فهرست کالاهای مشمول ممنوعیت واردات در سال 1401

سخنگوی وزارت صمت، از انتشار فهرست کالاهای مشمول ممنوعیت واردات در سال 1401 خبر داد.

 ‌امید قالیباف در گفت‌‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه تعداد کالاهای مشمول ممنوعیت واردات در سال 1400، به 1537 ردیف تعرفه رسید، افزود: امسال تعداد کالاهای مشمول ممنوعیت واردات به 1552 ردیف تعرفه افزایش یافته است.

به گفته وی، از سال 1397 براساس تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور، ورود اقلام غیرضروری و لوکس شامل 1339 قلم کد تعرفه به کشور ممنوع شد که در پایان همان سال به 1392 ردیف تعرفه رسید. همچنین، در پایان سال 1398 تعداد کالاهای مشمول منع وارادت به 1519 ردیف تعرفه و در سال 1399 به 1539 ردیف رسید.

 همچنین ‌از میان اقلام ممنوعه گروه چهارم کالایی، به پوشاک، لوازم خانگی، محصولات کشاورزی دارای تولید داخل و لوکس و اقلام مصرفی غیرضرور مانند آلات موسیقی اشاره کرد.

مشاور وزیر صمت افزود: علاوه بر این ممنوعیت‌های دائم، تعداد 766 ردیف تعرفه نیز در حال حاضر مشمول ممنوعیت موقت شده که فهرست این اقلام با توجه به درخواست بازرگانان، نیاز کشور و نظر تخصصی نهادهای مسئول، قابل بسط و یا تحدید است.

به گفته قالیباف،در کنار این ممنوعیت‌ها و برای اطمینان از استفاده حداکثری ظرفیت‌های تولید داخلی، برخی کد تعرفه‌های دارای اقلام مشترک با اقلام دارای مشابه تولید داخل را نیز مشمول بررسی ثانویه و سختگیرانه در زمان ثبت سفارش شده‌است.

در گروه کالایی 4 در مجموع فهرست 1550 قلم کالا که واردات آن ممنوع است اعلام شد که از جمله این کالاها می‌توان به خیار و خیار ترشی (خیار ریز)، انجیر خشک، گلابی‌ها، زردآلو، کنستانتره اهن، صابون حمام و دستشویی، اسب برای مسابقه، الاغ، سفره ماهی، ماهی نیش دندان و غیره اشاره کرد.

گروه کالایی چهار مشمول کالاهای لوکس یا دارای تولید مشابه داخل است که براساس مصوبه سران قوا در سال 1397 و براساس اختیاری که به وزیر صمت داده شده ورود آن‌ها به کشور ممنوع است.

گروه 27 کالایی نیز که شامل 600 کالا است با تشخیص وزارت صمت در فهرست کالاهای ممنوع واردات قرار گرفته است.

پرندگان زینتی شامل قناری، مرغ عشق و فنچ، سگ و گربه معمولی، چغندر قند، تابلوهای نقاشی، نقاشی‌های سیاه قلم ،نقاشی بامداد رنگی، کیسه خواب، کفش‌های اسکی از جمله کالاهای گروه 27 کالایی است که واردات آن ممنوع است.

• فهرست کالاهای مشمول ممنوعیت واردات (گروه کالایی 4)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.