مهاجرت فعالان صنعت فرش به ترکیه

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران با بیان اینکه در دستکاری بودجه در ابتدای امسال از سوی مجلس، بیمه قالیبافان حذف شد، گفت که هزینه بالای ورود فرش مستعمل باعث شده تولیدکنندگان برای تعمیر و خدمات پس از فروش با مشکل مواجه و نیروی کار مرمت کار مجبور به مهاجرت به ترکیه شود.

 مرتضی حاجی آقامیری با اشاره به صادرات ۷۲ میلیون دلاری فرش در سال ۱۳۹۸ گفت: آمار کامل صادرات فرش در سال گذشته منتشر نشده، اما آمارهای چند ماهه نشان می‌دهد صادرات فرش در سال گذشته نیز بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار و تقریبا مشابه سال ۱۳۹۸ بوده است. این آمار پایین‌ترین میزان صادرات ۴۰ سال گذشته است.

وی با بیان اینکه علاوه بر تحریم‌ها برخی موانع قانونی داخلی در کشور برای صادرات فرش دستباف وجود دارد، اظهار کرد: برای مثال در زمینه فرش‌های مرجوعی بر اساس ماده ۱۲۱ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، برگشت هر کالای مستعمل به کشور مستلزم پرداخت حقوق گمرکی بوده که پرهزینه است. این باعث شده فرش‌های ایرانی که در بازارهای مختلف انباشته شده، حالا می‌تواند به کشور برگردد و با ارزش افزوده بیشتری صادر شود، امکان ورود پیدا نکنند و تولیدکنندگان برای تعمیر و خدمات پس از فروش نیز با مشکل مواجه باشند.

به گفته وی در چنین شرایطی نیروی کار مرمت کار مجبور به مهاجرت به ترکیه شده است.

بودجه بیمه قالیبافان حذف شد

میری همچنین گفت که در دستکاری بودجه در ابتدای امسال از سوی جلس شورای اسلامی، بیمه قالیبافان حذف شده است. این در حالی است که شورای نگهبان آن را تایید کرده بود و در صحن علنی مجلس نیز تصویب شده بود، اما کمیسیون و هیئت رئیسه مجلس بودجه بیمه قالیبافان را قطع کردند که این موضوع ضربه بزرگی به صنعت فرش دستباف میزند.

وی همچنین با اشاره به تعهد ارزی صادرکنندگان گفت: هنوز تعداد زیادی از کارت‌های بازرگانی تعلیق است‌. از طرف دیگر پیشنهاداتی که در مورد اصلاح سامانه‌ها ارائه شده بود با وجود پذیرش مسئولان، هنوز انجام نشده است.

مشکلاتی در تمدید کارت بازرگانی

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه بسیاری از تجار فرش ایران در بازار تهران در حجره هایی که سرقفلی دارند فعالیت می‌کنند و ملکیت ندارند، تصریح کرد: این افراد سند مالکیت ندارد و نمی‌توانند کد رهگیری اجاره هم بگیرند که این موضوع باعث شده کارت بازرگانی آنها تمدید نشود. بنابراین خیلی از این افراد با این مقررات از دایره خارج می‌شوند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بازار داخل اظهار کرد: قدرت خرید مردم پایین است و تولید کنندگان در بازار داخل هم نمی‌توانند توفیق داشته باشند. چرا که تورم باعث افزایش قیمت فرش و کاهش قدرت خرید مردم شده است. فرش هم جزو ضروریات خانواده نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.