صنعت فولاد تحریم را شکست داد

فولادسازان در شرایطی که در سال 99 تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه علیه اقتصاد ایران قرار گرفتند، توانستند سهم خوبی از درآمدهای ارزی خود را برای تأمین نیازهای وارداتی اختصاص دهند

گزارش 99:

زره فولادی بر تن صنایع معدنی ایران

صنعت فولاد ایران در سال 99 متأثر از شدیدترین تحریم‌ها توانست آب‌دیده شود و برنامه‌های رشد تولید و اشتغالزایی و از همه مهمتر، ارزآوری را به خوبی پیاده‌سازی نماید. مروری بر آمارهای منتشر شده از سوی دستگاههای متولی صنایع معدنی و از جمله صنعت فولاد حکایت از آن دارد که امروز، ظرفیت‌های صنعت فولاد در کشور به اندازه‌ای بالا است که بدون شک دسترسی به تولید 55 میلیون تنی فولاد در کشور دست‌یافتنی است؛ چراکه شرکتهای فولادی با دقت کل زنجیره را برای رشد تجهیز کرده و آنگونه که در آمارها هم به ثبت رسیده، بالغ بر 57 میلیون تن طرح کنسانتره‌سازی تعریف شده است که از این رقم، 24 میلیون تن آن در حال اجرا است؛ ضمن اینکه به عنوان یک طرح مکمل، ایجاد ظرفیت 48 میلیون تنی گندله نیز طراحی شده که از این رقم هم، 28 میلیون تن در حال اجرا بوده و اینها همه نویدبخش روزهای خوبی برای صنعت فولاد کشور است. از سوی دیگر، فولادسازان در کنار تعریف پروژه‌های راهبردی خود برای افزایش تولید فولاد، در حوزه آهن اسفنجی نیز وارد شده و طرح‌های توسعه‌ای به میزان 35 میلیون تن را طراحی کرده‌اند که از این رقم هم 14 میلیون تن در حال اجرا است که خود تکمیل‌کننده زنجیره تولید فولاد در کشور است؛ اما در مجموع بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، وزارت صنعت معدن و تجارت مدعی است که در حوزه فولاد 37.5 میلیون تن ظرفیت ایجاد شده که 17.5 میلیون تن آن اجرا شده است؛ ضمن اینکه بر اساس برآوردها، برای تکمیل طرح‌های توسعه‌ای در زنجیره فولاد، حدود 4.8 میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

اما آمار دیگری که در این میان در سال 99 نویدبخش بوده و از سوی مقامات مسئول در حوزه صنایع معدنی در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است آن است که در سال 99 حدود 7.5 میلیون تن کنسانتره، 15 میلیون تن در حوزه گندله، 1.7 میلیون تن در حوزه آهن اسفنجی و حدود 5.7 میلیون تن در حوزه شمش به ظرفیت‌ها اضافه شده است؛ در حالی که در سال 98 در حوزه کنسانتره حدود 98 درصد رشد، در حوزه گندله 100 درصد رشد، در حوزه آهن اسفنجی 73 درصد رشد و در حوزه تولید فولاد 67 درصد رشد حاصل شده؛ ضمن اینکه علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که وجود داشت، در حوزه فولاد و محصولات فولادی شاهد افزایش 50 درصدی ارزش افزوده در بخش معدن بوده‌ایم.

پیش‌بینی 1400

تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنعت فولاد، برنامه 1400

صنعت فولاد در سال 99 اگرچه تحت شدیدترین تحریم‌ها توانست به رقم 23 میلیون تنی تولید فولاد خام دست یابد و عنوان دهمین تولیدکننده فولاد دنیا را به خود اختصاص دهد، اما در سال 1400 گام به گام به حوزه تکمیل زنجیره‌های ارزش و حرکت به سمت محصولات کیفی و دارای ارزش افزوده بالاتر حرکت خواهد کرد و با مجموعه طرح‌های توسعه‌ای که در صنعت فولاد کشور از سوی فولادسازان بزرگ طراحی شده، این امیدواری وجود دارد که در سال 1400، شرایط در صنعت فولاد کشور بسیار بهتر از سال 99 باشد. بر اساس آمارهای بین‌المللی، پیش‌بینی می‌شود در سال 1400 وضعیت تولید مطلوب‌تر از سال قبل باشد و با توجه به اینکه تقاضا برای ورود ماشین‌آلات از سوی تولیدکنندگان بزرگ افزایش یافته و طرح‌ها و پروژه‌های مشخصی برای افزایش تولید پیش‌بینی شده است، وضعیت در سال آینده بسیار امیدوارکننده است. از سوی دیگر، مطابق با برنامه‌های بلندمدت، در ایران افق 55 میلیون تن برای 1404 پیش‌بینی شده که به طور قطع، یک گام جدی آن در سال 1400 برداشته خواهد شد.

وجیه‌الله جعفری، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران

سال 99 سال سهل و ممتنعی برای فولادسازان کشور بود. از یک سو صنعت فولاد کشور به دلیل اشتغال‌زایی بالا و ارزآوری که دارد، به عنوان یکی از منابع ارزی مناسب برای جایگزینی درآمدهای نفتی مطرح است و از سوی دیگر، تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته و حتی نام برخی بنگاه‌های تولیدکننده فولاد از یک طرف و اسامی فعالان و مدیران عامل فولادی کشور از طرف دیگر در فهرست تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته است. مروری بر کارنامه تولیدکنندگان فولاد در سال 99 اما حکایت از شکست این تحریم‌ها دارد و در همین سالی که تحریم‌ها علیه آنها تشدید شده است، توانسته‌اند علاوه بر افزایش تولید، بخش عمده‌ای از نیازهای ارزی کشور را به واسطه صادراتی که صورت داده‌اند، تأمین کنند. پس اینجا است که فولاد به عنوان یک صنعت سرآمد در حوزه صنایع معدنی، توانسته در سال 99 زیر بار شدیدترین محدودیت‌ها رشد کند و آن‌گونه که آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در ده ماهه ابتدای سال جاری نشان می‌دهد، تولید فولاد خام با حدود 7 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 23 میلیون و 784 هزار تن رسیده است. از سوی دیگر، بر اساس آمارهای بین‌المللی، مجموع تولید شمش فولاد ایران در سال 2020 میلادی به بیش از 29 میلیون تن رسیده که بر همین اساس، کشورمان در همین حال در سال گذشته، عنوان «دهمین تولیدکننده فولاد» را به دست آورده است./ اتاق بازرگانی تهران

اعداد سال:

تولید فولاد خام در 10 ماهه 1399: 23 میلیون و 784 هزار تن

تولید محصولات فولادی در 10 ماهه 99: 20 میلیون و 949 هزار تن

رشد تولید فولاد در 10 ماهه 99 نسبت به مدت مشابه سال 98: 7 درصد 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.