قراردادهای یک‌ سویه

اتاق بازرگان

قراردادهای یک‌سویه دستگاه‌های دولتی، مشکلات مضاعفی برای بخش خصوصی و پیمانکاران به وجود آورده است

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در شرایط فعلی، عقد قراردادهای یک سویه دستگاه های دولتی، مبتنی بر منافع یکسویه و بی‌توجهی به مسائلی همچون محدودیت های تحریمی، کرونا و نوسانات نرخ ارز در این قراردادها، مشکلات مضاعفی را برای  بخش خصوصی  و پیمانکاران بوجود آورده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محسن شادمان» در نخستین جلسه کمیسیون انرژی در سال جدید اظهار کرد: شرکت های تولیدی و پیمانکاری به دلیل مشکلات جاری و در تقلا برای بقا، مجبور هستند تا به این قرادادها تن بدهند و عملا با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد.

وی تصریح کرد: از زمان آغاز شیوع بحران کرونا تاکنون دولت بایستی  به منظور حمایت بیشتر از صنعت انرژی شرکت های فعال در حوزه صنعت برق، نفت و گازکه با این بحران درگیر هستند؛ تلاش و جدیدت بیشتری نماید . علاوه بر این در ماه های پایانی سال مسئله FATF  پیش آمد که این موضوع در بحران کرونا مغفول ماند، ما تحریم هستیم و موضوع FATF هم مزید بر علت شده است و شرایط را برای سرمایه گذار سخت‌تر و رغبت برای ورود به عرصه انرژی های تجدیدپذیررا کمتر کرده است . همچنین در این شرایط شاهد رشد 20 تا 25 درصدی تغییر نرخ ارز بودیم. قیمت فلزات نیز 1.5 الی 2 برابر افزایش یافت که تمامی این مسائل چالش هایی را به وجود آورد و به دنبال آن فرصت طلبی هایی نیز شکل گرفت.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، متاسفانه آسیب عمده را شرکت های پیمانکاری می بینند که تعهد دارند و هیچ گونه حمایتی از آن ها در این شرایط به عمل نیامده است.

شادمان یادآور شد: اتاق بازرگانی باید به جد پیگیر مطالبات بخش خصوصی باشد کمیسیون انرژی نیز در این زمینه گام هایی را برداشته و در حال احصاء مشکلات واحدهای تولیدی و پیمانکاری بخش انرژی است. در خصوص پیامدها و تبعات ویروس کرونا به فراوانی بحث شده است و لازم است  حمایت موثری جهت کمک به شرکت های خسارت دیده انجام شود .

 ضمنا ” پرداخت مالیات ارزش افزوده به مدت یک ماه به تعویق انداخته شد  که این مسئله مقرر بود تنها برای بخشی از شرکت های حمل و نقل مورد لحاظ قرار گیرد اما خوشبختانه به تمامی شرکت ها تسری پیدا کرد.

وی یادآور شد: کمیسیون انرژی در این مدت پیشنهاداتی را به منظور حمایت دولت از شرکت های تولید انرژی تهیه کرده است. تقریبا تمامی فعالان صنعت انرژی دردهای مشترکی دارند و با چالش های مشابهی دست به گریبان هستند. امید می رود مطالبات فعالان این حوزه در قالب مکاتبه ای به دست اندرکاران این حوزه ارائه شود تا حمایت آنان جلب گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.