پیش‌بینی رشد منفی صادرات فرآورده‌های نفتی برای سال آینده/ از قوانین رفع تعهد ارزی تا تحریم‌های ثانویه امریکا

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر بازار صادرات فرآورده‌های ایران غیر از عوامل داخلی گفت: عوامل بین‌المللی مثل رکود ناشی از عدم کنترل کرونا در چین اثر منفی بیشتری نسبت به روسیه و اوکراین داشته است، هرچند اکنون تاحدی کنترل شده و بازار چین دوباره روند مثبت به خود می‌گیرد و باعث افزایش تقاضا و قیمت‌های جهانی خواهد شد.

احمد معروف‌خانی، درباره روند صادرات فرآورده‌های نفتی و چالش‌های آن اظهار داشت: قوانین دست و پاگیر رفع تعهد ارزی که مقطع به مقطع با آزمون و خطا و بدون پشتوانه کارشناسی و بدون اینکه تصمیم گیری‌ها جامعیت داشته باشد روند کلی رشد را متوقف کرده است، خصوصا تصمیم اخیر مجلس که بنا دارند روی واردات عوارض وضع کنند، اوضاع و احوال صادرات را به منفی شدن سوق می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روند صادرات فراورده مثبت نیست و رشدی ندارد، افزود: اکنون به سمتی رفتیم که دولت از سر ناچاری و باتوجه به کمبود بودجه و شرایط اقتصادی تمام فشار را روی حوزه انرژی گذاشته است، یعنی همه فشار ناشی از کمبود بودجه و اقتصادی روی صنعت پالایش و پتروشیمی است. مجلس هم با کار غیرکارشناسی و پیشنهاد بند “ن” در زمینه وضع عوارض بر صادرات؛ کار صادرات را سخت‌تر خواهد کرد، هرچند رقم 5 درصد عوارض صادرات به نیم درصد کاهش یافته اما اگر همین هم برای بودجه 1402 تصویب شود روند رشد صادرات فراروده‌های نفت و گاز و پتروشیمی را منفی خواهد کرد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ارزش دلاری صادرات اعضای اتحادیه را در سال جاری 8 میلیارد دلار اعلام و تاکید کرد: قطعا برای سال آینده این روند را منفی پیش‌بینی می‌کنیم.  البته باید ببنیم اوضاع به کجا می‌رسد، در هر حال آنچه از شرایط برمی‌آید روند منفی خواهد بود.

وی با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر بازار صادرات فرآورده‌های ایران غیر از علل داخلی گفت: عوامل بین‌المللی مثل رکود ناشی از عدم کنترل کرونا در چین اثر منفی بیشتری نسبت به روسیه و اوکراین داشته است، هرچند اکنون تاحدی کنترل شده و بازار چین دوباره روند مثبت به خود می‌گیرد و باعث افزایش تقاضا و قیمت‌های جهانی خواهد شد. دومین عامل عرضه فرآورده‌ها از سوی روسیه و اعمال سقف قیمتی برای نفت خام این کشور است که قطعا بازار فرآورده هم از آن تبعیت می‌کند. 

معروف‌خانی سومین عامل تاثیرگذار بر صادرات فراورده‌های نفتی را معادلات و تعاملات پیچیده بین‌المللی دانست و افزود: چالش‌هایی که عربستان با امریکا بر سر کنترل قیمت و میزان عرضه نفت پیدا کرده، شکاف‌هایی که بین ایران و چین در مسئله عربستان ایجاد شده، تحریم‌های ثانویه امریکا که روز به روز تشدید می‌شود و همچنین عدم امیدواری به احیای برجام از جمله عواملی هستند که روی صادرات فرآورده‌های نفتی تاثیر منفی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمده بازار صادرات فرآورده‌های نفتی ما شرق آسیا، جنوب خلیج فارس و کشورهای حوزه CIS است و بیشترین تقاضای این کشورها نیز محصولات سوختی مثل بنزین، گازوئیل، مازوت و نفتا است./ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.