بازرسی از صنوف صورت گرفت که این فعالیت منجر به تشکیل 4 هزار و 345 فقره پرونده تخلف شد و در طرح ویژه ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان نیز 11 هزار و 345 فقره بازرسی صورت گرفت و با تشکیل 959 فقره پرونده تخلف صنفی، متخلفان به اداره تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گزارشی از فعالیت امور معادن و صنایع معدنی نیز ارائه کرد و یادآور شد: در استان 154 معدن فعال داریم که در سال گذشته نیز 13 پروانه اکتشاف و شش فقره گواهی کشف صادر شد که میزان تناژ ذخیره قطعی گواهی صادر شده بیش از 4 میلیون و 850 هزار تن بوده است.

وی بیان کرد: همچنین با صدور 13 فقره پروانه بهره برداری با ظرفیت استخراج 558 هزار تن و ذخیره قطعی 13 میلیون و 288 هزار تن با سرمایه گذاری 182 میلیارد تومانی زمینه اشتغال 45 نفر فراهم شد. 

به گفته افضلی، میزان سرمایه گذاری در حوزه معادن استان نسبت به سال گذشته 524 درصد و صدور پروانه اکتشاف نسبت به سال گذشته 118 درصد افزایش داشته است.| فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.