نزول سهم فرش دستباف از نصف به یک‌سی‌ام صادرات غیرنفتی

احمد کریمی اصفهانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف ایران:

در تجارت فرش، دست بخش‌خصوصی بسته است و دولت با فراق باز موانع ریز و درشت را پیش‌پای صادرات فرش دستباف ایران می‌گذارد.

رفع تعهد ارزی به مانع بزرگی برای صادرات فرش دستباف ایران تبدیل شده، در حالی که رقم کل صادرات فرش ناچیز است. اصرار دولت روی بازگشت ارز صادرات فرش و رفع تعهد ارزی صادرکنندگان آن، باعث شده که تجار فرش روزهای سختی را سپری کنند و حتی از ادامه تجارت مایوس شوند.

حذف رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش دستباف، مطالبه جدی اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف و فعالان اقتصادی این حوزه است. در این رابطه نیز نامه‌نگاری‌هایی را با مقامات دولت انجام داده و خواستار حذف این شیوه‌نامه برای تجار و بازرگانان فرش شده‌ایم.

در صورت عدم موافقت دولت با حذف رفع تعهد ارزی، درخواست این است که مدت زمان رفع این تعهد برای صادرکنندگان فرش طولانی‌تر شود تا بازرگانان این کالای صادراتی سنتی بتوانند تعهدات خود را ایفا کنند.

رفع تعهد ارزی برای صادرات فرش، تهدید جدی برای اشتغال در صنعت فرش دستباف کشور است و در حالی که نزدیک به دو میلیون نفر در این حوزه به کسب‌و‌کار مشغول هستند، این شیوه‌نامه باعث شده که تجار فرش فعالیت در بازارهای صادراتی را کمرنگ کنند و تولید و به تبع آن خرید فرش در بازار داخل تحت تاثیر قرار گیرد.

زمانی سهم صادرات فرش دستباف نیمی از صادرات غیرنفتی کشور بود اما با سیاست‌های نادرست این میزان به یک‌سی‌ام کاهش یافته‌است. در پنج ماه نخست سال جاری ارزش صادرات فرش دستباف ایران به ۱۸.۶ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با دوره‌های قبل بسیار ناچیز است.

برای مثال در دهه ۱۳۷۰ که مساله واردات در برابر صادرات مطرح شد، یکی از خودروسازها رو به صادرات فرش دستباف آورد که لطمات سنگینی به بازار صادراتی فرش ایران وارد کرد. این شرکت خودروسازی فرش دستباف را در بازارهای صادراتی که تجار و بازرگانان برای دستیابی به آن تلاش‌ فراوانی کرده بودند، با قیمت‌های نازل عرضه و صادر می‌کرد و عملا بازارها را از بین می‌برد.

تسهیل مساله رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش دستباف می‌تواند به بهبود صادرات و افزایش ارزآوری منجر شود و حتی خواسته دولت برای بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصاد نیز میسر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.