ضرورت بهره‌مندی ایران از بازار ۳۰۶ میلیارد دلاری صادرات به اوراسیا

سرپرست دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: حجم فعلی واردات اتحادیه اوراسیا ۳۰۶ میلیارد دلار و حجم صادرات ایران به این کشورها حدود یک میلیارد دلار است که نشان می‌دهد زمینه مناسبی برای توسعه صادرات به این کشورها وجود دارد.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، «محمدرضا کریم‌زاده» با اشاره به اهمیت جنبه های مختلف برگزاری نخستین نمایشگاه اوراسیا برای کشور، اظهار داشت: مقامات پنج کشور عضو این اتحادیه شامل روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان به همراه هیات‌های تجاری در این رویداد حضور خواهند داشت.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت ایران در راستای ارتقای سطح موافقت‌نامه به سطح تجارت آزاد در حال رایزنی است و از سوی دیگر نیز حضور فعال در توسعه تعامل با کشورهای عضو اتحادیه در دستور کار قرار دارد که نمایشگاه پیش رو از جمله این برنامه‌ها قلمداد می‌شود.
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا تصریح کرد: با توجه به حساسیت این موضوع و به منظور ثمربخش بودن مجموعه تلاش‌ها و برنامه‌ها انتظار می‌رود فعالان اقتصادی ایران از فرصت‌های حاصل از برگزاری این رویداد حداکثر بهره را برده و با مشارکت در نشست‌های B۲B  پیش‌بینی شده در جهت شناخت توانمندی‌ها و انتقال ظرفیت های شرکت‌های ایرانی به طرف‌های عضو اتحادیه گام بردارند.
وی در مورد حضور طرف‌های خارجی عضو اتحادیه در این نمایشگاه اظهار داشت: علاوه بر مقامات دولتی کشورهای عضو، رییس شورای تجاری ایران و روسیه، عضو هیات رییسه اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نمایندگان فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هیات تجاری از ارمنستان، روسای نمایشگاه چرم و کفش و اتحادیه غلات روسیه و شرکت‌های تولیدی از کشورهای بلاروس در زمینه خودروهای سنگین و شرکت‌ها و هیات تجاری قرقیزستان نیز در این رویداد حضور خواهند داشت.
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا با اشاره به وضعیت تجارت کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جهان و همچنین ایران، گفت: با توجه به تنوع اقتصادی، جمعیت و ظرفیت‌های اقتصادی هر یک از این کشورها به ترتیب روسیه با ۲۳۱ میلیارد دلار واردات در سال ۲۰۲۰ از بالاترین ظرفیت برخوردار است و در رده‌های بعدی نیز می‌توان به قزاقستان با ۳۸ میلیارد دلار، بلاروس با ۲۹ میلیارد دلار و ارمنستان و قرقیزستان با ۴.۵ و ۳.۷ میلیارد دلار اشاره کرد.
کریم‌زاده خاطرنشان کرد: حجم فعلی واردات این کشورها بالغ بر ۳۰۶ میلیارد دلار است و حجم صادرات ایران به این کشورها حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود که نشان می‌دهد زمینه مناسبی برای توسعه بازار با توجه به ظرفیت‌های تجاری، تولیدی، فنی و مهندسی، کشاورزی و اقلیمی مناسب در ایران برای فعالان اقتصادی فراهم است.
وی تاکید کرد: با توجه به ابلاغ وحدت رویه تجاری در بین کشورهای عضو اتحادیه به فعالان اقتصادی ایران توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از مواجهه با مشکلات با آگاهی از این قوانین و رویه‌ها، کالاها و خدمات خود با این قوانین تطبیق دهند تا حداکثر بهره‌مندی از تعامل با کشورهای عضو اتحادیه را داشته باشند.
نخستین نمایشگاه بین‌المللی اوراسیا ۱۸ تا ۲۲ تیرماه در تهران برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.