اتاق بازرگانی به هیچ وجه شفاف نیست!

مهدی عبدیان نائب رئیس اتاق بازرگانی قزوین در مصاحبه با سروش شهر نیوز:

بنده به عنوان نائب رئیس اتاق بازرگانی قزوین ، تولید کننده و صادرکننده عرض می کنم که متاسفانه ساختار اتاق بازرگانی ایران و اتاق های بازرگانی استان ها به نحوی است که نه تنها به هیچ ارگان و یا نهاد نظارتی پاسخگو نیستند بلکه در عمل از کمترین شفافیت در عملکرد نیز برخوردار نمی باشد!

شما بررسی کنید وببینید درهیات نمایندگان اتاق ایران واستانها چند تولید کننده حضور دارد؟ اکثر اعضا یا وارد کننده هستند و یا به نحوی به عنوان تاجر فعالیت می کنند

در اتاق های بازرگانی عملا رئیس اتاق همه کاره بوده و تصمیم می گیرد که به خاطر ساختار معیوب اصلا شفاف عمل نمی کند!

اتاقهای بازرگانی بر اساس قانون به روشهای مختلفی کسب درآمد دارند که یکی ازاین روشها دریافت حق عضویت از اعضا است ولی درآمد اصلی اتاقها از شرکتهایی است که در زمینه واردات و صادرات فعالیت می کنند که باید چهاردرهزار سود شرکت را بعداز کسر مالیات و سه در هزار درآمد مشمول مالیات خود را به اتاق پرداخت نمایند.

بر این اساس اتاق ایران سالانه نزدیک به 1000میلیارد تومان درآمد کسب می کند ،این درصورتی است که کمترین سرویس را هم به تولید کنندگان و صادرکنندگان ارائه نمی کند و در این چند سال هم که به دلیل تحریم های ناجوانمردانه تجارت با اکثر کشورها به حداقل رسیده است.

نکته جالب توجه این است که کماکان سفرهای پر هزینه به کشورهای مختلف در اتاق ها برای یکسری افراد خاص ادامه دارد و هزینه های زیادی در این زمین صرف می شود و یا میهمانان مختلفی از کشورهای مختلف می آیند و کمترین بازخوردی را در این زمینه شاهد نیستیم. و همه اینها در حد نمایش فعال بودن اتاقها است.

حال با همه این تفاسیر اتاق بازرگانی با استناد به قانون شهرداریها معافیت صادرکنندگان را حذف کرده و بر اساس یک برنامه به منظور کسب درآمد ویژه تر در حال بررسی حساب صادر کنندگان تا سال 96 است تا مبالغ جدیدی را از تولیدکنندگان و صادرکنندگان کسب نماید و در این راستا در صورت عدم پرداخت اقدام به غیر فعال کردن کارت بازرگانی اعضاء نموده اند و متاسفانه در سالی که باید به دستور مقام معظم رهبری سال مانع زدائی باشد و مشکلات متعددی دست و پای تولید کننده ها و صادر کننده هارا بسته است، اتاق بازرگانی که خود باید حامی تولید و صادرات باشد برای درآمد زائی بیشتر بر تولید کنندگان فشار مضاعف وارد می کند.

قطعا درکوتاه مدت تنها راه چاره برای مدیریت این فضا ورود نهادهای نظارتی به موضوع درآمدها و هزینه های اتاق بازرگانی ودر میان مدت تغییر ساختار اتاقهای بازرگانی برای ارائه گزارشات صحیح و شفاف خواهد بود.
(29 آبان 1400)/سروش شهر نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.