عزم دولت سیزدهم برای جهش صادرات در میان مدت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در آیین تقدیر از صادرکنندگان استان تهران گفت: عزم و اراده جدی دولت سیزدهم بر آن است تا با همراهی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در میان مدت شاهد جهش صادرات باشیم .

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان پاک با اشاره به پیگیری موارد مطرح شده در جلسه هم اندیشی رئیس جمهور و صادرکنندگان نمونه در ۲۹مهرماه سال‌جاری اظهار داشت: عزم و اراده جدی دولت سیزدهم بر آن است تا در میان مدت شاهد جهش صادرات باشیم .

وی افزود: باید فرماندهی واحد حوزه تجارت را با احیای شورای عالی صادرات محقق کرد که بخش خصوصی باید مطالبه گر آن باشد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران  با تأکید بر اینکه فرایند توسعه صادرات یک زنجیره کامل بوده و رفع مشکلات در امتداد زنجیره، از تولید تا توزیع، از اولویتهای سازمان توسعه تجارت ایران محسوب می شود، ادامه داد:  در بخشهای لجستیک و حمل و نقل ، گمرک و استاندارد ، سیاستهای ارزی و همچنین توسعه بازار اقدامات مثبتی انجام شده و برنامه ریزی ها در حال انجام است .

پیمان پاک با اشاره به آیین نامه جدید انتخاب رایزنان گفت: افزایش تعداد رایزنان بازرگانی در سال ۱۴۰۱ از اولویتهای جاری سازمان توسعه تجارت ایران  بوده و در بودجه سال آینده نیز اعزام ٣٠ رایزن در دستور کار قرار گرفته  است که البته با توجه به محدودیت های مرتبط با به کارگیری بخش خصوصی در حوزه رایزنان بازرگانی از توان افراد توانمند سایر وزارتخانه ها نیز استفاده خواهیم کرد. 

وی تأسیس مراکز تجاری در سایر کشورها جهت راهبری صادرکنندگان در کشورهای هدف را با اهمیت توصیف کرد و گفت: در چند ماه گذشته مجوز ۵مرکز تجاری صادر شده و  لازم است از ظرفیت بخش خصوصی و اتاقهای بازرگانی به نحو بهینه استفاده شود لذا از هرگونه همکاری در این حوزه ها استقبال می شود .

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت بهره گیری از ظرفیت کمیسیون‌های مشترک اقتصادی و بازرگانی با همکاری اتاقهای بازرگانی مشترک اضافه کرد:  با توجه به اینکه مسئولیت ۲۲کمیسیون مشترک اقتصادی بر عهدۀ وزارت صمت است در برگزاری این کمیسیونهای مشترک از ظرفیت بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد .

پیمان پاک همچنین پیگیری رفع مشکلات حمل و نقل و لجستیک صادراتی را از دیگر برنامه های سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد و گفت:  کارگروه لجستیک نیز تشکیل شده که در مرحله اول تمامی بنادر و مقاصد صادراتی آسیب شناسی شده اند و در دو بخش کوتاه مدت و میان مدت پیشنهادات احصا شده است. 

وی در ادامه  افزود: توافقات ترجیحی با سوریه و پاکستان در حال پیگیری است و البته سال آینده تجارت آزاد اوراسیا را خواهیم داشت که بازار صادراتی کشور  را از ۴٠٠ میلیون دلار به ١٠ میلیارد دلار می رساند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، پیگیری رفع مشکلات صادرکنندگان در حوزه ارز را از دیگر اولویت های وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد و اظهار داشت:  هماهنگی میان سیاستهای تجاری و ارزی و تشکیل کارگروه مشترک با بانک مرکزی از اقدامات مهم انجام شده در دولت سیزدهم است .

پیمان پاک انجام واردات کلیه کالاهای مجاز در مقابل صادرات توسط صادرکنندگان ،همچنین واردات اعتباری و  تجارت با استفاده از رمزارزها را از جمله توافقات انجام شده میان وزارت صمت و بانک مرکزی دانست که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد .

وی همچنین پیگیری واگذاری پروانه های صادراتی گروههای خاص صادراتی جهت واردات گروههای با اولویت واردات را از دیگر برنامه های سازمان توسعه تجارت ایران دانست که در آینده نزدیک تصویب و اجرایی خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.