۲۱ میلیارد دلار حاصل تجارت خارجی کشور در سه ماهه نخست امسال است

 معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به رشد کشور در عرصه تجارت خارجی گفت: در سه ماهه نخست امسال ۲۱ میلیارد از محل تجارت خارجی نصیب کشور شده است.

«فرهاد نوری» شامگاه چهارشنبه در آئین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان همدان اظهار داشت: ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از این میزان مربوط به حوزه صادرات و ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار هم در بخش واردات بوده است. 

وی خاطرنشان کرد: رشد خوبی را در سه ماه امسال نسبت به سال گذشته داشتیم به طوری که ۷۰ درصد در حوزه صادرات و ۳۵ درصد در بخش واردات شاهد افزایش بودیم.  

معاون سازمان توسعه تجارت ایران ابراز امیدواری کرد که این رشد با بهبود شرایط اقتصادی و سیاسی کشور تا پایان سال تداوم و استمرار داشته باشد. 

نوری با اشاره به اهمیت توسعه ترانزیت در توسعه اقتصادی کشور  گفت: پتانسیل های قوی در این زمینه داریم که کمتر به آن توجه شده و کریدور و کمربندهای حمل و نقلی کشور باید تقویت شود. 

او خاطرنشان کرد: با همین زیرساختهای موجود می توانیم ترانزیت کشور را به ۲ برابر افزایش دهیم به شرطی که در حوزه هوشمندسازی پایانه ها و مرزها وارد عمل شده و مشکلات را حل کنیم. 

 معاون سازمان توسعه تجارت ایران، انضباط داخلی و توسعه دیپلماسی را مهمترین شاخص ها در رونق اقتصادی کشور برشمرد و تاکید کرد: در مرزهای مهم کشور مثل بازرگان، دوغارون و خسروی چندین رویه گمرکی اعمال می‌شود به طوری که در یک مرز همزمان بازارچه، پایانه رسمی و منطقه ویژه اقتصادی داریم که موجب سردرگمی و افزایش هزینه های و بازرگانان است و نیاز به اصلاح و بازنگردی دارد.

نوری با اشاره به اختصاص۲۰ میلیارد دلار اعتبار توسعه زیرساخت سازمان توسعه تجارت در سال گذشته، گفت: یک میلیارد دلار از این میزان به ۲ پروژه استان همدان اختصاص یافته است.

توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و تولیدات بومی و سنتی از دیگر مواردی بود که وی برای بهبود وضعیت اقتصادی استانها به فعالین اقتصادی توصیه کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.