قاچاق انجیر ایران به چین/ تعرفه صادراتی بالاست

رئیس انجمن ملی انجیر ایران گفت: به دلیل اینکه تعرفه واردات کالا به چین ۳۹ درصد است دست صادرکنندگان ایرانی برای واردات انجیر با قیمت مناسب به این کشور بسته شده است و در نهایت انجیرایران از طریق ویتنام و هنگ کنگ به چین قاچاق می شود.

کمال یداللهی با بیان اینکه استان فارس بیشترین انجیر صادراتی را در کشور تولید می کند، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در بخش انجیر وجود دارد تعرفه بالای صادرات انجیر به چین است و همین امر باعث شده تا صادرکنندگان این کالا را از طریق ویتنام و هنگ کنگ واردکشور چین کنند. البته در آنجا هم به عنوان کالای قاچاق تلقی شده و سال گذشته نیز بار بسیاری از صادر کنندگان توسط دولت چین ضبط و متحمل ضرر و زیان بسیاری شدند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه بخشی از انجیرهای صادر شده به چین هم به دلیل کاهش قیمت ها و شرایط ایجاد شده در بازار عملا به فروش نرسیده است و صادرکنندگان هم نتوانستند پول انجیرهایی که از کشاورزان خریداری کرده اند، پرداخت کنند.

رییس انجمن ملی انجیر ایران اضافه کرد: از وزارت صمت درخواست کردیم که هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی کنند و تعرفه ها به گونه ای باشد که امکان صادرات فراهم شود. در حقیقت لازم است در تعرفه گذاری انجیر تجدید نظر صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه تعرفه واردات کالا به چین ۳۹ درصد است، گفت: از وزارت امور خارجه درخواست کردیم با این کشور مذاکره کنند که یا حداقل تعرفه ترجیحی شود و یا اینکه این تعرفه برای صادرکنندگان انجیر کاهش یابد.

 یداللهی تصریح کرد:انجیر صادراتی با انجیر مصرفی در داخل کشور متفاوت است. بهترین نوع انجیر در داخل کشور مصرف می شود و تقریبا      انجیرهای صنعتی صادر می شوند.

رییس انجمن ملی انجیر ایران در پاسخ به اینکه  آیا به جز چین کشور دیگری بازار صادراتی انجیر ایران است یا خیر، اظهار کرد:به دنبال پیدا کردن بازارهای صادراتی دیگر غیر از چین هستیم. اما در حال حاضر بیشترین صادرات به چین است. زیرا چین مصرف بالایی دارد و درخواست انجیر درجه یک هم ندارد و انجیرهای صنعتی مورد پسند آنها است. از طرفی بازارهای اروپایی نیز استانداردهای سختگیرانه خود را دارند که درصد کمی از صادرکنندگان دارای این استاندارد ها هستند.

وی در پایان گفت: قیمت انجیر بسته به نوع و کیفیت آن متفاوت و از ۴۰هزار تومان تا ۸۵ هزارتومان به صورت عمده قیمت گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.