۲۵ کامیون ایرانی در مرز اوکراین-روسیه گرفتار شدند/ گمرک ورود کرد

کمیسیون کشاورزی اتاق مشترک ایران و روسیه راه حل‌هایی برای حل مشکل کامیون‌های ایرانی متوقف شده در مرز اوکراین و روسیه و همینطور حل مشکل محصولات کشاورزی صادراتی ایران به روسیه ارائه کرد.

به گزارش  اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق مشترک ایران روسیه با موضوع حل مشکل محصولات کشاورزی صادراتی به مقصد روسیه و همچنین نحوه تعیین تکلیف ۲۵ کامیون ایرانی متوقف شده در پشت مرزهای اوکراین و روسیه برگزار شد.

نماینده گمرک ایران در این نشست پیشنهاد کرد برای حل مشکل کامیون‌های ایرانی متوقف شده در مرز اوکراین و روسیه، خریدار روسی سفارش خود را به سفارت ایران در روسیه اعلام کند. دست‌اندرکاران روسی هم درباره آن محموله از گمرک ایران استعلام کنند. در این صورت گمرک ایران آماده است تا در سریع‌ترین زمان پاسخ استعلام را داده و اسناد لازم را ارائه کند تا این کامیون‌ها به سرعت روانه مقصد شوند.

علاوه بر این در این جلسه رئیس سازمان حفظ نباتات ایران برای حل مشکل صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه از جمله فلفل دلمه‌ای سه راه کار کشت قراردادی محصول برای روسیه، ارائه برگه آنالیز برای بارهای صادراتی فعلی و شناسنامه‌دار کردن محصولات در سامانه سماک از دوره بعدی کشت را مطرح کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران: ۲۵ تریلی حامل محصولات کشاورزی در مرز اوکراین مانده‌اند

روشنعلی یکتای قرابایی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین بیان کرد: متأسفانه ۲۵ تریلی ایرانی در مرز روسیه و اوکراین متوقف شده‌اند. تجار ما هنوز از گرفتاری بازگشت خوردن بار فلفل دلمه‌ای کمر راست نکرده بودند که این بار کامیون‌های آن‌ها در مرز اوکراین زمین‌گیر شده است. اگر این کامیون‌ها بازگشت داده شوند با توجه به مسافت و معطلی‌های قابل پیش‌بینی عملاً جنازه بار به ایران خواهد رسید و بنابراین لازم است به سرعت برای این موضوع تصمیم‌گیری شود.

رایزن بازرگانی روسیه در ایران: جنگ روسیه-اوکراین فرصتی برای توسعه صادرات ایران به روسیه

رستم ژیگانشین رئیس نمایندگی بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ به ۴ میلیارد دلار رسید بیان کرد: تقریباً ۸۰ درصد از این میزان را محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین در حوزه کشاورزی پتانسیل‌های خوبی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به جنگ میان روسیه و اوکراین ادامه داد: وقوع این جنگ هم امکان مضاعفی برای ایران فراهم کرده که صادرات محصولات کشاورزی خود را افزایش دهد.

معاون وزیر جهاد: سامانه اطلاعاتی محصولات کشاورزی و سموم ایران راه اندازی می‌شود

در ادامه این نشست شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با تأکید بر اینکه راه‌اندازی سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی (سماک) با محوریت سلامت و بهداشت محصولات کشاورزی در ایران به مرحله آخر رسیده و به زودی آئین‌نامه‌های مربوط به آن ابلاغ خواهد شد گفت: به زودی باید همه محصولات زراعی و باغی در این سامانه ثبت شوند تا همه اطلاعات مربوط به هر محصول از جمله تولیدکننده، صادرکننده، مقصد صادراتی، محل تولید، چگونگی مراحل کاشت داشت و برداشت آن محصول، میزان استفاده از آفت‌کش‌ها و سموم و مواد بیولوژیک در فرآیند تولیدات محصول و … همه ثبت و جمع‌آوری خواهند شد.

وی با بیان اینکه در دنیا ۱۲۰۰ آفت‌کش ثبت‌شده که ۴۳۵ نوع از این تعداد بر اساس استاندارد تعریف‌شده در ایران استفاده می‌شود بیان کرد: اتفاقی که در ماجرای بازگشت خوردن فلفل دلمه‌ای‌ها صادراتی ایران اتفاق افتاد این بود که روسیه هفت سم در محصولات کشاورزی خود استفاده می‌کند که در لیست استاندارد ما نیست و چهار سمی که در ایران استفاده می‌شود و در لیست استاندارد اتحادیه اروپا هم وجود دارد در روسیه استفاده نمی‌شود. این محل اختلاف واقع شد و این امکان وجود داشت که با مذاکره و هماهنگی آن را حل شود.

پیشنهاد گمرک برای نجات کامیون‌های ایرانی گرفتار در مرز اوکراین-روسیه

سیامک علی پناه کارشناس اوراسیا-روسیه واحد بین‌الملل گمرک ایران هم در این نشست درباره کامیون‌های ایرانی متوقف شده در مرز اوکراین و روسیه گفت: برای بارهایی که در پشت مرز اوکراین مانده قرار شد خریدار سفارش خود را به سفارت ایران در روسیه ارائه کند. دست‌اندرکاران روسی از گمرک ایران درباره آن محموله استعلام خواهند کرد و گمرک ایران نیز در کمترین زمان استعلام را پاسخ داده و اسناد را ارائه خواهد کرد. در این صورت این کامیون‌ها به سرعت می‌توانند به مقصد برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.